Hallo,
Allereerst mijn complimenten voor de site.
Nu mijn probleem:
Heb sinds 08-09-07 een mooie peugeot gekocht.
Maar....het toerental gaat spontaan omhoog naar soms wel 3000 toeren en hij slaat ook zomaar spontaan af.
Naar garage gebracht, uitgelezen, maar geen probleem gevonden.
Naar andere garage gebracht, daar hebben ze de stappenmotor gereinigd, die was erg smerig.
Garage heeft proefrit gemaakt en alles in orde.
Ik haal de auto weer op, en na 500 meter begint hetzelfde probleem weer.
Thuis de gasklep positie gaan inleren.
Deed het daarna bij het wegrijden weer perfect, maar moest even achteruit rijden, gaat hij weer spontaan uit.
Eindje mee gereden, 35 kilometer, en de toeren begonnen weer als vanouds omhoog te gaan.
Ik heb een soortgelijk probleem hier ook voorbij zien komen, maar de exacte oplossing nog niet gezien.
Ben verder een leek op autogebied.
Is er iemand die mij kan vertellen wat de oplossing hiervoor is?
Vriendelijke groet,
Martin.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als dit er een is met een bobineblok over de bougie's gemonteerd kijk dan eens naar het merk van het bobineblok.
verder.....
zou best kunnen, er zit een ''sagem'' bobine op !
tijdens het rijden blijft ie op 2500 a 3000 rpm hangen , een enkele keer merk je dat de motor uitvalt ( zo lijkt het ) een fractie van een seconde. we hebben de vacuumslangen bekeken en als we de stekker ( aan de achterkant lostrekken van een potmeter lijkt het wel ) waar een rechthoekig asje in zit, heeft dat invloed op het toerental !
is het advies om dan alleen de bobine te gaan vervangen ? of ....
en wat is een bobinebrug, zit ie op deze auto ?
motorgegevens;
PEUGEOT 306 1.4 MOT.TU3JP 55KW
mvg. Martin
17 jaar
Ook daar zijn weer 2 soorten in met het bobineblok naast de cilinderkop en bougiekabels en met het bobineblok regelrecht op de bougie's gemonteerd dus zonder kabels, volgens mij heb je die al, als die er op zit , een bobine van het merk elektrifil monteren met nieuwe tussenrubbers, en de hele boel resetten.
Als het probleem dan terugkomt is de motor EBE opgeblazen.Jammer.
Geweldig de support hier!!!
Dank je oldtimer voor je oplossing....ik ga maandag dus de sagem bobine vervangen voor de elektrifil....en hopen dat het probleem dan eindelijk opgelost is.
En laat natuurlijk weten of het gelukt is :-)
17 jaar
Zo, daar was ik weer, ietsje later dan beloofd....
Auto is bij een andere garage geweest, hebben ze weer uitgelezen, en inderdaad, eindtrap van EBE kapot, plus bobine vervangen, en het probleem is opgelost vertellen ze mij.
Ben ik hier blij mee:nee
Laat ik hem repareren.....geen idee, hoorde dat ik wel een 1000,- kwijt ben.
Weet iemand hier een adresje waar ik misschien 2e hands een EBE plus elektrifil Bobine kan kopen?
Dit is mijn eerste Peugeot.....hopelijk niet mijn laatste.
Vriendelijke groet,
Martin.
17 jaar
Vraag jezelf wel af waarom de eindtrap uit je EBE ligt... Dit is niet de oorzaak maar waarschijnlijk een gevolg!!
Zal wel aan je bobine liggen maar los dat probleem iig ook op voordat de 2e EBE ook door piekspanningen gesloopt wordt!!
17 jaar
Bobine gewoon bij de dealer en de EBE, google eens even op Bart Ebben.
Dank voor jullie antwoorden, klasse!
Heb gegoogled, bobine en EBE voor 80,- gevonden bij een autobedrijf in Twijzel.
Lijkt me erg goedkoop....eerst maar even goed kijken of het wel het juiste type is.
Gr,
martin.
17 jaar
Update......
Weekend weer bezig met de fransman.....bobine vervangen door KW bobine, nieuw....ECU vervangen door precies hetzelfde type..
Motor starten, deed het in een keer.
Motor afgezet, daarna weer starten, en hij deed helemaal niets meer.
Kun je een ECU zomaar vervangen, of moet je er een compleet contactslot met sleutel bij nemen.
Dit heb ik begrepen na een paar telefoontjes met oa de peugeot dealer en Bart Ebbens.
Dus eigenlijk nog steeds niets opgeschoten.
Vr gr,
Martin
17 jaar
Is het bij dit type ook nodig om de telecodering aan te passen? Vreemd dat hij de 1e keer wel start. Misschien toch een probleem waar de motor EBE niet tegen kan?!
17 jaar
Ja The11311..dat is de grote vraag of het nodig is de codering aan te passen, ze zeggen van wel....maar ja.........
17 jaar
Ja precies, telecodering is het meest voor de hand liggend, maar..
1. Hij start de eerste keer wel. De meeste EBE's die niet goed getelecodeerd zijn start de motor niet mee..
2. Hij start de eerste keer wel, maar nu helemaal niet meer. Waar ik al voor waarschuwde, is nu door de piekspanning niet weer je eindtrap er uit gefikt?
Eerst maar eens uitlezen/ proberen te telecoderen. Neem je oude EBE voor de zekerheid mee. Misschien kunnen ze de juiste configuratie daar nog uit halen. Misschien heb je nu wel foutcodes, dus zowiezo uitlezen.
Contactslot heeft volgens mij niets met je motor EBE te maken, maar ik kan het fout hebben.
17 jaar
Heyyy The 11311....dank je voor je snelle reactie.....ik zie zo langzamerhand ook de bomen door het bos niet meer......maar lijkt me logisch wat jij daar verteld.....ik kan hem bij de peugeot dealer weer laten uitlezen en code eruit laten halen voor ongeveer 70,-....misschien dat ik dat nog wel ga proberen.
17 jaar
Ik ben bang dat de "nieuwe" EBE nu geblokeerd is .
Als je niet de verbinding tussen het blokkeermoduul en de EBE eruit gehaald hebt zal hij de eerste keer wel starten als je de ebe niet geblokeerd aangeleverd hebt gekregen, daarna zal je blokeermoduul opdracht geven, ongeveer een 1/2 minuut nadat je de motor hebt stopgezet, aan de EBE om te blokkeren .
Als je daarna weer start krijgt hij de code van JOU auto aangeleverd en die herkend hij dus niet , zodat hij voor eeuwig geblokeerd blijft.
Oldtimer..wederom mijn dank voor je reactie......heb je een tip wat nu te doen?
ECU code eruit laten halen bij de dealer...of blokkeermodule ertussenuit halen, waar die ook moge zitten?
Groet,
Martin
17 jaar
De dealer zal de EBE niet meer kunnen deblokkeren. Volgens mij stond hier op de site ergens een adres waar ze dat wel kunnen, op de inlogpagina of zo.
Daarna moet je ,voor je hem opnieuw start, de signaaldraden tussen de blokeermodule en de EBE doorknippen zodat hij geen opdracht meer kan geven om te blokkeren.
Waar de blokeermodule zit is een beetje afhankelijk van de leeftijd van de auto (bouwjaar).
Bij de nieuwere zit hij geintegreerd in de centralevergrendeling moduul onder het console onder de kachel
Hmmzz tja wat is wijsheid....dus naar peugeot dealer brengen om de code eraf te halen of te resetten heeft geen zin?
Dan maar even verder speuren naar wat jij zegt Oldtimer hier ergens op de site dat adres..en...wederom bedankt.
17 jaar
Is dat niet actronics?.
Het bedrijf wat je bedoelt oldtimer?.
17 jaar
weet het eigenlijk niet, ik heb het gelezen, weet alleen niet meer waar, en omdat ik nogal gefocust ben op reklame op de site is het blijven hangen.
:-)
motor-ecu ?
17 jaar
Hallo luitjes,
Daar was ik weer...
Kom net van de Peugeot dealer...maar ze konden de blokkade er inderdaad niet afhalen.
Weer paar eurie´s armer....
Heb op de sloop weer een ECU gevonden...en nu.....
De dealer zegt dat het geen garantie is dat de auto het weer doet, als je de startblokkeringdraden doorknipt....dus ik weet nu echt niet meer wat ik doen moet.
Heeft iemand nog een goede tip voor mij, en eventueel een dradenschema met foto, zodat ik het toch ga proberen de draden van de startblokkering door te knippen, en duidelijke uitleggen welke stappen ik allemaal moet ondernemen....eventueel het schema naar mijn email.
Dit was het eerst weer van een langzamerhand radeloze peugeot-rijder.
Gr,
Martin.
17 jaar
kunnen bovenstaande bedrijven (motor-ecu.com - actronics.nl) je niet verder helpen?
17 jaar
Neem eens contact op met www.actronics.nl
Die kunnen je wel verder helpen.
17 jaar
Als je weer een werkende ebe gevonden hebt, eerst niet monteren.Ik zal er even voor je in duiken welke draden je door moet knippen.(kom hier op terug,tenzij er iemand is die sneller is dan ik)
Daar ben ik weer, draad nrs 820 en 821 op de ebe stekker pootje 27 en 48. Ook te vinden op het analooge startblokeermoduul pootje 8 en 9 doorknippen en af isoleren als je een niet geblokeerd EBE hebt.Volgens mij zal hij hem dan nooit meer blokkeren.
Mensen....bedankt voor jullie reacties......Ik heb een schema.....maar als leek word ik hier niet veel wijs uit :
[url=http://i18.photobucket.com/albums/b134/j...]Dradenschema[/url]
Misschien iemand met een voor deze leek duidelijker voorbeeld ( foto )?
17 jaar
Martin dit staat een beetje op zijn kop maar de draden die ik bedoel zijn dus al duidelijk aangegeven met pijlen en die zitten dus in de bundel bij de grote stekker van de EBE.Een ander schema heb ik dus ook niet.
Nog even ter bevestiging wat ik morgen ga doen:
Accupool eraf...
Defecte EBE vervangen,
accupool erop...
de auto starten, of op contact zetten,
contact uitschakelen,
dan binnen 30 seconden
Signaaldraden nrs 820 en 821 ( op de EBE stekker poot nr27 en 48.)
of
Van het analooge startblokeermoduul pootje 8 en 9 doorknippen en af isoleren.
ben ik niks vergeten en is dit de goede manier ?
Groeten..en hopelijk nu ook voor mij een goed weekend:-)
17 jaar
Nee,
1e om te controleren of je een werkende ebe hebt zou je hem kunnen starten Maar daarna eigenlijk het kontakt niet meer af zetten, afzetten kan om de motor te stoppen maar daarna het kontakt onmiddelijk weer aan want anders wordt de ebe geblokeerd en heb je er niets meer aan.
Daarna moet je iets doen wat overal staat omschreven als NOOIT doen en dat is de stekker van de EBE afhalen met aangezet kontakt.
Daarna, kan het kontakt uit , als je dus de EBE hebt losgekoppeld heb je alle tijd om de draden door te knippen en af te isoleren.
Als je dat klaar hebt kun je de ebe weer aansluiten en moet hij blijven werken.
Is wel spannend allemaal en ik wens je veel sterkte en succes.
Je zou dit nog met je oude (kapotte) EBE kunnen doen om te controleren of hij werkelijk niet meer blokkeerd , is dat zo kun je met een gerust hart de nieuw aangeschafte monteren
Wat je ook kunt doen is gewoon de draden doorknippen voordat je de EBE vervangt en dan hopen dat je een werkende hebt.
Dan loop je minder risico dat het mis gaat ter hoogte van het woordje NOOIT, in het verhaal .
Ter voorkoming van diefstal als alles weer werkt zou ik daarna nog een aftermarket startblokering (laten) monteren.
Geweldig Oldtimer...ja inderdaad heel spannend....
Ik heb nog even samengevat wat jij hebt uitgelegd, zodat ik het zeker weten goed begrijp:
Auto op contact
EBE loskoppelen
contact uitschakelen
Signaaldraden nrs 820 en 821 doorknippen en af isoleren
en de nieuwe EBE weer aansluiten
erna de auto starten en moet hij het weer doen.
OF:
zonder contact
Oude EBE eruit (accupool eraf ?? )
draden doorknippen
Nieuwe EBE aansluiten
Klaar.
Daarna de EBE geheel resetten?
Of is het gewoon klaar dan.
17 jaar
Dan zou het het beste zijn om hem even uit te lezen en te wissen zodat alle storingen eruit zijn, omdat jij waarschijnlijk die mogelijkheden niet hebt zou ik het gewoon even afwachten, als je de ebe hebt aangesloten en het kontakt hebt aangezet en je hoort de benzinepomp even draaien voor dat je start even 10 sec plankgas geven , met aangezet kontakt , dit is om de ebe de standen stationair en volgas te laten herkennen, daarna gewoon starten. succes.
Pfffff kan de startblokkering echt nergens vinden........
Weet iemand de kleur van de draden die doorgeknipt moeten worden van de stekker die aangesloten word op de EBE?
17 jaar
Peugeot werkt met draadnummers. De stekker die op de EBE zit kan toch uit elkaar en die bundel kun je een stukje open maken.
de cijfers staan er echt op .Als je klaar bent tape je de hele boel zo weer bij elkaar.
we hebben de isolatie v/d draadbundel los en zien de gekleurde draden. zijn de draden zelf ook genummerd, staat het nummer op de draad zelf ?
het lijkt dat de connector ( stekker ) van de EBE gegoten is. daar bedoel ik mee dat ie vol met kunsstof zit en er niet uit wil als ik het schroefje aan de bovenkant los draai. ben bang dat als ik de stekker uit elkaar haal , dat ik dan verder van huis ben !
weet je toevallig de bijbehorende kleuren van draad 820 en draad 821 ? of welke van de 53 pootjes v/d EBE nr 27 en 48 zijn ?
gr, Martin
17 jaar
zoals ik al zei peugeot werkt met draadnummers en kleuren zijn dus niet belangrijk een draad met een bepaald nummer kan aan het begin wel blauw zijn en aan het eind groen. de draadnummers staan om de 15 cm op de draden.met het adres waar ze naar toe gaan . in jou geval het analoog moduul, het nummer staat op je schema.
De kabelboom is in de connector vastgegoten...dus niet los te halen:
http://i18.photobucket.com/albums/b134/j...
Ik geef het eerst op voor vandaag....ik zoek nog de locatie van het analoog moduul...dat lijkt mij handiger om daar de draden door te knippen.
Gr,
Martin.
17 jaar
De annaloge moduul zit onder de kachel.
De draden 820 en 821 zitten volgens mij ook op de kleine,14 voudig, zwarte ronde stekker vooraan L naast de radiateur en, zoals ik al zeg niet op de kleuren afgaan, maar voorzover ik daar een beetje zicht op heb geven ze in de verklaring voor 820 JN wat jaune (geel) zou betekenen en voor 821 RS en die kleur kan ik dus niet thuisbrengen en staat ook nergens in de verklaringen die ik nu heb.
We zijn weer zover.....hebben onder de kachel iets gevonden :
[img]http://i18.photobucket.com/albums/b134/j...[/img]
Is dit de analoog moduul?
Als dit hem is...gaan we draden knippen...spannend.......
alleen zitten de draden niet op pin 8 en pin 9 ( zie foto )
[img]http://i18.photobucket.com/albums/b134/j...[/img]
17 jaar
Deze is wat ouder als ik dacht. Bij deze kun je, als de EBE niet geblokkeerd is gewoon de stekker eraf halen dan blokkeert hij nooit meer.Bij de nieuwere zit het analoge moduul in de moduul van de centrale vergrendeling. ik dacht dat jij er al zo één had.
Vanaf orgaan nummer 8210 is het nieuwe moduul geplaatst in de 306. (september 1999) Deze uitvoering is te herkennen aan heldere koplampen en een radiografische afstandbediening (2knopjes) En voor de rest heb ik hier ook weer wat van geleerd oldtimer ! (draadjes doorknippen en stekkers demonteren en zo).
vrgr pt nieker
Geweldig Oldtimer en alle andere hulpvaardigen......zaten de hele zondag middag al op je oplossing te wachten :-)
Dus de draadjes van de ECU connector voor niets doorgeknipt....maar ja, even netjes wegwerken en dat is ook weer klaar.
Goed nieuws dus...morgen maar even die stekker lostrekken en de nieuwe ECU erin doen.
En dan moet het klaar zijn!
Aan de ene kant jammer....heb ik hier niets meer te melden op dit geweldige Forum!
Groetjes,
Martin.
17 jaar
Ho Ho niet te snel, eerst het resultaat af wachten.
T Nieker, wil jij ook even naar dat ander probleem kijken van die 307 HDI (inhouden)
[quote=oldtimer]Ho Ho niet te snel, eerst het resultaat af wachten.
T Nieker, wil jij ook even naar dat ander probleem kijken van die 307 HDI (inhouden)[/quote]
Oldtimer, heb net naar 307 probleem gekeken.
vrgr p nieker
[quote=oldtimer]Ho Ho niet te snel, eerst het resultaat af wachten.[/quote]
Hahahaha zekers horen jullie nog van me over het verdere verloop!
Werk ze alvast..:-(
Gr,
Martin.
17 jaar
Update..
Vanmiddag de stekker eruit gehaald van de startblokkering.
Nieuwe ECU geplaatst.
Auto gestart...liep perfect...eindje gereden ging allemaal goed...
Vanavond nog eens een eind gereden, en toen begon de ellende van het hoge toerental weer.....rarara....ik heb nu geen idee meer wat het nog kan zijn....
Groetjes,
Martin.
17 jaar
Waarschijnlijk de stappenmotor niet goed meer ondanks reinigen.
Of toch ergens valse lucht.
17 jaar
MAP sensor?
17 jaar
Valse lucht zou kunnen, dan moet het wel zo veel valse lucht zijn dat de stappenmotor dit niet kan compenseren door helemaal dicht te gaan staan. We hebben wel eens gehad bij dit type motor dat er een dekseltje ter grote van een euro oid ergens uit het inlaat spruitstuk gedondert was. het is al lang geleden dus ik weet het niet precies meer. het zat volgens mij ergens aan de onderzijde niet zo heel er van de gasklep.
Om te onderscheiden of het nu valse lucht is of een elekronisch probleem met de aansturing van de stappenmotor kun je de stekker van de stappenmotor afhalen bij lopende motor (dit kan geen kwaad )op het moment dat hij met een redelijk normaal toerental draait. Bij voorkeur bij warme motor. Lukt dat niet bij warme motor dan zal het toerental geleidelijk aan een beetje toenemen bij het stijgen van de motor temperatuur dat mag dan als normaalbeschouwt worden. Als hij niet meer ineens toeneemt tot 3000 toeren na het afnemen van de stekker heb je een probleem met de besturing van je stappen motor of hij zit vast, of de bedrading onderbreekt af en toe. In het ergste geval is je ebe stuk maar dat zou heel toevallig zijn.
Nog een vraagje, heb je een bosch of sagem systeem?
succes,
PT nieker
Wat vreselijk jammer allemaal nou weer, heb je al eens naar de massa op de bak gekeken en ook naar dat kabeloog daar, dat wil nog wel eens los rotten van de kabel en dan krijg je ook allemaal van die vage storingen, alleen heb je dan ook de kans dan hij niet meer start.Auto's repareren op afstand via de computer valt toch echt niet mee.
P.T. weet je nou hoe het zit met de startblokeering?
Hoi allen,
deze Peugeot is mij bekend, ik ben er samen met Martin mee bezig. tot nu toe baalt ie er knap van dat we het nog niet opgelost hebben. we doen ons best !
ik zal het probleem nog eens kort proberen samen te vatten;
We hebben de Peugeot 306 kort geleden samen gekocht, een korte proefrit gemaakt en de auto liep probleemloos. Onderweg naar huis ( ongeveer 250Km rijden ) sloeg de motor een paar keer af in de file, de volgende dagen bleef het toerental vaak tegen de 3000rpm hangen en sloeg de motor bij het achteruit rijden soms af.
bij een garage de Stappenmotor laten reinigen en toen leek het kort iets beter .
Een dagje later stak het probleem weer de kop op. De Peugeot aan de meetapparatuur, en er werd aangegeven dat de eindtrap van de EBE defect was. oorzaak waarschijnlijk de Sagem bobine. ( ik had ook al het idee dat er tijdens het rijden af en toe een fractie van een seconde een vonk miste ) EBE + bobine zijn inmiddels vervangen en de blokkeermodule is verwijderd, EBE gereset + gaskleppositie ingeleerd.
De Peugeot liep toen prima stationair ( koude motor ) we zijn een eindje gaan rijden en vermoed ik dat zodra de thermostaat opent, het toerental op 2000rpm probeert te blijven hangen ! verder konden we het stationair toerental niet lager dan 1150rpm ongeveer krijgen ( dmv het inbusschroefje die de gasklep stelt ) ik verdenk dus dat de koelvloeistof temperatuur sensor ( of de stappenmotor ) het euvel veroorzaakt ! we proberen nog wel even om bij een mooi constant toerental de stekker van de stappenmotor te halen en kijken hoe ie dan loopt. als we de stekker van de koelvloeistof temp.sensor halen heeft dat ook zin om te testen ??
als ik iest vergeten ben , staat het er vast al wel omschreven door Martin !
gr. Bert
17 jaar
P.T. weet je nou hoe het zit met de startblokeering?
Ja Oldtimer,ik heb het gesnapt.
Oldtimer...
dat met die startblokkering werkte perfect ! stekker eruit en klaar was Kees :-)
enneh.. Martin had mazzel EBE nr2 kon terug en hij kreeg z'n centjes terug.
da's netjes van de 2dehands onderdelenman !
17 jaar
De gasklep verstellen met het imbusschroefje is niet aan te raden om dat dan de gaskleppositie sensor geen goed signaalmeer kan geven naar de ebe. Is de gasklep wel schoon en beweegt hij soepel vlak voor hij helemaal dichtvalt? Wat betrefd de pemp.sensor, je moet eiegenlijk uitlezen of de waarde die hij doorgeeft aan de ebe overeenkomt met de werkelijke waarde.stekker los trekken heeft m.i. niet zo veel zin.
We zijn weer aan het klussen geweest...
De plunjer van de stappen motor met fijn waterproof schuurpapier gepoetst en goed schoongemaakt. hoe werkt dat apparaat eigenlijk precies ? Het busje achter de plunjer kan naar achter gedrukt worden daar zit een veer in . verder merk ik niks , de plunjer draait niet en kun je ook niet indrukken. De stappenmotor weer gemonteerd het andere dingetje eronder ( die op het asje van de gasklep zit ) eraf en er weer opgezet . daar is niets aan te zien en regelt het toerental wel als de motor loopt . lijkt me geen probleem te geven.
Het inbus stelschroefje op de Solex ( injectie tussenstuk? ) iets versteld / EBE gereset ( motor laten draaien en gewacht dat de koelfan 2x aangeslaan heeft /contact uit / accuklem eraf/ minuutje gewacht / accuklem erop/ op contact /20 seconden gewacht / 10 seconden vol gas gegeven en erna de auto gestart, gewacht dat de fan weer aansloeg, contact weer uit en zo hebben we de boel gereset !
Eindje gereden en waarempel....... het lijkt tot zover goed te gaan ! in het begin leek het weer mis te gaan, maar nadien liept ie keurig onder de 1000 rpm. en dat bleef ie. nog ff afwachten de komende dagen en anders vervangen we de stappenmotor.
Als ik de temperatuursensorstekker eraf trek met draaiende motor, gaat hij naar de 3000rpm, en dat blijft hij doen, ook als je de stekker er weer opzet, hoort dit zo?
Update....Net 50 kilometer gereden....motor hield zich redelijk stabiel.
Rijden doet hij prima, alleen in de file, bij stationair, gaat het toerental richting de 2500 RPM.
Stationair draait hij over het algemeen ook prima, 900 RPM, keurig.
Alleen die hoge uitschieters af en toe.......
Toch verstandig om bij de dealer een nieuwe stappenmotor te halen?
Groetjes,
Martin.
17 jaar
Volgens mij moet je toch eens de temperatuur sensor vervangen. Ik zaleens kijken of ik de weerstand waardes kan vinden.
Ok daar gaatie dan
10 graden 3.65kohm<>4.1k
20 graden2.35 k 2.67k
30 1.58 k 1.79k
40 1.08 k 1.23k
50 783 ohm 857ohm
60 540ohm 615ohm
80 292ohm 326
90 215 245
100 165 190
De genoemde waardes zijn benaderingen. Als het goed is ligt de gemeten waarde tussen de 2 waardes in.
Gezien de aard van de afwijking zou je op het moment van de storing toch wel een grote afwijking moeten zien, vooral bij warme motor (in de file treed het probleem op)
De temperatuur zal je moeten schatten als je gaat meten (op de sensor) Deze heeft groene stekker.
Succes,
PT nieker
Ik heb nog even over de motortemperatuur sensor nagedacht. Als ik terwijl de motor loopt, de stekker eraf trek gaat het toerental omhoog.
dat houd in dat de weerstand hoger is dan bij 10 graden. maar ik kan het uiteraard mis hebben.
Vandaag heb ik een nieuwe stappenmotor bij de dealer gehaald, die gaat er morgen in ! het viel me op dat het asje veel korter is, de oude kon je niet naar binnen drukken. we zullen zien morgen....
een prettig weekend allen.
17 jaar
Veel succes en plezier toegewenst!
17 jaar
[quote=bertb]Ik heb nog even over de motortemperatuur sensor nagedacht. Als ik terwijl de motor loopt, de stekker eraf trek gaat het toerental omhoog.
dat houd in dat de weerstand hoger is dan bij 10 graden. maar ik kan het uiteraard mis hebben.
Vandaag heb ik een nieuwe stappenmotor bij de dealer gehaald, die gaat er morgen in ! het viel me op dat het asje veel korter is, de oude kon je niet naar binnen drukken. we zullen zien morgen....
een prettig weekend allen.[/quote]
Hey wat ben je ook een schat he?
Lol
17 jaar
Berb,
het asje van nieuwe stappenmotor is denk ik niet korter maar hij staat in een andere stand. Er zit schroefdraad op het asje en de conische kop schuift over de schroedraad heen en weer. het asje de stappenmotor dus, draait rond.
Wat betrefd de temp.sensor, als je de stekker er af trekt dan wordt de waarde voor de ebe oneindig hoog en neemt hij in de eerste instantie de laagst mogelijke waarde aan(-40 graden). Bij sommige modellen vergelijkt hij de lucht temperatuur dan. hier moet een logisch verband in zitten anders neemt hij zelf een waarde aan die een beetje logisch is gezien de omstandigheden. Dus weerstand naar boven of onderbreken is toerental naar boven .
hallo,
binnenkort >>>''goed nieuws'' <<< van jbond !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
gr. Bert
17 jaar
08-09-2007 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------10-11-2007
De Peugeot leeft!
Na bijna 2 maanden van zwoegen , denken, frustraties,tips.......................................................................................................................
Afgelopen zaterdag nieuw stappenmotor erin gezet, gasklep ingeleerd,massakabel vervangen,...starten...........motor loopt mooi........
Maar ja dat hebben we eerder meegemaakt..dus nog beetje sceptisch....
S'avonds toch maar eindje rijden...225 km's later------------------motor draait nog steeds perfect.........
Zondag----weer eindje rijden....motor draait nog steeds prima..................zou het probleem echt opgelost zijn?
De komende weken zullen we het weten......mag ik iedereen hartelijk danken voor het meedenken en het aandragen van oplossingen.
bertb ( voor het fanatiek meehelpen )
peugeottechnieker
Treb
oldtimer
The11311
primera p11
Vriendelijke groet.-.-.-.-.-..-.-.-.-..-.-.-.-..-.-Martin.
17 jaar
Heeeeeey sukkeltjeuuu,
Je vergeet iets.......
We hebben een nieuwe Stappenmotor gemonteerd en hebben we van een vriendelijke autosloperij een gratis massakabel gekregen, en die hebben we ook vervangen voor de zekerheid !
kort samengevat;
Sagem (DIS )Bobine vervangen, EBE die door die slechte Bobine ( misschien ) defect zou zijn gegaan vervangen , Blokkeermodule verwijderd, uiteindelijk een nieuwe stappenmotor gemonteerd , massakabel vervangen, gaskleppositie opnieuw ingeleerd + EBE gereset en nu is de Peugeot goed !
enneh geen dank ;-)) ,, zwoeger '' ahumm ....
17 jaar
Hij dut ut weer, geweldig om te horen!.
17 jaar
Het lijkt er dus op dat de stappen motor de oorzaak was. het kan soms raar lopen zie je wel
inmiddels paar maanden / honderden kiometers verder......de auto loopt nog steeds perfect !!
17 jaar
begin mei 2008.......motor draait nog steeds prima:-)
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar