Heb een partner met 202.000km waarvan de motor inhoud tussen 1700 en 2200/min. De motor loopt een tijd goed,maar kan ineens behoorlijk inhouden als je een constante snelheid rijd. Ook bij iets gasloslaten tgv verkeerssituatie en daarna gasgeven gaat hij inhouden. De motor slaat altijd vlot aan en heeft voldoende vermogen. Bij het uitlezen geen storingen.
Met een andere auto delen uitgewisseld: regelklep hogedrukpomp,raildruksensor,koelvloeistoftemp.gever,luchtmassameter en "gasgeefschijf'.
Verstuiverretouropbrengst gemeten en is goed. egr afgekoppeld,geen verandering.
Nu zit er tevens sinds kort een fluittoon in de motor. Bij gas loslaten is het weg. Volgens mij komt het uit de hogedrukpomp.
Heb alle turboslangen er al af gehad en dat is goed. Tevens brandstoffilter vervangen,zat iets aan slijpsel in,maar volgens mij niet noemenswaardig.
Kan het zo zijn dat de problemen door de hogedrukpomp veroorzaakt worden,of is er mogelijk iets anders aan de hand?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je ook de smoorklep afgekoppeld of alleen de klep op het uitlaatspruitstuk ?
PT nieker
Als je kijkt bij"vermogen 407HDIF valt weg"kan je lezen dat bij mij het probleem was dat door slijpsel er vuil in de injectoren was terecht gekomen en deze dus bleven hangen of althans een ervan wat uiteindelijk tot motorwissel leidde.Mijn motor liep normaal stationair en startte goed zelfs rijden leek goed te gaan, maar toch voelde je dat er wat mis was en hij maakte meer lawaai als anders.Wat wil je ook toen bleek dat een zuiger verbrand was en een drijfstang krom stond.
12 jaar
Hallo,
Allereerst bedankt voor de reacties. Voor PT nieker:heb de vacuumslang van de egr klep losgehad,afgedopt en daarna met de auto gereden. Maakte geen verschil. Ook niet met het fluitgeluid. Bedoel je met de smoorklep de klep die ïn" de egr klep zit? Deze wordt dan door het vacuum gestuurd?
Heb het nog niet losgehad,dus weet niet precies hoe het zit. Het fluit of huilgeluid lijkt bij nader inzien trouwens uit de buis van de egr te komen waar de koelvloeistof omheen stroomt. Het geluid is ook goed te horen als je de motor stilzet. Het neemt dan even in volume toe.
Zou de smoorklep van de egr constant iets kunnen doorlaten door vervuiling? Verklaart dat dan het af en toe inhouden van de motor?
Marcel.
12 jaar
De smoorklep zit in het inlaattrajekt. Vanuit de rijrichting gezien zit de smoorklep bij deze partner linksachter op de motor dus aan de kant van de accu. Hij ziet er uit als een gasklep en er zit een heveltje met een vacuummembraampje aan. het slangetje kun je los halen en afdoppen om te proberen. Deze klep zorgt voor vacuum in het inlaatspruitstuk zodat de uitlaatgassen die via de egr klep komen beter de motor ingezogen worden. De klep wordt voornamelijk bediend tijdens gasloslaten of hele lichte motor belasting. (turbo doet dan niet mee).
Ik denk dat hij soms blijft plakken nadat hij dicht geweest is (na gasloslaten bijvoorbeeld). Of de elektroklep die het vacuum doorlaat blijft hangen. Dat komt ook voor.
Geef voor de zekerheid de laatste 8 cijfers van het chassisnummer. Want ik zie in de dokumentatie dat de smoorklep vanaf een bepaald damnummer niet meer gemonteerd werd. Dan weet ik ik of die er op zit bij jou auto
Hallo PT nieker,
Laatste 8 cijfers van chassisnr. zijn:95059341. Nu kan ik zelf op servicebox kijken,en zoek dan ook op chassisnr.
Volgens mij zit de smoorklep er niet op? Met de electroklep bedoel je waarschijnlijk 1628LQ?
Deze dan maar eens vervangen zeker?
Bedankt voor al je hulp.
Marcel.
12 jaar
Smoorklep zit er bij deze niet meer op. 1628LQ is denk ik niet het probleem, daar je de vacuumslang al afgekoppeld hebt. Dan schakel je dus de elektroklep ook uit. Wat nog mogelijk is dat de egr klep vervuild is en niet goed afsluit. Ik zou hem eens demonteren en controleren.
Hallo PT nieker,
Ga vrijdag met de klep aan de gang. Uiteraard hoor je van mij of dit ook het probleem is.
Marcel.
12 jaar
Vandaag de egr klep gedemonteerd. Het zag er goed uit. Voor de zekerheid een andere klep geprobeerd,maar het geluid blijft.
Met een stethoscoop nu goed op zoek gegaan naar het geluid. Het blijkt dat het in de railbuis zit. Hier klinkt het luid. Het ergst bij cil 1 en 2. (bakzijde). Ook bij de hogedrukpomp is het hoorbaar,maar in mindere mate. Stationair hoor je het al,maar het klinkt het luidst bij ong.1500 toeren. Bij gaslos is het weg. Bij stilzetten vd motor komt het geluid even sterk terug en valt dan af. Zal het hele probleem dan toch vanuit de hogedrukpomp komen?
Het stotteren en het geluid zijn gelijktijdig als probleem gekomen. Het stotteren is het ergst rond 2000 toeren. Heeft het misschien te maken met het regelgedeelte in de pomp? De drukregelklep op de pomp had ik al vervangen door een andere(gebruikte).
Marcel.
12 jaar
Blijkbaar zit het dus niet in het egr gedeelte. De drukregelklep op de pomp heb je al vervangen. Op de pomp zit ook nog een opbrengst regelaar, misschien kun je die nog wisselen ? Verder heb ik ook wel eens gehad dat het geluid veroorzaakt werd door het deksel op het brandstoffilter. Hier zit volgens mij ook nog een soort klep in maar ben hier niet geheel zeker van.
Als dat allemaal niet baat is de kans groot dat het probleem in de HD pomp zelf zit.
Het kunnen fluiten vanuit het deksel van het brandstoffilterhuis herken ik wel PT nieker. Was daar niet een soort pulsdempertje voor welke tussen de aanvoer net voor het filterhuis gezet moest worden?. k'Dacht overigens wél dat dat voor een Bosch HDI was, dus met lage drukpomp in de tank?
Ja klopt Hans, deze heeft geen lage drukpomp. Weet jij hoe zit met het deksel van het filter bij deze siemens ?
Hallo,
Bedankt voor jullie reactie. Met de opbrengstregelaar bedoel je misschien onderdeel nr 3 électroklep'193343? (servicebox) Heb regelaar nr 1 193341 al gewisseld. Het geluid is bij koude motor duidelijker te horen als bij warme motor,misschien zegt jullie dat nog iets. Het stotteren vind dan soms ook bij lagere toeren plaats. Normaal rond de 2000 toeren. Als de hogedrukpomp overblijft als mogelijke oorzaak,wat raden jullie dan aan,nieuw of ruil?
Heb al gezien dat het een dure grap wordt. Zitten bij ruil of nieuwe pomp ook nieuwe kleppen?
Marcel.
12 jaar
Hallo,
Heb inmiddels een andere hoge drukpomp. Waarschijnlijk komende zaterdag inbouwen. Kom er dus nog op terug.
Marcel.
12 jaar
Hallo,
Even een update: Gisteren andere hogedrukpomp gemonteerd en het geluid is weg. Motor loopt in principe goed. Nu ander probleem terug gekregen. Bij volgas (bijv.dooracceleren) gaat de motor onmiddellijk in noodloop. Laten uitlezen,ook tijdens rijden. Het blijkt dat de raildruk niet hoog genoeg word. Deze pomp is blijkbaar niet goed. Moet dus een andere regelen.
Houd jullie op de hoogte.
Marcel.
12 jaar
ok bedankt voor je feedback, kan nu ff niet op serv.box. Odf er op een nieuwe pomp ook nieuwe kleppen zitten kan ik nu niet zien.
Hallo PTnieker: Had intussen ook al even op servicebox gekeken en zo te zien is nw.pomp incl. kleppen.
Heb nu een gebruikte pomp gemonteerd,omdat niet 100 procent zeker was dat het geluid uit de pomp kwam. Nu is duidelijk geworden dat het hier wel vandaan komt.
Zit nu met een nieuw probleem dat de auto bij vol belasten in noodloop gaat. Schijnt dat de pomp niet voldoende druk levert. Hoop dat het met een andere pomp opgelost is. Heb er al veel tijd in zitten.
Aan de andere kant:een gebruikt deel als deze geeft natuurlijk enig risico. Zodra een andere pomp gemonteerd is,horen jullie of het opgelost is.
Marcel.
12 jaar
Hallo,
Afgelopen vrijdag andere hogedrukpomp gemonteerd en het zit niet echt mee. Motor slaat niet aan. Onvoldoende raildruk. Ben nu wel even klaar met gebruikte pompen... Omdat ik de auto nodig had toch maar de oorspronkelijke pomp teruggeplaatst. Motor sloeg direct aan. Het vreemde is dat de fluittoon er nu niet meer is... Wel is het stotteren nog aanwezig. Wie kan mij vertellen of het probleem toch in de pomp zit? Of heeft misschien iemand iets dergelijk meegemaakt? Heb begrepen dat bij ong 1800 toeren de raildruk door de derde pompplunjer wordt verhoogd?
Kan het dan slijtage zijn,wardoor de druk mogelijk varieert?
Ik weet dat een siemens systeem niet perfect functioneerd bij 1800-2000 toeren,maar nu is het inhouden erger dan'' normaal".
Gezien al het andere wat ik reeds geprobeerd heb lijkt het mij wel aan de pomp te liggen.
Wil nu best wel een nieuwe pomp monteren,maar worstel een beetje met het idee dat het probleem dan misschien niet over is.
Wie kan er nog iets over zeggen?
Marcel.
12 jaar
Hallo,
Heb nu een nieuwe hogedrukpomp gemonteerd en de motor loopt nu weer goed.Probleem opgelost.
Bedankt voor jullie reacties.
Marcel.
12 jaar
Ok weer een problemcar minder.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar