Beste mensen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben sinds afgelopen zaterdag de trotse eigenaar van een Peugeot 306 1.4 uit oktober 2000 kenteken 41-GB-LH. Deze loopt op benzine en gas(g3) prima.
Hij heeft airco.
Nu ben ik zaterdag na de koop gelijk 200 kilometer gaan rijden, zonder problemen. Het viel mij op dat de temperatuurmeter in het dashboard niet constant op 90 graden bleef staan maar bij afremmen en langzamer rijden richting de 70 ging en op de snelweg richting de 90.
Tot zover geen problemen.
Na een twee uurtjes stil te hebben gestaan wilde ik mij weg weer vervolgen. De auto start altijd op benzine en schakelt dan direct vrijwel naadloos over op gas, na circa 1 kilometer te hebben gereden ging het stoplampje branden vanwege de temperatuur, die was inmiddels 110 graden geworden, direct de motor uitgezet, onder de kap gekeken en het viel mij op dat het koelsysteem onder behoorlijke druk stond. Ik heb de wegenwacht gebeld, die hebben 1 en ander bekeken en kwamen tot de conclusie dat de thermostaat nog dicht stond, achter de thermostaat stond koud water en ook de radiateur was volledig koud. Een logische conclusie was dus dat de thermostaat stuk moest zijn, de monteur heeft de thermostaat open geknipt en we zijn met een veel te goed koelende motor 100 kilometer naar huis gereden, geen probleem.
Gisteren heb ik een nieuwe thermostaat (88 graden) en koelvloeistof gehaald. Toen ik begon merkte ik dat er nog steeds veel lucht stond onder de radiateurdop, ik dacht; niet goed ontlucht toen we met pech stonden, ik heb de koelvloeistof eruit laten lopen, thermostaat gedemonteerd en de nieuwe erin, heeej, die past niet, de diameter klopte niet terwijl dit was opgezocht op kenteken, vreemd. terug naar de automaterialenwinkel. Hier hebben we op diameter een andere thermostaat gezocht en gevonden, 89 graden (28 EURO!!!!), deze paste wel, gemonteerd, radiateur bijgevuld, motor lopen op 2500 toeren en ontlucht, niks aan de hand. De motor kwam op temperatuur en de thermostaat sprong open, 10 kilometer gereden, prima. Wel viel mij nog steeds op dat de temperatuur alleen 90 graden was op de snelweg, en bij langzamer rijden kouder, de temperatuurmeter schommelt dus behoorlijk, maar altijd tussen de 70 en 90 graden, niet eronder en niet erboven. Na dit ritje de kachelradiateur en radiateur nog een keer ontlucht (veel lucht).
Vanmorgen moest ik even een klein ritje maken, na krap 1 kilometer na koud wegrijden sprong het stoplichtje weer aan tot mijn verbazing en was de motor weer heet.... Gelijk gestopt, alles nagekeken en weer de conclusie dat de thermostaat niet open stond.....De radiateur was koud en de slang achter de thermostaat ook, wel had ik het idee dat er weer veel druk / lucht op het systeem stond. De fans draaiden beide.
Na even wachten (1 minuut) was de motor weer wat kouder, door......een opengesprongen thermostaat... Daarna 40 kilometer gereden, geen enkel probleem....
Toen ik weer heb geparkeerd even de ontluchtingnippel van de radiateur losgedraaid, wederom redelijk wat lucht eruit, kan natuurlijk gebeuren na vullen van koelsysteem...?
UPDATE(9.53 uur): Auto heeft een uur stilgestaan en weer is er veel druk onder de radiateurdop, koelvloeistof spuit uit de radiateuroverloop als ik de dop losdraai.
De vraag is nu dus; wat is hier aan de hand??
Zijn dit bekende klachten bij een 306, is er iemand op het forum met een soortgelijke ervaring?
Wie heeft tips om nog meer uit te sluiten of de oplossing?
Ik heb de volgende (voor de hand liggende) scenario's bedacht.
- Een thermostaat met een verkeerd temperatuurbereik
- Een lekke koppakking
- Een defecte temperatuursensor
- Is er nog iets anders aan ontluchten met een airco??
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ideeën.
UPDATE: Wat denk jij/jullie van de volgende ;
Ik heb vanmorgen de werkplaats van de peugeot dealer hier vlakbij gesproken en de monteur had nog een tip, naast de slang waar de thermostaat in zit bevind zich nog een messing inbus bout waarmee je voor de thermostaat ontlucht, ik ben dit zelf niet tegengekomen in het werkplaats handboek, ik heb deze bout los gedraaid en daarin bevond zich een enorme hoeveelheid lucht, het lijkt er dus op dat er lucht voor de thermostaat zat waardoor er maar weinig water circuleerde en de thermostaat niet snel genoeg opensprong? Dit is nu nog theorie, ik ga straks weer rijden.
Wat denk je ervan?
UPDATE 15:41 UUR: Net 25 kilometer gereden, na 1 kilometer kwam het de temperatuurmeter in het dashboard net iets over de 90 graden heen, toen ging de thermostaat open (denk ik dan) en koelde hij hem netjes terug, 25 kilometer zonder problemen.
Wat mij nog wel opviel was het volgende:
1. De radiateur was aan de bovenkant, zo'n 7 a 8 cm niet warm, de rest wel.
2. Op de snelweg zat de temperatuur tegen de 90 graden aan constant, op de 80 wegen en in de stad constant net iets boven de 70.
Dit alles op gas!
Wellicht normaal bij een Peugeot?
UPDATE 16:54 UUR: Zonet weer met een koude motor weggereden, na 1 kilometer sloeg de wijzer weer door naar 110 graden en ging het stoplampje branden, gestopt, onder de kap gekeken, volgens mij ging de thermostaat net open toen en begon hij te koelen. Na 1 minuut kon ik al weer verder rijden en koelde hij de hele tijd weer prima, nog steeds tegen de 90 graden op de snelweg, 70 graden in het dorp. Bij terugkomst even gekeken, niks bijzonders te zien onder de motorkap, alles draaide goed, geen druk op de slangen en ik kon gewoon de dop van de radiateur losdraaien, geen druk......
Wie snapt het nog?
Martijn
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik snap het wel, thermostaat gaat niet open door een luchtbel wat veroorzaakt wordt door een lekke koppakking of een doorgeslagen LPG verdamper. Verklaart ook de hoge druk op het systeem ook bij koude motor.
Rijd eens een tijdje op benzine na ontluchten is het dan nog zo kop eraf halen. Zo niet verdamper vervangen cq reviseren.
Groet Paul
Hoi Paul,
Bedankt voor je reactie. Ik heb net de auto even weer bekeken, ik heb hem warm weggezet, toen zat er absoluut geen druk op het systeem, dat was tegen half 5, net stond er enorme druk op de slang achter de thermostaat en de radiateur (2,5 uur later dus) bij koude motor, ik heb de druk weer laten ontsnappen en bij het weer vast draaien van de messing ontluchtingsnippel bij de thermostaat brak deze helaas af, dus ik kan nu even helemaal niks proberen helaas, koelvloeistof spuit eruit nu bij warm lopen op benzine.
Ik kan naast dit overigens geen tekenen van een lekke koppakking ontdekken.
Ik hoop dat eht de verdamper is, kan deze constant zo'n luchtbel veroorzaken?
Groet Martijn
14 jaar
Als de koppakking maar iets lek is werkt deze als membraan, er kan wel lucht in maar niet uit. Kan dus heel goed, compressiedruk is immers veel hoger dan de druk in het koelsysteem. Daarom op benzine rijden om verdamper uit te sluiten.
Bedankt voor je antwoord, super!
Ik zal het een en ander gaan uitsluiten, ik snap overigens nog steeds niet hoe het kan dat als het de verdamper is dit deze druk in het systeem veroorzaakt, dat de koppakking dat kan doen snap ik wel!
14 jaar
De verdamper kan inwendig lek zijn. De verdamper wordt opgewarmd door koelvloeistof en als deze doorslaat komt er LPG in het koelsysteem wat ongeveer dezelfde symptomen geeft als een lekke koppakking. Je zal niet de eerste zijn die er voor niets een kop afhaalt -:))
Succes!
Geloof het of niet, maar ik had nog precies zo'n messing boutje liggen en kon het schroefdraad wat er nog in zat uit krijgen. Net even de motor weer ontlucht op benzine, lekker warm laten draaien, net iets boven de 90 graden sprong de thermostaat open en koelde het hele ssteem stationair terug naar 70 graden, prima toch?
Nu maar even in de gaten houden tijdens het rijden morgen, de verdamper kan geen invloed hebben op het systeem als het op benzine staat?
En klopt het trouwens dat 1 slang van de verdamper helemaal nergens op aangesloten is? Hangt los in het luchtledige, het is een AG systeem.
Leuke woordspeling; mijn kop eraf als het de verdamper niet is :)
14 jaar
Martijn dat de temperatuur zakt naar 70 graden is niet goed. De temp. moet constant blijven. Dat element heet niet voor niets termostaat.! Als je hem test in een bakje water zal je zien dat evenna dat er belletjes van de bodem opstijgen hij plots open gaat. Zet je de vlam uit dan is de opening ook weer snel gesloten. Een nieuwe defecte kopen is heel goed mogelijk. Ook een snuffeltest doen is aan te raden, dan kan je een lekke koppakking uit sluiten. Succes.
Verdamper werkt idd niet op benzine dus je kan dit zo prima testen.
Groet paul
[quote=Punt]Martijn dat de temperatuur zakt naar 70 graden is niet goed. De temp. moet constant blijven. Dat element heet niet voor niets termostaat.! Als je hem test in een bakje water zal je zien dat evenna dat er belletjes van de bodem opstijgen hij plots open gaat. Zet je de vlam uit dan is de opening ook weer snel gesloten. Een nieuwe defecte kopen is heel goed mogelijk. Ook een snuffeltest doen is aan te raden, dan kan je een lekke koppakking uit sluiten. Succes.[/quote]
Hi, op het 306 Forum zijn er meerdere mensen die dit fenomeen (schommelde temperatuur) ook hebben, het blijft een Franse auto natuurlijk. Ik kijk er ook nog steeds raar tegenaan.
Ik heb de thermostaat getest in een pannetje water voordat ik hem heb geplaatst, dat werkt prima, al had ik er geen thermometer bij.
Wat bedoel je met een snuffeltest?
14 jaar
[quote=paulmichiel]Verdamper werkt idd niet op benzine dus je kan dit zo prima testen.
Groet paul[/quote]
en de loshangende slang vanaf de verdamper?
14 jaar
Maak eens Een foto. Als de verdamper buiten het koelsysteem zit loopt hij maar heel even op gas, hij bevriest gelijk
Buiten het koelsysteem? Bevriest? Ik snap het niet :) De verdamper zit aan de bestuurderskant naast de radiateur, vlakbij de koplamp zeg maar.
Hij loopt behalve het koelprobleem overigens mooi op gas.
Foto: http://yfrog.com/f5foto40j
De slang die nergens naartee gaat en dus gewoon loshangt begint bij de blauwe slangenklem.
14 jaar
Koelwatertest met een snuffelaar ...een vloeistof die verkleurt als het contact maakt met verbrandingsgassen. Sluit een lekke koppakking uit of je hoeft niet verder te zoeken.Groet.
Vanmorgen heb ik de verdamper er tussenuit gehaald, nu rijd ik op benzine, tot nu toe prima. Ik rook vanmorgen overigens ook weer gas uit de radiateur, voordat ik de verdamper had verwijderd, dus ik denk dat dat het is.
Wat nog steeds apart is, is de temperatuurmeter in het dahsboard, die komt nu op benzine niet hoger dan 70 graden, maar dan is de thermostaat al open gesprongen, dus ik verdenk die meter + sensor ook nog. De kachel wordt trouwens heerlijk heet, geen vermogenverlies en niet extra veel rook uit de uitlaat.
Ik wacht even een paar dagen de resultaten van het rijden op benzine af en ga dan de verdamper vervangen.
bedankt voor de hulp tot zover!
Martijn
14 jaar
Heb je al gevonden waar die slang aan vast zit aan de andere kant.? (blauwe slangklem ) Inlaatluchtslang misschien? Groeten.
Die zit dus nergens aan vast, schijnt tegen het uitwaaien te zijn???
14 jaar
Allright, paar dagen op benzine gereden waardoor wat langere afstanden, prima allemaal, kop dus goed, verdamper vandaag vervangen. Aangezien een nieuwe originele verdamper van AG op 420 euro kwam heb ik gekozen voor een ander type AG zonder stappenmotor en heb een extra LPG-afsluiter geplaatst, alles weer aangesloten, hoop werk, nieuwe gasleidingen enz enz. CO afgesteld, prima!
Maar toen vertelde de man van de garage dat mijn lpg systeem nu geen G3 meer is en dat de katalysator weleens te heet zou kunnen worden omdat die gewend is aan een gevarieerd rijk/arm mengsel.
Wie kan hier wat over zeggen?
13 jaar
Niemand?
13 jaar
Er is toch wel iemand die hier iets over kan zeggen? :S
13 jaar
Die man in bericht #18 heeft gelijk. Je mag niets van de regeling weg laten. Groeten.
Inmiddels rijdt de auto al weer maanden prima!
13 jaar
Maar als de APK keurmeester een 4 gas meting doet dan loop je kans dat jouw auto wordt afgekeurd. Het is namelijk geen G3 installatie meer, en waarschijnlijk dus geen lambda 1 op LPG.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar