Peugeot 106: JANKEND GELUID BIJ EN NA HET STARTEN

Bouwjaar: 1993

Mijn Peugeot maakt een jankend geluid bij het starten. Het geluid houdt het midden tussen het janken van een v-snaar en het janken wat een auto doet als je hard achterui rijdt. Dat duurt hooguit een paar honderd meter en daarna is het weg. Ik heb geprobeerd of het met het gas geven te maken heeft maar dat is niet. Als ik gestart ben en ik zet de auto in de versnelling en ik geef gas dan gaat het janken synchroon met het gas geven. Als ik dan de auto in zijn vrij zet met de koppeling in en ik geef gas, dan jankt hij nog. als ik dan de koppeling op heb laten komen en ik zet hem opnieuw van vrij in 1 dan jankt ie niet meer. Eerst kwam het geluid eens in de maanden voor, toen weken en nu dagen maar 9 van de 10 keer altijd alleen maar de eerste zoveel honderd meter.
Wie weet waar ik dit geluid moet zoeken?

jvdong

Geplaatst door jvdong (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

bert1192 (0), 19 jaar geleden

Starmotor denk ik. relais blijft hangen waardoor tandwiel in vliegwiel blijft hangen.

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

of toch de v snaar die slipt.

erikcornelissen (0) PRO, 19 jaar geleden

haal de v-snaar er eens af en probeer het dan...

bert1192 (0), 19 jaar geleden

Jeroen,

heb je het al gevonden?
Bert

jvdong (0), 19 jaar geleden

nee nog niet gevonden, v-snaar is en niet en dus ook dynamo niet ,want heb ook een stukje zonder de snaar gereden.
Kreeg vandaag pas de mailtjes binnen dat er reactie's waren vandaar mijn late reactie, sorry

SpeakerDocktor (0), 19 jaar geleden

Ik had precies hetzelfde kabaal, grote kans dat het dan je waterpomp is (aangedreven door distributieriem) of je spanrol van de distributieriem. Heb deze zelf beide vervangen en bij mij bleek (na vervangen van de waterpomp, wat dus geen effect had) dat de spanrol de herrie maakte. Lager was gewoon oppie.

succes, Martijn (205XS)

jvdong (0), 19 jaar geleden

volgens mijn vrouw is als ze de auto even in z'n vrij zet.Het geluid over ; dus als ze rijd en het probleem treed op meteen koppeling in auto in z'n vrij koppeling op, koppeling in auto in de versnelling en rijden maar dan is het geluid meteen weg.
Misschien kan iemand met deze info meer aanvangen.

hopend op een snelle oplossing
Groetjes

jvdong (0), 19 jaar geleden

Zijn die spanrol en waterpomp eenvoudig te vervangen bij een 106 SpeakerDocktor????????

Alvast bedankt voor je antwoord

SpeakerDocktor (0), 19 jaar geleden

Mwa, als een 106 zga hetzelfde is als mn 205; rechter wiel eraf, v-snaar met krukas poelie verwijderen (205 alleen dynamo op v-snaar), dan beschermkappen verwijderen tot je de distributieriem vrij hebt. Voor de waterpomp mag je het koelwater aftappen, de spanrol is zo te vervangen. Zegge 30 minuten werk los- en vastschroeven van spanrol en waterpomp, daarna is enige lastige het spannen van de distributieriem. Of riemspanningsmeter hebben of riem ongeveer op spanning zetten (lange kant max 90ºC kunnen verdraaien) en door de dealer daarna laten checken. evt kan ik je direct wat mailen waar alles instaat, lees dan alleen 106 voor waar 205 staat ;-) Of even naar de bieb voor het kluwer-klusboek

...maar spanrol was bij mij uurtje werk, waterpomp 1,5h vanwege opnieuw bijvullen koelsysteem. Is goed te doen als je niet bang bent van vieze handen en een tikje handig bent en weet wat je doet.

De docktor

SpeakerDocktor (0), 19 jaar geleden

Even alles opnieuw gelezen, mijn gejank deed zich voor met koude motor en ongeacht welke versnelling (in zn vrij of in zn 1,2,3,4 en jawel 5) en ging weg na een minuutje (lager van de spanrol die dan warm werd en stil.
Als het idd weggaat met koppelen heb je best kans dat het ineens je drukgroep (lager wat tegen je koppelingsplaten aandrukt via je pedaal) is. Erg fijn om te vervangen aangezien de hele versnellingsbak er onderuit mag...+/- dag werk met 2 man... Echter is een druklager minder essentieel dan een spanrol die het opgeeft en daarbij je distributieriem laat knappen...Ik reed een 10 jaar rond met een druklager wat rammelde, tot mn koppeling zelf de geest gaf maar niet vanwege het lager.

Duss, even goed onder do motorkap luisteren aan waar de herrie vandaan lijkt te komen; rechterkant beneden = rond de versnellingsbak en aan de linkerkant boven = spanrol/waterpomp. Overigens maakt een spanrol nog steeds kabaal als die stuk is als je koppelt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum