auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306: kachelradiator lekt

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Collega van me miste koelvloeistof en het ruikt naar koelvloeistof binnen in de auto als verwarming aan staat, dus ik ga ervanuit dat de kachelradiator lek is.
Nu komt mijn vraag, is deze redelijk gemakkelijk te vervangen en wat moet je allemaal los maken?

Geplaatst door

Audidriver73 (130)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zag onlangs bij een Peugeotdealer bij zo'n auto het hele dashbord er naast liggen voor zo'n grap.......

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Oeps. Zelfde ellende als bij vw dus.

Ja, dash moet er helemaal uit.

306 cabrio 0
badge

16 jaar

alles mag er indd uit.....

je bent nodig een portie geduld..een lange vrije zaterdag..

maar 1 ding scheelt weer, het radiateurtje kost maar een tientje of 5...

dus als je het zelf kan, ben je voor een koopje klaar..

arie549 0
badge

16 jaar

Wie weet waar ik een how-to-do kan krijgen om dit zelf te doen, auto heeft ook airco.

www.306forum.nl ?

arie549 0
badge

16 jaar

Nee helaas niks kunnen vinden, ook geen reactie op een geplaatste post.

dan gewoon beginnen..alles moet gewoon los..

het dachbord zit met 3 of 4 bouten vast door het schutbord..

arie549 0
badge

16 jaar

[quote=arie549]dan gewoon beginnen..alles moet gewoon los..

het dachbord zit met 3 of 4 bouten vast door het schutbord..[/quote]
Te beginnen met het leeg laten trekken van het airco-systeem.
Je bent wel erg optimistisch ingesteld als je hier zonder voldoende info aan begint, maar goed.........alles moet gewoon los!
Een uit,- en inbouw omschrijving maken zonder fotootjes is gewoon niet te doen, tenzij..........er nog een optimist rondloopt!

hans4074 0
badge

16 jaar

het is wel te doen hans met een flinke portie geduld.

goed kijken waar wat zit en zat..tis in feite allemaal schroefwerk.

arie549 0
badge

16 jaar

[quote=arie549]het is wel te doen hans met een flinke portie geduld.

goed kijken waar wat zit en zat..tis in feite allemaal schroefwerk.[/quote]
Het is inderdaad veel schroefwerk, en te doen, maar toch ook diverse handelingen die enige peugeot-kennis nodig hebben en gemakkelijker werken als je weet hoe, wat ,waar, zoals het loshalen van de grote doorvoerstekker, het terugplaatsen van dat ellendige doorvoerrubber van de "kachelpijpjes" enz.
De eerste keer dat wij het moesten doen was het toch verrekte gemakkelijk om het wph erbij te hebben en dan nog............

hans4074 0
badge

16 jaar

wissers demonteren
kunststof parafan wegschroeven
ruitenwissermech demonteren
stekkerverbinding onder wissermotor losmaken door plastic dop eruit te schroeven, en daarna torxbout losdraaien.
dan de stekker die naar binnen gaat losschroeven(2 boutjes)
dan de bouten voor de bev van het dashboard (zichtbaar als de parafan weg is)verwijderen (m6)
radio incl voorpaneel werwijderen (paneel met 2 m5 moertjes achtervandaan)
li, en re onder dashboard stalen bev steun verwijderen 2keer 2m6 bouten)
m6 bout achet radio losmaken
tellerklok, en stuurkolom uitbouwen (wijst voor zich) asbak verwijderen, en middenconsole verwijderen.
torxbout midden onderin dashboard verwijderen (onder losgemaakte asbak)
verder hier en daar nog een onderplaatje en een paar schoefjes (even goed kijken)
en tot slot een stevige ruk

harry4203 3150
badge vip badge

16 jaar

Bedankt voor alle reactie's en uitleg, ik denk dat ik er maar niet aan ga beginnen, vooral omdat de airco leeg moet. Ik had de slangen onder de motorkap die naar de kachelradiator gaan willen afkoppelen en doorverbinden zoals dat bij vw kan, maar helaas.

airco hoeft niet leeg.

harry4203 3150
badge vip badge

16 jaar

[quote=harry4203]airco hoeft niet leeg.[/quote]
Harry, ben toch wel nieuwsgierig hoe je dit dan voor elkaar gekregen hebt?
Ca. 2 maanden geleden ook een 306R met airco gedaan, maar we kregen dit niet voor elkaar. Het complete kachelhuis moest zover naar voren (of schuin naar voren) om het kachelradiateurtje er boven uit te krijgen, dat we dus in de problemen kwamen met het ventiel van het aircosysteem. Uiteindelijk maar leeg gehaald en losgekoppeld.
Moet er wel bij vertellen dat we op safe hebben gespeeld om schade en/of afbreken te voorkomen gezien de spanning die er toen al op stond.
Misschien té voorzichtig geweest?

hans4074 0
badge

16 jaar

een beetje voorzichtigheid kan natuurlijk nooit kwaad, maar in dit geval moet je toch echt een klein beetje geweld gebruiken.
aan de andere kant, een airco een keer opnieuw vullen kan natuurlijk nooit kwaad. (zeker bij een 306 niet)

harry4203 3150
badge vip badge

16 jaar

Is het mogelijk om de koelslangen die naar de kachelradiator gaan in de motorruimte af te koppelen? Nu in de zomer heb je toch geen verwarming nodig. Ben het wel met harry4203 eens, airco opnieuw vullen is nooit verkeerd.

Af te koppelen of bedoel je te koppelen?
Je kunt proberen de kachel slangen dmv een koppelstukje aan elkaar te verbinden. Zo houd je de circulatie in het koelsysteem zonder kachelradiateur.
Het wordt alleen een beetje lastig om dit op de uiteinden van deze slangen te doen vanwege de hard plastic aansluiting.
Je kunt deze hard plastic aansluiting natuurlijk afknippen, zodat je 2 zachte rubber slangen overhoud en dit koppelen dmv een pijpje, maar dat kost je een setje kachelslangen ....kosten ca. 48€ incl.
Je kunt ook de 2 (als 1 geheel zijnde) slangen helemaal losnemen van de motor en tussen deze 2 aansluitpunten tijdelijk een losse aftermarket waterslang monteren. Zo blijven de kachelslangen set intact en bespaar je weer 48€ minus de kosten van een losse waterslang incluis 2 slangklemmen en eventueel koelvloeistof.

hans4074 0
badge

16 jaar

maar of je er wat mee opschiet is nog de vraag, ding zal toch eens gerepareerdt moeten worden..

arie549 0
badge

16 jaar

Dat klopt, voor de winter moet het toch alleen heb ik op dit moment weinig tijd en om wel met de auto op dit moment te kunnen blijven rijden had ik gedacht dit tijdelijk zo op te lossen. Ik denk dan dat ik ga voor een universele slang om het circuit weer gesloten te houden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.