Peugeot 306: slecht starten na een nachtje buiten, schudden en onregelmatig d

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 diesel atmosferisch

Goeiedag iedereen,

Ik bezit een peugeot 306 Midnight van 2001, diesel van 1868cc en 51KW, met 130.000 km op de teller.
Het enige probleem dat ik tot hiertoe had is de vervanging van een EGR-klep, tot 2 x toe.
Sinds enkele weken start mijn wagen moeilijk, draait zeer onregelmatig enkele minuten, en er komt ook meer rook( grijs) uit de uitlaatpijp.
De wagen verbruikt kwasi geen olie, laat ons zeggen tussen 2 olieverversingen in, 0.5l( iedere 15000kms)
Als ik mijn probleem voorleg aan garagist schijnt hij dit niet zo belangrijk te vinden.
Ik wens echter mijn wagen nog lange tijd te gebruiken en vraag daarom advies.
Noot: eenmaal 's morgens vertrokken, heb ik later op de dag geen last meer van dit euvel.
Dank je vriendelijk voor de eventuele reakties,

Erwin

erwin2909

Geplaatst door erwin2909 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

bij dit soort problemen eerst de gloeibougie's controleren.. maar het probleem wordt meestalveroorzakt door dit: je hebt motorcode dw8, en dit type motor is zeer gevoelig voor een onjuiste klepspeling...wat dit soort klachten veroorzaakt.

het is wijsheid deze klepspeling te controleren bij de distributiewissel, die zul je net hebben gehad bij 120dkm.
nu mag dus weer alles er af als blijkt dat de klepspeling verlopen is.

Askie (0), 16 jaar geleden

Ik heb zelfde probleem gehad met mijn peugeot 306 diesel. Als het 's nachts koud was starte hij de volgende ochtend erg slecht en liep hij de eerste minuten haperig, en de straat stond vol rook.

Ten eerste had ik een probleem met kleppen stellen, ze waren om de 30.000 km aan de beurt. Wanneer deze waren gesteld starte hij weer prima en liep direct goed.
Vervolgens bleken mijn verstuivers ook niet meer goed. Aangezien de auto al meer dan 300.000 km had gelopen heb ik hem toen weg gedaan.

erwin2909 (0), 16 jaar geleden

Danjewel Askier en Arie

Dan toch wel een euvel dat frequent voorkomt bij dit soort motors.
Mijn wagen heeft wel nog maar 130.000 kms gedaan, toch wel vroeg om hem weg te doen. Krijg er inderdaad ook niet veel voor. (rond 2300 euro en betaalde eind 2001 meer dan 16000 euro)
Berichtje voor Arie : ik schreef je gisteren en berichtje op je e-mail adres , maar kreeg het terug met melding dat het onleverbaar was.
Alleszins bedankt, en misschien tot later.

Erwin

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

ik heb je mail wel ontvangen erwin.

ik zou het in eerste instantie nog niet in de verstuivers zoeken, eerst de gloeibougie's testen, blijken deze goed..dan zit dit zeker weten in de klepspeling.

garage lambrecht (0) PRO, 16 jaar geleden

als je de motor soepel(met de hand) kan ronddraaien zit je probleem inderdaad in de klepspeling(geen kompressie)half dagje werk +enkele dichtingen en je probleem is opgelost(toch eerst bougies nakijken)

erwin2909 (0), 16 jaar geleden

Ben zaterdag naar garage gegaan om uitleg.
Zij beweren dat er niets kan schelen met afstelling kleppen, omdat ik dit probleem overdag ook zou voorhebben, en dit probleem manifesteert zich enkel 'sochtends.
Voor hen zijn het de gloeiboegies, 1 of 2 en als ik er blijf mee doorrijden zouden ze eens alle 4 kunnen stuk geraken.
Ik dank jullie hartelijk, garage Lambrecht, Arie en Askie voor je antwoorden, en als jullie nog iets iets zouden weten, zeer graag.


vriendelijke groeten

Erwin

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

ik weet uit ervaring dat onjuiste klepspeling er voor zorgt dat de eerste koude start erg beroerdt is, vaak is er op dezelfde dag geen probleem weer....

maar laat indd eerst de gloeibougie's controleren...zijn deze prima..wordt het tijd voor een andere garage vrees ik..


heb je je garage de vraag ook gesteld of de klepspeling gecontroleerdt is bij de distributie riem wissel? als dit nl niet gebeurdt is..durf ik bijna te garanderen dat de klepspeling wel verlopen is..

erwin2909 (0), 16 jaar geleden

Goede avond Arie,

Ik heb inderdaad de vraag gesteld of de klepspeling werd nagezien bij distributiewissel: het antwoord was negatief. Wel hadden ze de waterpomp vervangen, een secundaire riem die de stuurbekrachtiging aandrijft geloof ik, vloeistofniveaus nagekeken en nog één of andere ring veranderd en dies meer, voor 1275 euro. Dit was bij 120.000 kms.( september 2007)
Ik moet er wel bijvertellen dat we hier 3 wagens van dat merk bezitten, allemaal gekocht bij diezelfde dealer en ook regelmatig op onderhoud. Facturen van minder dan €600 zijn zeldzaam. Ik begin stilaan te geloven dat hij er me nu en dan doortrekt. Temeer omdat ik een goede 2 jaar geleden aan hem vroeg de wagen toen na te kijken die een ratelend dieselgeluid voortbracht. Zijn antwoord was toen dat ik verkeerde diesel tankte. Toen ik de oorzaak kende( jawel via deze site, en dank zij o.a. Oldtimer) ging hij op mijn vraag in om dit in garantie te maken. ( ik had 3 jaar garantie bedongen bij de aankoop.
Een ezel stoot... maar ik wel blijkbaar.
Ik ben weer een desillusie rijker, en ik hoop maar dat ik niet van de drop in de regen verzeil bij het maken van een nieuwe dealer-garagist( de goede zijn werkelijk schaars, denk ik)
In ieder geval hartelijk dank voor de welgekome informatie.

Groeten

Erwin

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

door het niet controleren van de klepspeling bij de riemwissel gingen ze de mist al in...je kan er vergif op in nemen dat die kleppen gesteld moeten worden bij de riemwissel!

als de distributieriem er eenmaal afligt, is het geen groot karwei meer om de kleppen te controleren/stellen....dus geen dubbele kosten. want als nu toch blijkt dat de klepspeling verkeerdt is(waar ik wel van uit ga) mag erwin weer dokken voor het de en monteren van de distributieriem..en als het heel officieel moet..mag de distributieriem er niet eens weer op en zal weer vernieuwd moeten worden als deze los is geweest..

overigens 1275,- voor alleen de distributiewissel met waterpomp en multieriem is wel een hele bak geld.....

erwin2909 (0), 16 jaar geleden

Als ik je goed begrijp, Arie, moet er voor regeling kleppen en demontage gebeuren van de distributieriem, en moet deze een tweede maal vervangen worden.
Begrijp ik dat goed?
Oh God, ik hoop dat het wel de gloeiboegies zijn, want anders voel ik me toch de peaneut.

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

indd erwin, de riem moet er weer af om er bij te kunnen...en wil je het goed..moet er indd weer een nieuwe distributieriem op.

ik hoop met je mee dat de gloeibougie's zijn.......deze zijn redelijk makkelijk door te meten..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.