close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 208 2013: kachelweerstand

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: HM01, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 60

Goedemiddag.
de kachel doet het wel ,maar de kachelmotor slaat niet aan.alle zekeringen gecontroleerd en zijn goed.
Waar vindt ik de kachelweerstand en hoe te demonteren.
Op het net heb ik dit niet terug kunnen vinden ,dus graag jullie hulp hierbij.
Alvast bedankt en zie jullie oplossingen graag tegemoet.
grtjs Alard..

Geplaatst door

Alard21 (55)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zit in de buurt van de kachelmotor (blower).

Highway 670
badge

4 jaar

Dat begrijp ik ,maar is het bekend hoe ik daar kom en wat moet ik allemaal demonteren om daarbij te kunnen komen ? Op YouTube is er ook niets te vinden van de 208 (2013) ,heeft iemand een filmpje of tips hoe en wat ik moet demonteren ? Alvast bedankt

Alard21 55

4 jaar

Kachel ventilator met weerstand zit aan de linkerkant in het kachelhuis, dus rechts van het gaspedaal bovenin. Tis zo te zien ook 1 geheel, dus weerstand is niet los te vervangen. Om erbij te komen moet alles aan die kant los, dus zijkant middenconsole, gaspedaal, stuurstang onderaan bij scharnier-koppelstukje, leidingen van de kachelradiateur, elektromotor van de mengklep. Daarna moet je de ventilator-unit kwart omwenteling links om losdraaien. Succes.

hans4074 0
badge

4 jaar

Bedankt voor de tip hans4074 ,ik ga hiermee aan de slag . Ik laat weten als het is gelukt .
Grtjs

Alard21 55

4 jaar

Mocht je gaan beginnen, denk er dan om dat je zorgt dat stuurwiel geblokkeerd staat als je de stuur koppeling onderaan los neemt. Trek contactsleutel eruit zodat stuur op stuurslot valt. Doe je dit niet, dan bestaat de kans dat stuurwiel gaat (ver)draaien en dat vind het lint in de stuurschakelaar niet fijn.

hans4074 0
badge

4 jaar

ik ben er net mee begonnen en het was inderdaad binnen een halfuurtje eruit ,(gaspedaal en stuurstang los gehaald. het stuur inderdaad op lock gezet . bedankt voor je tip.
grtjs.

Alard21 55

4 jaar

Goedendag, ik heb de weerstand vervangen,maar helaas doet de kachel het nog niet. grote teleurstelling dus.
Wat heb ik over het hoofd gezien of is er ergens een zekering ergens die ik zou kunnen controleren,
Alle tips zijn welkom. Ik kan ook nergens een schema vinden en ook geen aanwijzing welke zekering voor de kachel is of daarmee te maken heeft.
grtjs Alard

Alard21 55

4 jaar

Hoe heb je die eruit gekregen Alard?

ed.verwimp 0

4 jaar

De kachel zit een lipje aan, die moet je indrukken en naar links een kwartslag draaien . De weerstand zit onder de aanjager ,die moet je (naar links of naar rechts) schuiven en dan kun je het naar buiten halen. Laat even weten als je dit niet bedoeld.

Alard21 55

4 jaar

Alle zekeringen gecontroleerd en goed.....je reactie in t eerste bericht. Als je het chassisnummer hier even plaatst, kijk ik morgen op het schema.

hans4074 0
badge

4 jaar

hallo hans4074 , ik heb gecontroleerd wat ik kon zien, het kan zijn dat ik niet alles heb gecontroleerd omdat ik niet zeker weet waar alle zekeringen zich bevinden, chassisnummer VF3CCHMZ0DW022631
Ik weet niet zeker als de 0 een o (nul) moet zijn,maar denk dat jij het wel zal weten.
Alvast bedankt voor de moeite.

Alard21 55

4 jaar

Peugeot werkt eigenlijk nooit met een letter O in chassisnummer of onderdeelnummer, dus dat is dan altijd een 0 (nul). Op je opgeven chassisnummer kom ik een zogenaamde TSB (technisch service bulletin) tegen over niet, of zwak werken van interieur ventilatie. In dat geval moet je de 2 voudige stekker achter het linker zijpaneel van de middenconsole, dus achter het paneel rechts naast gaspedaal, geheel afknippen en de 2 dikke draden zonder stekker degelijk aan elkaar koppelen. Deze 2 dikke draden zijn voeding en massa voor de kachel ventilator. Ik denk dat daarmee je probleem opgelost is.

hans4074 0
badge

4 jaar

Bedankt voor uw hulp tot nu toe , ik zal het zeker uitproberen ,ben er vandaag niet aan toe gekomen .
Ik laat de uitkomst natuurlijk even weten .
grtjs Alard

Alard21 55

4 jaar

Helaas heeft deze ingreep niets geholpen .ik heb het boekje doorzocht naar een eventuele zekering voor de kachel ,maar heb helaas ook niets kunnen vinden, daarbij zou ik graag hulp kunnen gebruiken . De nieuwe weerstand heeft ook geen oplossing geboden .

Alard21 55

4 jaar

Heb je ook de mogelijkheid om op beide aansluitingen te meten of er voeding en massa aanwezig zijn? Bijv een multimeter? Helaas pas maandag weer in de gelegenheid om het schema te raadplegen.

hans4074 0
badge

4 jaar

Ik heb die dikke kabel gemeten en meet geen spanning op deze.

Alard21 55

4 jaar

K heb gekeken op t schema (kon ook op m'n foon kwam ik achter) . Je moet zoeken in de zekeringkast motorruimte....die rechts naast de accu zit.... dekseltje eraf en op zoek naar zekering F1 (40 amp) . Deze zekering is de rechtstreekse voeding naar aanjager. Zekering F1 krijgt voeding uit het relais R5 die aan de bovenzijde van F1 zit. Check/meet zekering F1 en wissel eventueel het relais even om met een soortgelijke uit die zekeringkast

hans4074 0
badge

4 jaar

Nog even een paar vragen , is het normaal dat de weerstand koeling al na enkele minuten warm word ?
En moet de weerstand eerst geplaatst worden voordat ik de kachel uitprobeer ?
Ik heb de weerstand nl nog niet geplaatst en heb toen even uitgeprobeerd als de kachelmotor het doet, alvorens deze weer te plaatsen.
Inbouwen is een hels werk, vandaar .

Alard21 55

4 jaar

Als weerstand warm wordt, zou je denken dat er wél voeding en massa aanwezig zijn? In ieder geval zou je om te testen het spulletje (de ventilator met weerstand) weer in elkaar moeten zetten. De werking kun je dan testen voordat je het complete ding weer terug zet in het kachelhuis. Wel zorgen dat de ventilator vrij ligt/kan draaien!!

hans4074 0
badge

4 jaar

Ik heb de zekering vervangen ,was doorgebrand. Ik heb ook de stekker van de aanjager los gehaald en gemeten. Daar krijg ik wel spanning (gemeten net multimeter) ,ik denk dat de aanjager is. Ik denk dat het dashboard los moet ,daar ik daar heel moeilijk bij kom vanuit de onderkant. Of heb jij een ander idee hoe dat te testen ..

Alard21 55

4 jaar

Het begint steeds raadselachtiger te worden? Was de genoemde zekering F1 van 40 ampère geklapt? Dan is er toch iets aan de hand dunkt me, want die klapt niet zomaar. Verder vraag ik mij af.....je hebt de weerstand los, maar die zit toch op dezelfde grondplaat als de ventilator/aanjager? Hoe kan het dan dat deze nog in het kachelhuis zit? Peugeot geeft dit ook op als 1 geheel, dus de weerstand is bij Peugeot geen los onderdeel.

hans4074 0
badge

4 jaar

De zekering ging eruit toen ik tijdens het doormeten een kleine kortsluiting veroorzaakte (mijn schuld) maar had wel daarvoor wel spanning, die heb ik inmiddels vervangen , de weerstand zit apart in het huis gemonteerd ,ik doe er een foto bij zodat je de situatie kunt zien. zoals je zult zien zit de weerstand net onder de ventilator/aanjager.

Alard21 55

4 jaar

hier nog eentje

Alard21 55

4 jaar

En als je nu eens de aansluit-stekker los neemt die op de aanjager zit. Volgens schema is dat een stekker met 2 aansluitingen....een massa en een plus. Motor laten lopen, instelling aanjager op hoogste draai-stand op het bedieningspaneel en dan volt meten over beide pootjes in de los genomen stekker. Hoeveel volt meet je daarop?

hans4074 0
badge

4 jaar

Dan meet ik 13,12 V

Alard21 55

4 jaar

Dat is oké, dus als je de stekker weer plaatst, zou de aanjager in ieder geval op volle snelheid moeten gaan draaien. Doet hij helemaal niets, dan gaat het uitdraaien op een andere aanjager.

hans4074 0
badge

4 jaar

Om nog even terug te komen op mijn probleem.
Het was inderdaad de kachelmotor/interieurmotor . de oude weerstand terug geplaatst en die doet het prima met de nieuwe motor.
Ik heb wel eerst de nieuwe motor aangesloten met de weerstand en getest.
Het was wel even uitzoeken hoe de motor eruit moest,maar is uiteindelijk gelukt , er zit een lipje op de motor ( een soort ver-/ontgrendeling) die je in moet drukken en dan tegen de klok in draaien, het is maar een centimeter of 3 a 4, .
de nieuwe terug plaatsen en dan met de klok mee draaien.
Ik wil iedereen bedanken voor de hulp, in het bijzonder hans4074 ,voor alle geduld ...
ik hoop dat een ander iets heeft aan de beschrijving die ik net heb geplaatst.
Nogmaals bedankt .
grtjs Alard

Alard21 55

4 jaar

Knap dat je het allemaal voor elkaar hebt gekregen. Tis toch een rot plek om bij te komen en bedankt voor het plaatsen van de oplossing.

hans4074 0
badge

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 208 of stel zelf een nieuwe vraag.