Peugeot 206 2000: Keerring aandrijfas vervangen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NFZ, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 65

Hallo,
Ik heb een oud Peugeotje van bj 2000, en er lekt (zweet) een beetje versnellingsbakolie aan de bestuurderskant.
Ik heb een beetje rond gekeken op diverse sites, maar kom er niet echt uit.
Zit de aandrijfas nu wel of niet geborgd in de versnellingsbak, en waar zit die dan precies?
Ook heb ik ergens gelezen dan de as er gewoon ingeklikt zit, met een soort veerring die de as eigenlijk vastklikt.
Het doel is eigenlijk dat ik de keerring aan die kant vervang, om het lekken tegen te gaan.
Wie kan mij wat meer inzicht geven?

Gr. Patrick.

Rickvi

Geplaatst door Rickvi , lid sinds 2 jaar geleden

18 Reacties

hans4074 PRO, 5 maanden geleden

Aandrijfas heeft geen borgveertje o.i.d. aan versn.bak zijde. Na het losmaken van fusee kogel en borgmoer aandrijfas is het gewoon een kwestie van de as uit de versnellingsbak trekken. Wel eerst versnellingsbak olie aftappen.

Rickvi, 5 maanden geleden

Hans4074 Dank je wel voor t antwoord, heb je ook enig idee waar precies die borgmoer zit?
En ik heb ook aan de andere zijde het wiellager laten vervangen, zelf weer alles gemonteerd, maar wat een k*tklus om de fusee weer te monteren, is daar een handigheidje voor? Voordat ik de boel aan de bestuurderskant ga losmaken? Ik heb al 2 fuseekogel rubbertjes moeten vervangen ( apk afkeur als ze stuk zijn)

Gr. Patrick.

hans4074 PRO, 5 maanden geleden

De borgmoer zit op de voorzijde van de aandrijfas. Voor het losmaken van de fusee gebruik je een hefboom. Je maakt niet echt een auto handige indruk. Dapper dat je het gaat proberen, maar enig inzicht is toch wel handig.

Rickvi, 5 maanden geleden

Ja, dapper ben ik wel, verder val ik in de categorie "prutser". De fusee heb ik wel losgekregen zonder schade, ik heb zelfs de moertjes bovenop de veerpoot gelost zodat ik de boel aan de kant kon duwen, dus dat vond ik dan wel weer slim van mezelf!,
Het lastige vind ik om de draagarm weer naar beneden te drukken, om zodoende de fusee weer in de naaf te krijgen, dat vereist nogal veel kracht. Ik vroeg me om die reden af of daar een truukje voor is.

Gr. Patrick.

    En met de borgmoer bedoel je de moer die in de naaf zit toch? Ik dacht dat er een borgmoer ergens zou zitten ter hoogte van de versnellingsbak om de as te zekeren ahw. Gr Patrick. - Rickvi, 5 maanden geleden

hans4074 PRO, 5 maanden geleden

De borgmoer is idd de moer van/op de naaf. Voor het naar beneden drukken van de draagarm/fusee zou je bijv. een lange, stevige metalen pijp kunnen gebruiken.

Rickvi, 5 maanden geleden

Het probleem is dus dat ik de draagarm niet ver genoeg naar beneden krijg, en ik zet m'n hele 84kg er op ­čśë. Met een koevoet nog wel. Ik geef even mijn creativiteit de gelegenheid, anders laat ik 't wel doen. Geen zin om de boel te slopen.

hans4074 PRO, 5 maanden geleden

Geen idee hoe lang jou koevoet is, maar het kan zelfs met het juiste gereedschap lastig zijn. Als er een klein beetje beweging in komt te zitten, heb je in principe gewonnen. Gewoon elke neerwaartse poging een beetje kruipolie er tussen en weer terug omhoog tikken enz. Zo kom je elke poging bijv. een mm verder totdat je gewonnen hebt ;-) . Maar goed, als je bang bent de boel te slopen en er weinig verstand van hebt, kun je het idd beter laten doen.

Rickvi, 5 maanden geleden

Hoi Henk, waar moet ik dan die kruipolie in spuiten? Ik heb even gekeken, maar de draagarm wil gewoon niet verder naar beneden,omdat het 'huis' waar de draagarm in zit, een verdere neerwaartse beweging niet toelaat. Ik wil niet opscheppen, maar mijn armspieren zijn best behoorlijk. Ik kom gewoon zo'n 2 a 3cm tekort. Verder ben ik best autodidact, en dat maakt mijn 'gebrek aan verstand' relatief. Ik ben geen vakman zoals jij, maar ik weet me aardig te redden. Eerder heb ik bv m'n hele achteras, en de trommelremmen zelf vervangen, en 'n remtest bij 'n bevriende garagist heeft aangetoond dat ik best in staat ben om netjes en 'vakkundig' kan werken. Ik ga vandaag nog 'n beetje hobby-en, en laat 't je weten.

hans4074 PRO, 5 maanden geleden

Vandaag heet ik Hans ;-)
De fusee kogel heeft een pen. Deze pen zit in het zogenaamde fusee stuk....het ding waar o.a. de voorkant van de aandrijfas doorheen steekt. Onderin het fusee stuk zit een borgbout waarmee de fusee kogel vast zit. Bout moet eruit. Als je deze bout eruit hebt, spuit je daar de kruipolie tussen fusee pen en fusee stuk. Kracht is o.a. afhankelijk van de lengte van de hefboom om de draagarm naar beneden te drukken.

    Sorry, Hans! - Rickvi, 5 maanden geleden

harry4203 PRO, 5 maanden geleden

officieel moet je bij de 206 de schroefveer indrukken en vastzetten met speciale pennen, dan heb je meer ruimte om de draagarm naar beneden te drukken. ik schroef het subframe aan de betreffende kant wel eens BIJNA los. scheelt net iets.

Rickvi, 5 maanden geleden

Hoi Harry, ik heb zo'n setje gekocht om de schroef eren in te drukken, maar die moet ik nog inkorten... zijn net iets te lang. Dat ga ik als eerste proberen. Ik zal eens kijken hoe en wat met 't subframe, daar ben ik niet eens opgekomen, bedankt voor de tip. Ik heb ook al geïnformeerd bij 'n bevriende garagist, maar ik probeer zoveel mogelijk geld uit te sparen! Ben afgekeurd, dus leef van 'n uitkering, en niet veel te besteden, vandaar! Ik ga morgen eens kijken. Even tussen twee ( ), de schroefveren samendrukken bedoel je toch? Met 2 van die haken doe om de veer zelf klemt, en dan met een schroefdraad de veren samendrukt. (geen idee hoe die dingen heten.)

Gr. Patrick.

    <a href="/profiles/harry4203">@harry4203</a> Het subframe, zijn dat die stervormige bouten die bij de stabilisatorstang zitten? En zo ja, hoe ver kan ik ze ong uitdraaien? Ik begrijp dat als ik te ver ga, mn motor op de grond ligt?;-) Gr. Patrick. - Rickvi, 5 maanden geleden

hans4074 PRO, 5 maanden geleden

Harry heeft helemaal gelijk met z'n pennen of staaldraden, maar eerlijk is eerlijk.....k' heb ze er nog nooit voor gebruikt. Het moet dus zonder deze hulpmiddelen ook wel lukken.

Rickvi, 5 maanden geleden

@harry4203 Het subframe, zijn dat die stervormige bouten die bij de stabilisatorstang zitten? En zo ja, hoe ver kan ik ze ong uitdraaien? Ik begrijp dat als ik te ver ga, mn motor op de grond ligt?;-) Gr. Patrick

harry4203 PRO, 5 maanden geleden

ja, die bouten idd. als je het per bout doet, gewoon eruit draaien en weer met een aantal slagen monteren.

Rickvi, 5 maanden geleden

Hoi, het is allemaal gelukt.
Ik heb ook alle stofkapjes, en nieuw vet in de fusee's en de spoorstang kogels gedaan, wat een wereld van verschil zeg!
Toen ik aan de bestuurderskant bezig was, heb ik dus ook de aandrijfas er voorzichtig uitgehaald, met een grote bandenlichter als hefboom, ging heel makkelijk. Alleen de oude keerring wilde lastig er uit, heb ik op advies van een bevriende garagist een klein schroefje in de keerring gedraaid, en zodoende met een waterpomptang de oude keerring er uit gekregen. De nieuwe zat er zo in, een beetje olie aan de rand gesmeerd, oude keerring zonder schroefje er tegenaan, en met een klein hamertje vast getikt. Na montage een flink rondje gereden, ik denk zo'n 30 a 35 km, en elke mogelijkheid bij bv een tankstation gekeken of alles nog lekvrij was!. Vooraf alles een beetje schoongemaakt met remmenreiniger, en alles bleef netjes droog. Dus maw, missie geslaagd. Toch even een vraag, ik hoor soms een beetje gebonk uit de voortrein zeg maar, zou dat het top lager kunnen zijn bovenop de veerpoot? En is dat een apk afkeur? Onderdelen haal ik altijd bij Bogijn.nl in Druten, en zijn erg goedkoop. Deze investering heeft me met verse versnellingsbakolie nog geen 5 tientjes gekost, en ik ben erg tevreden met het resultaat. Ik heb eigenlijk alleen foto's gemaakt van de nieuwe stofkapjes, dus als iemand daarin geïnteresseerd is, wil ik die wel uploaden.
Nog even een opmerking over de ruimte die ik nodig had om de fusee weer in de naaf te krijgen, ik heb een setje veerspanners gekocht, en die deden de truuk!
Iedereen bedank voor de goede adviezen, en ik hoop op nog veel veilige kilometers!

Gr. Patrick.

Beste antwoord, geplaatst door Hans4040 PRO, 5 maanden geleden

Heb je de centrale moer op de aandrijfas met het juiste aanhaalkoppel vastgezet..?
Bij een schroefdraad van M20 is dat 245Nm en bij M24 is dat 325Nm.
Als die moer niet voldoende vast zit, is het lager niet goed opgesloten en kan je ook gebonk krijgen...

Rickvi, 5 maanden geleden

Ow Hans, dat is een hele goede tip! Ik wist nl wel dat de achteraslager 200Nm nodig heeft, maar van de vooras wist ik dat niet. Ga ik gelijk morgen regelen! Mijn momentsleutel gaat maar tot 210Nm, dus dat is lastig gokken.! Thanks! Kost me wel weer een pak gevulde koeken bij de garage, maar goed...;-)

Gr. Patrick.

Rickvi, 5 maanden geleden

Hallo,

Alles is gelukt, nieuwe keerring doet t tot nu toe goed, blok is mooi droog, ik heb ook gelijk alle stofkapjes van en de fuseekogels, en de spoorstang einden vervangen met vers vet er in. En bij de garage heb ik de voorwiel assen tot 325Nm aan laten trekken, dus alles zit weer zoals t hoort.Spoort weer als een nieuwe auto, en de koste vielen erg mee.

Dus super bedankt voor alle adviezen, en kennis!
Nu nog een paar kleine dingetjes voor de apk straks, en dan rij ik weer in een veilige auto!

Gr. Patrick.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.