Ik heb een lekke krukas keerring aan de distributiezijde. Auto gaat volgende week naar apk + grote beurt.
Nu meldt de garage mij dat het onvermijdelijk is om de distributieriem dan ook te vervangen, baal daar enorm van want deze is pas 30.000 km oud. klopt dit?
En kan het zijn de koppeling af en toe slipte bij 3500 toeren in de 3e versnelling door dit probleem? Koppeling slipt enige tijd al niet meer maar heeft dit een enkele keer gedaan 2 maanden geleden.
Heeft het nog zin om deze auto aan te houden? ik vindt hem erg prettig rijden en wil wel een nieuwe kopen maar nu nog even niet omdat de auto echt keurig onderhouden is (van mijn broer geweest) en hij er goed uit ziet. Maar als dit een voorbode is van wat nog komen gaat dan gaat hij wel de deur uit.
Hoor graag jullie reacties, ben een leek op autogebied dus kan wel wat advies gebruiken.
Bij voorbaat dank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
de riem moet wel los, maar als deze als gevolg van de lekke keering niet vet geworden is zou ik deze gerust weer monteren.
een af en toe slippende koppeling lijkt me een beetje vreemd, misschien is het verstandig om eerst eens iemand met verstand van zaken een stukje met de auto te laten rijden.
Hoeveel lekt hij eigenlijk?
je kan ook de afweging maken om er mee te blijven rijden en nix er aan te doen! Dit gaat natruurlijk niet wanneer er echt plasjes onder de auto staan, ivm het millieu. maar wanneer hij bv zo`n lieter per 1000 km gebruikt zou ik er rustig mee blijven rijden, kan aan deze kant vd motor niet veel kwaad, anders dan dat hij nat en zwart is van onderen.
heb zelf met een 205 diesel ruim 40.000 km gereden met een lekkende krukas keerring, gewoon met de goedkoopste olie vd hema, gama of aldi( 3 euro de lieter) gooide er afentoe n blikje bij om de ringen weer wat op te frissen, al werkte dit meeestal maar 2000 a 3000 km, dan begon hij weer net zo hard te lekken.
uiteindelijk auto verkocht, maar reken maar uit 40 x 3 euro + wat blikjes van dat middel is misschien 150 euro voor 40.000 km. ik denk dat u voor het vervangen van de keerring + distributie zo 400 euro kwijt bent....
zeker wanneer hij nog lekker rijdt het overwegen waard, niet te veel geld in oude auto`s steken tenzij het echt noodzakelijk is om er veilig mee te kunnen rijden...
17 jaar
als die keering lek is, kun je em beter vervangen voordat de riem vet wordt, en breekt( kost echt geen 400 euro), en blikjes die keeringen repareren bestaan volgens mij nog steeds niet.
Bedankt voor de reacties! ik heb inmiddels de garage er naar laten kijken en de riem inclusief keerring wordt vervangen (mits de riem idd droog blijkt te zijn aangezien deze maar 30.000 km oud is) voor 265 euro. Dat lijkt me de moeite waard. Ik wil de auto toch niet kwijt aangezien het gewoon een lekkere auto is en aan alle eisen voldoet op dit moment.
Nogmaals bedankt voor de reacties!
17 jaar
Dat is een redelijke prijs voor een goede auto...
Haary, bij mij hielpen die blikjes zeker wel n tijdje, hij lekt voornamelijk olie op de krukaskeering distributie zijde. Normaail was het 1op1000 bij elke olie wissel goide ik er ook zon blikje ( heete volgensmij Stop oilleak ofzoiets) bij en dan red hij zo`n 1op de 2500 a 3000. dan was hij meestal plotseling weer terug bij 1 op 1000
grt w
17 jaar
beste ward, ik weet dat ik af en toe erg eigenwijs ben, maar ik denk dat dat blikje het olieverbruik door de motor tijdelijk wat deed afnemen. want een auto die 1ltr olie per 1000km lekt op een krukaskeering blijf je niet mee rijden, want die is vet totaan de achterruit.
Dan zal hij wel meer verbruikt hebben dan ik dacht, had altijd het iedee dat het voornamelijk uit de krukas keerring kwam, omdat de motor eigenlijk niet rookte en je geen olie smell rook, die mij wel bekend is ( vaar al jaren mert een zwaar olie verbruikende volvo penta)
maar ik geloog je graag, heb me dan alleen toen vergist.....
17 jaar
Ik weet trouwens niet wat normaal verbruik is, maar die van mij gebruikt 1 liter op de 2000 km. Dat is overigens volgens het boekje van de 306 normaal verbruik. Ik persoonlijk vindt het erg hoog, maar dat zal wel aan het type motor liggen?
17 jaar
rommel die olielekkage via keerringen tegengaat is er wel degelijk hoor, maar in mijn optiek echt een lapmiddel om een handelaar een wagen makkelijker te laten verkopen. Dit is zeker geen permanent reparatieadvies wat ik zou geven, maar het werkt wel op korte termijn, en VOOR korte termijn.
Het middel is gebaseerd op een chloor/ammoniakbasis die ervoor zorgt dat de keerringen/pakkingen lichtjes opzwellen, hierdoor sluiten ze weer beter aan om de as, en reduceren zo even de olielekkkage. Het is wel zo dat door deze toevoeging het materiaal ook zachter wordt, waardoor ze weer harder gaan slijten, dus op het eind zul je toch aan een nieuwe keerring moeten. en wat er dan alsnog aan schade in het blok is antstaan aan allerlei afdichtingen.
Een voorbeeld wat mij welbekjend is is "Lecweck", en geloof me, het werkt, maar dan ook maar voor even. Maar voor een bedrijf met BOGO garantie zou het wel een aan te bevelen product zijn.
Groeten Marcel.
P.S. BOGO staat voor Bocht Om Garantie Om
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar