Peugeot 206: kleppendekselpakking

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400

Hallo,
Ik moet de kleppendekselpakking vervangen, peugeot garage vraagt er 72.5 euro voor
Wil het zelf doen,het is bevestigd met twee moeren en er zit een soort luchtslang aan,hoe moet ik deze afkoppelen
Moet ik een originele of een imitatie pakking gebruiken
Zijn er nog meer aandachtspunten.
Bedankt Hendri

hendri4279

Geplaatst door hendri4279 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Hendri, Vraag je eerst eens af waarom de pakking vervangen moet worden? Lekkage waarschijnlijk?? Is dat gekomen omdat het deksel niet deugdelijk is terug geplaatst? of is de lekkage spontaan ontstaan? Heel belangrijk is dat het deksel past. controleer dit voor je het deksel met nieuwe pakking terug plaatst. Controleer daarbij ook of alle bevestiging bouten of moeren voldoende aangedraaid kunnen worden om er voor te zorgen dat er later een beetje spanning op de pakking kan ontstaan. Ik vermoed dat het prijsverschil tussen een originele of imitatie pakking niet groot zal zijn. Dus kies je voor een originele. Daarbij kun je dan ook 2 afdichtingsringentjes kopen om onder de moeren te plaatsen. Netjes zorgen dat alles vlak is en succes is verzekerd, als je weet waarom de lekkage is ontstaan en als je daar afdoende op hebt gereageerd..

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Hendri, Vraag je eerst eens af waarom de pakking vervangen moet worden? Lekkage waarschijnlijk?? Is dat gekomen omdat het deksel niet deugdelijk is terug geplaatst? of is de lekkage spontaan ontstaan? Heel belangrijk is dat het deksel past. controleer dit voor je het deksel met nieuwe pakking terug plaatst. Controleer daarbij ook of alle bevestiging bouten of moeren voldoende aangedraaid kunnen worden om er voor te zorgen dat er later een beetje spanning op de pakking kan ontstaan. Ik vermoed dat het prijsverschil tussen een originele of imitatie pakking niet groot zal zijn. Dus kies je voor een originele. Daarbij kun je dan ook 2 afdichtingsringentjes kopen om onder de moeren te plaatsen. Netjes zorgen dat alles vlak is en succes is verzekerd, als je weet waarom de lekkage is ontstaan en als je daar afdoende op hebt gereageerd..

De slang kun je eventueel gewoon laten zitten, niet knikken.

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

Deze rubberen pakkingen willen op de duur verdrogen en daardoor scheuren. Dit kan de lekkage veroorzaken. Ook de moertjes kunnen (te) los staan met lekkage als gevolg.
Het meest gemakkelijk is om ook even het bobine-blok te verwijderen zodat je wat meer ruimte hebt om het klepdeksel te verwijderen en nadien terug te plaatsen.
Verder moet je nog even rekening houden met een losse spatplaat en 2 afstandsbusjes die meekomen op moment dat je het kleppendeksel verwijderd. De beide afstandsbusjes vallen op de spatplaat, dus even voorzichtig zodat je ze niet verliest!! Bij terugplaatsen...eerst de spatplaat, dan op elk draadeind een afstandsbusje en daarna het klepdeksel er op laten zakken.

hendri4279 (0), 11 jaar geleden

Bedankt beide voor meedenken.De deksel is niet open geweest vorig jaar lekte deze iets(zweten) maar nu is het erger.De pakking zit toch om de rand van de deksel?Dan kan ik die spatplaat toch laten zitten.Hoe zit die spatplaat dan vast? of gaan die draadeinden door de spatplaat zal wel moeten.Originele zijn deze alleen bij peugeot dealer te koop? Daar kosten ze 40 euro incl.btw

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

De spatplaat ligt gewoon los over de 2 draadeindjes en wordt opgesloten door de 2 busjes en het vastzetten van de moertjes bovenop het klepdeksel. De spatplaat is dusdanig groot dat hij net in het klepdeksel past. Op moment dat je het deksel omhoog haalt, haken de randen van de spatplaat achter de pakking en komt mee omhoog. Je kunt er niet tussen komen om dat te voorkomen. Het is mij in ieder geval nog niet gelukt. Risico is m.i. dan ook groter dat als je gaat "prutsen" om de spatplaat toch te laten liggen er een busje van het draadeind afkomt en zoek raakt. Gewoon compleet omhoog en eraf, dan op z'n kop en plaat en busjes eruit. De pakking is ook buitenom de dealer wel te koop. Hoe duur? Geen idee.

Phoenix44a (0), 9 jaar geleden

Moet je dan nog eerst olie uit de motor laten lopen? Op het oog ( vanaf de oliedop ) lijkt het dat de olie boven de pakking uitkomt. Het lijkt tot de spatlap te komen

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=Phoenix44a]Moet je dan nog eerst olie uit de motor laten lopen?[/quote]
?? Je vraag is onduidelijk, maar als je denkt dat het motorolieniveau zo hoog in een motorblok staat, dan is er iets niet goed.

Phoenix44a (0), 9 jaar geleden

Hallo Hans,
Dat klopt, ik had meer moeten beschrijven, maar geloof dat ik er al uit ben.
Gezien de olie bij een stilstaande motor in de Carter zit en de olie met de pijlstok niet hoger of lager is dan normaal, moet de olie die ik zie achtergebleven olie zijn op de spatplaat.
Vandaag maar eens de deksel loshalen en de pakking vervangen.

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Helemaal goed. :-) Als je de motor niet meer laat draaien vlak voordat je het kleppendeksel verwijderd, dan zal er geen olie naar buiten komen, ook niet van de spatplaat. Hooguit een beetje olie wat op het randje van de bovenkant van de cilinderkop achtergebleven is, maar dat is nihil.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.