Ik heb regelmatig bij het rijden over hobbelige wegen en bij het ingaan van bochten, dus wanneer de auto een kantelende beweging maakt, dat er een kloenkgeluid van achter klinkt. Nu kreeg ik op het forum van www.106rallye.co.uk van iemand de tip om naar de anti-roll bar te laten kijken, omdat dit bij hem de oorzaak van dergelijke geluiden was. Het klinkt logisch, maar ik weet niet goed hoe ik dit moet verwoorden als ik de Peugeot garage ernaar wil laten kijken. Zoveel technische kennis heb ik helaas niet van auto's. Weet één van jullie misschien meer van dit probleem af?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wellicht verstandig om gewoon een monteur voor een ritje uit te nodigen. Dan kan je dat kloenk geluid laten horen, verder is het aan de monteur om uit te zoeken waar het aan ligt.
Heb zelf laatst een soortgelijk probleem gehad (bij 406), waren de spoorstangen van de achtertrein, daar zat speling in bij de afstelmoeren. Achterwielen hadden daardoor ook een speling van ongeveer een halve centimeter. Misschien zijn het bij jouw ook de spoorstangen (als die tenminste bij jouw auto erop zitten).
Twee weken geleden heb ik de monteur al een keer gevraagd hiernaar, omdat hij toen toch voor de APK opmoest gaan. De monteur dacht toen dat het geluid door de uitlaat (met name de scheef gemonteerde einddemper) veroorzaakt wordt. Hoewel die einddemper inderdaad af en toe de binnenkant van m'n achterbumper raakt, heb ik hier mijn twijfels over. Deze veroorzaakt namelijk een iets ander geluid. Deze week wordt, mits alles volgens plan loopt, een andere einddemper gemonteerd die door z'n andere vorm niets meer kan raken. Daarna wil ik de monteur inderdaad even mee laten rijden om hem de kloenkgeluiden te laten horen.
21 jaar
het probleem doet zich namelijk voor in de reactie stang van het achterterijn deze stang moet gedeomteerd worden en ingetaped met deurfome en dan weer in gebouwt het probleem is verholpen
Een mens is nooit te oud om iets te leren, probeer hier de theorie eens van uit te leggen....Waardoor ,waarom.
Hallo Marc,
Bij mij kwamen de "kloek"-geluiden van mijn uitlaat die tegen de achteras aankwam, uitlaat anders gemonteerd en probleem was bij mij over. succes!
20 jaar
Iedereen bedankt voor de reacties. Was deze topic eerlijk gezegd alweer vergeten. De geluiden zijn verdwenen nadat de wagen voor en achter verlaagd is.
20 jaar
De geluiden zijn helaas een half jaar na het verlagen weer teruggekeerd. Nu ben ik afgelopen vrijdag naar het bedrijf geweest dat mijn wagen destijds verlaagd heeft en zij hebben aan beide kanten de boel weer losgehaald, gesmeerd, en daarna weer vastgedraaid. En inderdaad heb ik zo'n twee dagen daar profijt van gehad. Was weer netjes stil. Maar nu is dat irritante gerammel alweer teruggekeerd! Moet ik dit nog een keer laten doen en dan flink invetten? Of is dit slechts een tijdelijke oplossing en heeft "monteurtje" de definitieve oplossing gegeven?
20 jaar
Je uitlaat raakt het chassis! bij een kloenkend geluid in de bocht, dit trad bij mij op als ik geen koppeling intrapte en een bocht (forsjes) inging
19 jaar
Dit heeft niets met de uitlaat te maken! Dit probleem komt vaker voor bij 106jes en Saxo's:
http://www.sax-p.com/faq/show-article.as...
Mijn Rallye heb ik een jaar geleden verkocht. Overigens wel na het probleem (voorlopig) verholpen te hebben.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar