close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 806: Koelingsproblemen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0i

Hallo,

Ik heb een raar koelprobleem met mijn Peugeot 806.
Als ik met een koude motor start warmt de motor op tot bedrijfstemperatuur en zakt dan iets terug waarna hij weer naar bedrijfstemperatuur komt.
Als ik dan een stuk op de snelweg rij blijft hij keurig net onder de 90 graden (ook als 't buiten 35 graden is).
Als ik dan de snelweg afga loopt de temperatuur flink op en duur het een lange tijd voordat deze weer op bedrijfstemp is.
Als ik in de file (met stationair draaiende motor) sta loopt de temp op tot 110 graden, de fan slaat aan, keurig bij +/- 92 graden) maar er gebeurt niets met de temperatuur, deze zakt niet terug. Pas als ik ga rijden zakt de temp weer terug.
Als ik dan ook de kachel aanzet komt er gedurende 10 seconden warme lucht uit en dan koude. (als ik gewoon rij doet de kachel het wel, maar niet heeel erg warm).

Ik denk zelf dat de koelvloeistof niet genoeg rond gaat, maar kan een waterpomp oid de oorzaak zijn (die zijn toch óf heel óf kapot?), of kan er een obstructie in het systeem zitten. De thermostaat is reeds vervangen en de kachel is ontlucht, dit alles zonder resultaat. De koelvloeistof blijft op peil, de motorolie ook, en bij afkoelen worden de slangen slap.

Graag jullie hulp, mijn garage weet het niet , en ik heb geen zin om alles maar te "proberen", mijn motorblok ligt nogal ontoegankelijk in de auto..

Alvast bedankt!

Albert

Geplaatst door

AlbertB (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als je motor warm is controleer de radiateur dan eens of hij overal goed warm word en geen kuode plekken heeft want dan zou er verstopping in zitten.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

18 jaar

Hoi Jan,

dank voor je reactie. Ik kom geen koude plekken tegen.
Nog een aanvuling:

Als ik bij warme / hete motor de kachel binnen aanzet loopt de temperatuur alleen maar op.
Wat ik mij zat af te vragen is: zit de temperatuur sensor soms in de "kachel leiding" en kan het door een blokkade (lucht oid) zo zijn dat warme lucht gevangen wordt bij de sensor. Als de kachel dan gaat koelen kan er weer een beetje, nog warmere, koelvloeistof bij en loopt de temp dus nog verder op.

De slangen naar de radiator worden mooi hard, ook blijft de motor mooi lopen. De slangen naar de verdamper van de LPG worden ook mooi warm.

Kan het zo zijn dat het kachel circuit verstopt zit en dat daardoor de temperatuur meter "gek doet" en de kachel geen hete lucht levert bij stationair (geringe doorstroming).

groeten Albert

AlbertB 0

18 jaar

albert de temperatuur voeler zit niet in de kachel of leiding daarvan.
ik vind het wel vreemd dat als je de kachel op warm zet dat de temperatuur dan op loopt wat dat klopt eigenlijk niet want de temperatuur moet dan zaken.
ik moet zeggen dat ik daarvoor geen verklaring hebt.
in een verstopping geloof ik eigenlijk niet en de waterpomp is ook niet zo probleem bij zo n auto.
je hebt de boel ook al laten onluchten.
en ik begrijp dat je geen koelvloeistof verbruik heb.
dus ik moet je zeggen dat ik het zo ook niet weet..
mocht je nog aanvulling hebben dan lees ik dat van zelf.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

18 jaar

Hallo,

Het vraagstuk is opgelost (denk ik...).
Na een duur bezoek aan de garage (met als vage oplossing "er was een massa-probleempje met een contact") deed alles het "weer goed". De kachel deed het niet écht lekker warm , maar ach, de winter is toch al weer het land uit.
Totdat van de week de auto weer warm liep. Ik ben toen eens onder de motorkap gaan kijken en blijkt dat het expansievat vloeistof er uit gooit, terwijl de slang naar de radiator slap blijft.

Plots zag ik dat de slangen op het expansievat omgewisseld waren.
Ik heb deze omgewissel vanochtend, het systeem zo goed en zo kwaad ontlucht en alles lijkt het weer normaal te doen. Ik denk dat door de omgewisselde slangen het systeem de vloeistof er uit gooit en lucht "inlaat". Die lucht op zijn beurt zorgt er voor dat de doorstroming belemmerd is en de kachel het slecht doet en er ook geen doorstroming naar de radiateur is. Ik heb er vanochtend een liter of 3 in moeten gooien.. Het expansie vat leek altijd vol te zitten, maar de lucht zat in t systeem zelf.
Enfin, 'k heb 'm warm laten lopen en de fan slaat mooi aan en de temperatuur loopt dan ook terug. Zoals het hoort.

Ik hoop dat dit het was, ik zat mij al voor te bereiden op een koppakking, en da's een beetje te duur op dit moment..

Jan T, bedankt voor je advies van vorig jaar en het zal wel zo horen, Hoe gekker het probleem hoe eenvoudiger de oplossing moet zijn.....


groeten Albert

Ik denk dat de problemen over zijn.

AlbertB 0

17 jaar

Problemen zat over, maar \Chapeau dat je de oplossing toch even vrmeld, hier had ik ook niet opgekomen vanachter mijn keyboard... dat is iets dat je moet zien...

Blij dat het weer goed is by the way ;)
Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

nou albert toch mooi dat je er zo nog uitgekomen ben en zeker nu hopen dat het zo blijft.
blijft alleen de vraag hoe kunnen die slangen omgewisseld worden dan moet er een keer wat mee gebeurt zijn.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

17 jaar

Jan en Cor,

Tsja, ik heb mijn hersenpan ook behoorlijk zitten kraken op dit geintje.
Ik denk dat mijn, niet merkgebonden, garage (jaja met BOVAG-garantie), toen ze de klepspeling controleerden het vat verwijderd hebben (dat zit dan aardig in de weg) en dus bij het terug plaatsen de slangen verwisseld hebben, en daar ga ik nog een woordje over met ze wisselen.
Een tijdje na die beurt ontstond het probleem, ik ben toen terug gegaan, zij hebben toen ook naar het koelsysteem gekeken en hebben alleen de thermostaat vervangen, konden verder niets vinden..
Ik ben toen nog naar de officiele merkdealer geweest die met de in de eerdere post genoemde oorzaak op de proppen kwam..

Al met al een duur geintje (tesamen denk ik zo'n €500,--) voor het verwisselen van een slanggetje..

Nogmaals bedankt

Albert

AlbertB 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 806 of stel zelf een nieuwe vraag.