close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot Partner 2000: koelingsventilatoren werken niet , hebben trouwens nooit gewerkt

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900

het gaat hier om een peugeot partner quicksilver van 2000 1900cc dieselmotor deze heeft airco en dat is juist het probleem
heb al veel rond gesurfd op vele sites en heb ontdekt dat een niet werkende koeling een veel voorkomend probleem is bij peugeot en citroën
ook bij andere types van peugeot zoals 206 , 306 komt dit probleem veel voor
in het algemeen zijn vele ventilator problemen opgelost door vb relais , zekeringen , bitron doosjes en sensoren te vervangen doch heeft dit niks bij mij opgeleverd
ondertussen heb ik mijn partner wat de koeling betreft volledig gesloopt en dit al zo'n 2 maanden geleden , als het niet lukt is het vrij ontmoedigend
heb de ventilatoren volledig uitgemeten en een plan van getekend van de kleuren en nummers van de draden en de pinnetjes in de stekker , heb deze getest en de ventilatoren werken met een accu
sensor blauw met de 4 pinnen vervangen deze zit op het thermostaathuis bij airco , sensor groen met 2 pinnen is ook vervangen
bitron doosje voor temperatuur die heel goed verstopt zit in de wielkast de hele bumper moest eraf om er goed aan te kunnen is ook vervangen heb er 2 in reserve ik geloof niet dat ze allemaal stuk zijn
bitron doosje voor elektriciteit in de motorruimte moet ik nog uittesten heb deze ook in reserve
de relais op de ventilatoren bovenaan onder het deksel zijn ook vervangen
ter inlichting de koelingsventilatoren zijn van het merk ECIA daarom moet men goed opletten de juiste bitron doosjes te gebruiken de nummer staat op het doosje en daar heb ik mij aan gehouden
ook heb ik ontdekt dat er aan de linkerzijde van de motorruimte een extra stekker zit die niet gebruikt wordt deze is verbonden met de bedrading die ook naar het bitron temperatuur doosje en ventilatoren gaan is dit een optie of ontbreekt er iets , partners zonder airco hebben deze extra stekker niet partner van 1998 , heb er foto's van gemaakt
het zekeringhuis in de motorruimte heb ik ook gesloopt , en heb 2 losse draden ontdekt optie of er ontbreekt iets ik weet het niet heb er foto's van
daarbij heb ik alle zekeringen nagekeken ziet er goed uit ook in de binnenruimte
draadbreuk?heb veel nagekeken ziet er allemaal netjes uit
is er iemand die mij tips kan geven over dit probleem?
ik heb zelf een kopie van het het originele bedradingsschema gekregen van een peugeot dealer

Geplaatst door

DePee (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als je de laatste acht van chassisnummer geeft kunnen wij ook met de juiste schema kijken en werken

hoe test je of de lage of hoge snelheid werkt. dit doet de dealer met laptop direct aansturen, als je die van jouw hebt hoge snelheid is te testen door met lopende motor de stekker van kvs sensor los te halen. te hoog weerstand dus koelvin draait op volle snelheid. lage snelheid moet werken als je de airco activeert.

als mogelijk is kun je de gemeten waardes neerzetten die je meet als je de systeem op lage en op hoge snelheid aanstuurt,
kijken waar de sturing ontbreekt en waar de hoofdvoeding ontbreekt verkeerd gaat

Simulatieaansturing met laptop is niet altijd betrouwbaar. De hoge stand kun je testen door de blauwe koelmiddeltemp. sensor los te trekken. Als je fans dan met volle snelheid draaien zou (in theorie) de hoge stand daadwerkelijk actief moeten worden bij het bereiken van 107'C.
[url=http://postimg.org/image/47i4gcgd1/][img]http://s18.postimg.org/47i4gcgd1/T785_JM...[/img][/url]

Je kunt de 2 bovenste relais eruit halen en gaan testen met draadbruggetjes. Je zou op het schema moeten kijken welke je moet kortsluiten om de fans te schakelen. In serie is langzame stand, parallel is hoge stand. Als 1 motor defect is dan werkt de langzame stand niet ( bij airco aan of het bereiken van 97'C) omdat de inwendige weerstand te hoog is. De fans van Ecia zijn overigens eenvoudig los te draaien als je het kunststof frame eruit hebt. Koolborstel checken, inspuiten met contactspray en dan werken ze meestal wel weer. Anders een motortje scoren op de sloop . Zijn volop te krijgen voor een paar tientjes.

bitbyter 0

10 jaar

met m'n peugeot partner quicksilver 19d van 2000 kon ik het probleem van de niet werkende ventilatoren maar niet vinden zoals ik reeds al vermeldde een heel tijdje geleden , en had de moed ondertussen al opgegeven na al hetgene ik al gedaan heb
maar op aanraden van BITBYTER een particulier heb ik mij gefocused op de koelingsventilatoren zelf
de rechtse ventilator werkte perfect omdat deze gemakkelijk uit te meten is daarentegen is het bij de linkse ventilator wat moeilijker , ik heb de tip gekregen als er 1 ventilator niet werkt dat de trage dus de linkse niet werkt
om gemakkelijker de linkse ventilator uit te meten voor eventuele onderbreking heb ik de 2 draden doorgeknipt , wist ik veel dat er een stekkertje aan de linkse ventilator zat , ik dacht dat het vaste draden waren aan de ventilator zelf
vanaf de grote ronde verbinding stekker die verbonden is aan de bedrading van de auto tot aan de de afgeknipte draden had ik contact
vanaf de afgeknipte kabels tot aan de linkse ventilator had ik geen contact dus daar zat het addertje
heb ik de ventilator losgemaakt , en ontdekt dat daar een stekker zit
een accu aangesloten op de linkse ventilator via die stekker en deze ventilator werkte dus
de conclusie was dus een slecht contact ( een klein beetje oxidatie ) op de pennetjes van deze stekker , een beetje WD-40 opgespoten wat schoongemaakt , alles terug aangesloten en de af geknipte kabels gesoldeerd en voorzien van krimpkousjes
leuk als je je auto voor zo'n stom slecht contact naar de garage moet brengen , kost je 65 euro per uur voor specialisatie elektriciteit , kassa kassa denk niet dat je dit probleem kan oplossen met een computer , en daarbij moet je je auto nog voor de helft afbreken om er overal aan te kunnen
bij draaiende motor kreeg ik deze niet echt op temperatuur is ondertussen al wat kouder als in de zomer , de motor kwam niet in het rood zoals gewoonlijk , maar heb dan de temperatuur regelaar afgekoppeld die in het thermostaathuis zit , daardoor blijft de linkse ventilator constant draaien en dat heeft hij daarvoor nooit gedaan
hopelijk is het probleem daarmee opgelost maar ik blijf het in de gaten houden want ik vertrouw het nog niet echt , indien er problemen zijn koppel ik gewoon de temperatuur regelaar af zo werkt de ventilator constant dus altijd koeling
hiervoor mijn grote dank aan PROBLEMCAR en aan de tips van BITBYTER

DePee 0

9 jaar

Bedankt

DePee 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.