Peugeot 206: Koelventilator slaat niet aan.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

We zijn bezig met een Peugeot 206 1.6 16v waarvan de koelventilator niet aan wil slaan.
Het probleem is dat de koelwatertemperatuurwijzer voorbij de 90 graden gaat.
We hebben de blauwe 3-draads sensor, thermostaat en koelventilator (omdat deze wat grauw klonk) vervangen. Ik weet niet of er nog een sensor op het blok zit welke apart voor de temperatuurmeter in de tellerunit zit. We konden hem niet vinden.
Alle zekeringen gecontroleerd. Zowel die onderneemt dashboard als in de motorruimte. Ergens gelezen dat er ook zekeringen onder de zekeringen in de motorruimte zouden bevinden maar dat is bij deze 206 niet aanwezig.

Koelsysteem goed ontlucht via nippeltje op slang welke in het schutboard gaat naar kachel.

Wanneer we het relais verwijderen en pen 30 (+) en 87 (kabel naar koelventilator) met elkaar doorverbinden gaat de ventilator draaien. Het lijkt dus in de aansturing van het relais te zitten. Onder op het relais zitten een 3 tal kabels.
Licht blauw naar de koelventilator.
Bij de lichtblauwe zit nog een dunner groen kabeltje.
En een witte kabel deze lijkt me voor de aansturing te zijn en moet dus vanuit de ECU komen. Iemand die weet welke pin dat moet zijn? Zodat ik die kabel kan doormeten.

Ik vermoed niet dat de ventilator 2 standen heeft. Er zit geen relais of weerstand naast de ventilator of radiateur. De lichtblauwe draad gaat rechtstreeks naar de groene relais op pen 87. En pen 30 meet tov massa 12,66V (accuspanning).

Auto heeft geen airco.

Jorpinca

Geplaatst door Jorpinca (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Jorpinca (0), 4 jaar geleden

Heeft iemand een draadboomschema van deze 206 met 1.6 16v met Motorcode NFU TU5JP4 zonder airco?

STIP911 (10) PRO, 4 jaar geleden

beste Jorpinca

wat zijn jouw klachten verder.
weet zo niet uit mijn hoofd wanneer bij deze motor de koelfan aan moet slaan, maar even over de 90 graden is nog net niet warm genoeg

Jorpinca (0), 4 jaar geleden

Voor de rest geen klachten. Tijdens rijden blijft hij netjes op temperatuur. Bij stilstand loopt de temp voorbij de 90 graden. We hebben het nog niet zo ver laten komen dat het temperatuurwaarschuwingslampje gaat branden. Straks hebben we nog een lekke koppakking.
Waterpomp verdenk ik nog niet direct omdat het tijdens het rijden de temperatuur wel netjes blijft.

Jorpinca (0), 4 jaar geleden

Vandaag toch de wijzer even richting het rode laten gaan! En.... de ventilator sloeg aan. Waarom pas wanneer de wijzer tegen het rode aan komt. Is de sensor van de wijzer een andere dan die op de zijkant van het blok bij de thermostaat? Zo ja waar zit deze dan wel?

Hans4040 (310) PRO, 4 jaar geleden

Onder normale omstandigheden regelt de thermostaat de warmte huishouding.
Wanneer die faalt en de motor te heet dreigt te worden komt de fan in.

kaleido 1 (1620) PRO, 4 jaar geleden

Je zou een nieuwe thermostaat kunnen plaatsen , maar ik vermoed dat er geen storing is .

Jorpinca (0), 4 jaar geleden

Die hebben we al vervangen. Ik ben alleen van mening dat de wijzer niet zo ver in het rood hoort te staan.

Jorpinca (0), 4 jaar geleden

Volgende probleem. We trokken de stekker los van de vervangen temperatuursensor om te kijken wat dit zou doen met de wijzer. Vervolgens zetten we het contact aan en zien de wijzer in het rood schieten, zien we het stop teken en de ventilator slaat aan. En blijft ook aan. Ook al is de motor redelijk afgekoeld blijft gaat de wijzer naar het rood en gaat de ventilator aan.
Alleen door het relais er uit te trekken gaat de ventilator uit.
Het lijkt wel alsof de wijzer in te stellen is. Met stekker los ziet de ecu een oneindig hoge weerstand.

kaleido 1 (1620) PRO, 4 jaar geleden

Als de stekker er nog steeds af was , is dit normaal , systeem krijgt geen signaal meer en schakeld over op veilige modes, ventilator aan en wijzer in het rood , dan stop je wel.
De sensor die je vervangen hebt is dat een originele ?

Jorpinca (0), 4 jaar geleden

Nee, maar deed het prima voordat we de stekker lostrokken.

j@n-willem (0) PRO, 4 jaar geleden

Maar je zegt ontucht met nippel op de koel lslang shutbord. Maar er zit ook een nippel op je thermostaat huis zelf zo uit mij hoofd een 206 dien je d.m.v. een beker te ontuchten boven op je expansievat, en je thermostaat huis of thermostaat die kun je naar mijn weten op verschillende temp type krijgen wanneer ze open gaan.....

kaleido 1 (1620) PRO, 4 jaar geleden

Denk dat je nu eerst maar eens de foutcodes moet wissen zodat de electronica met een schoon meetbeeld begint.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum