Bij geparkeerde auto (sleutel uit contact, auto op slot) springen de koelventilatoren spontaan aan op willekeurige momenten. Gevolg: de volgende morgen treffen we de auto aan met lege accu.
Soms springen ze ook direct na afzetten van het contact aan, bij weer inschakelen van het contact stoppen ze dan weer. Na een paar keer contact aan/uit gaat het dan wel goed, maar dan nog kunnen ze later weer aanslaan. Bij verwijdering van zekering 21 (airco, aanjager) is het stil, dus die hebben we voorlopig er maar uitgehaald.
Het gaat om een 306 Break 2.0 HDI bj 2001 met handmatige airco. Motortemperatuur is goed, auto loopt niet warm oid.
Volledigheidshalve ook nog even melden dat de achterruitverwarming het ook soms wel soms niet doet maar ik heb via de zoekfunctie al gevonden dat dit waarschijnlijk een draadbreuk in de kabelboom vd achterklep is, dus los staat van bovenstaande.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan ik bij deze auto de "electrische regeleenheid koelvloeistoftemperatuur" en de airco regelmodule uitwisselen met die van een andere auto zonder dat er ingeleerd moet worden?
Update: zoals meestal met vreemde zaken spelen er twee problemen tegelijk.
Het blijkt dat 2 van de 3 relais van de koelventilatoren (die tussen de fans zitten) continue bekrachtigd zijn. Dat de ventilator desondanks niet continue loopt maar willekeurig aan en uitgaat blijkt in één van de 2 motoren zelf te zitten, als ik de as naar binnen druk loopt-ie, trek ik hem iets naar buiten dan stopt-ie. Dat wordt dus een andere.
Blijft de vraag waarom de relais continue bekrachtigd zijn. Deze worden volgens het schema aangestuurd door een kastje genaamd "electrische regeleenheid koelvloeistoftemperatuur" maar die krijg ik niet gevonden. Kan iemand mij vertellen waar deze regelmodule ergens zit in de auto?
15 jaar
Volgens mij worden de ventilatoren via de 3 relais rechtstreeks aangestuurd door de motor-EBE bij de DW10TD.
Tja, als dat zo is dan zouden we wel eens aan een nieuwe ecu kunnen moeten, da's niet te hopen.
Maar volgens het schema dat ik hier heb (uit autodata) zijn er naast de EDC15-ecu nog 2 aparte modules: een regelmodule airco compressor en een regelmodule aanjagermotor koelvloeistof. Die laatste stuurt de relais aan, is verder nog verbonden met 2 tempsensoren en de airco regelmodule.
Autodata geeft aan dattie ergens linksvoor in de motorruimte zou moeten zitten, maar daar kan ik zo niks vinden. Als ik de kabelboom vanaf de 3 relais volg verdwijnt die linksvoor de wielkast in, mogelijk zit het ding daar dus ergens in de diepte verstopt. Als verder niemand meer weet zal ik de boel van het weekend wat verder open moeten bouwen.
15 jaar
Heb je de ronde doorverbind stekker voor-onder van de bedrading koelventilators naast de radiateur al losgehad en gecontroleerd?
Als dat kastje elektronische regeleenheid koelvloeistoftemp (bitron) er op zou zitten, dan zit hij Lv in de wielkast achter de kunststof plaat.
nog wat aanvulling: Bij contact aan vallen de relais gelijk af, en het betreft toch een auto met automatische airco. Houdt dat wellicht verband met het wel/niet aanwezig zijn van het bitron en airco regel kastje?
Ik zal die stekker eens goed nakijken en als dat het niet is verder op jacht gaan naar het bitron kastje. Dat wordt pas zaterdag, ik meld me terug als ik meer weet. Alvast bedankt voor alle antwoorden!
15 jaar
Het was inderdaad vocht in de ronde stekker van de koelventilatoren, was één groene toestand daarbinnen in. Stekkers en de kapotte fan vervangen en probleem opgelost.
Bitron overigens kastje niet tegengekomen hoewel de hele voorkant los is geweest om bij de ventilatoren te komen, dus lijkt erop dat 306 cabrio het bij het rechte eind heeft en dat deze uitvoering dat niet heeft.
Nog een linkje met wat info gevonden, soortgelijk probleem:
http://www.peugeotlogic.com/workshop/wsh...
en een goede beschrijving van de hele ventilator sturing met schema's op
http://www.peugeotlogic.com/workshop/wsh...
Het viel mij op dat de bedrading van slechte kwaliteit koper is (zwart geoxideerd onder de isolatie), zoals je dat heel vroeger bij italiaantjes wel eens zag. dat belooft nog wat voor de toekomst...
Bedankt voor alle hulp!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar