Hallo allemaal,
Hopelijk kunnen jullie mij helpen zodat ik goed beslagen ten ijs kom.
Gisteren is mijn auto ermee gestopt, koelvloeistof leeg. Het gebeurde allemaal in een paar seconden tijd. Ineens geen vermogen meer, ineens geen toeren meer, rood waarschuwingslampje om te stoppen en een (digitale) melding op het infoscherm dat de motor te warm was. Motor is daarna zelf afgeslagen. De auto laten uitrollen op de vluchtstrook en daar geconstateerd dat de koelvloeistof hélémaal leeg was. Bijvullen had geen zin, het liep meteen weer weg, niks onder de auto dus het blok in.
Ik heb geen witte rook o.i.d. gezien. Alles gebeurde binnen een tiental seconden. Auto is afgesleept, maar weet graag waar ik ongeveer aan toe ben. Iemand hier (toevallig) ervaring mee? Kan het de koppakking zijn als de vloeistof zo hard wegloopt?
(Ik geloof dat ik blij mag zijn als het de koppakking is, dat is de goedkoopste van alle mogelijke opties die de pechhulp gisteren noemde.)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoeveel is er in gedaan ?
Trek je oliepeilstok er eens uit , als het in het blok verdwijnt staat je oliepeil ver boven max.
Oliepeil stond inderdaad ver boven max. Uiteindelijk is er 2,5liter koelvloeistof/water etc. ingegaan op de vluchtstrook. Alles liep weg.
Durf dus al wel de veilige conclusie te trekken dat het 'ergens' direct het motorblok inloopt, alleen wat de *mogelijke* oorzaken zijn dat weet ik niet als het zo snel wegloopt
6 jaar
vriesplug er uit gevallen achter distributie
6 jaar
idd. komt helaas wel eens vaker voor. hopen dat de motor niet is beschadigd, maar meestal is dit niet best.
Is dit er eentje in de categorie "einde-motorblok"?
Dat het zo snel wegloopt, sluit dat koppakking (en andere oorzaken) al meteen uit?
6 jaar
Als het een defecte vriesplug is moet het water onder de auto liggen....
nu heb je t ff mis hans, deze dop zit in de motor, tussen cilinderkop en distributiehuis. deze valt eruit, en dan loopt het koelwater direct in de cilinderkop met alle gevolge van dien. ten eerste is de motor vaak een grote mayonaisepot, en koelvloeistof smeert helaas ook niet zo best. het valt en staat hoelang er mee gereden is. klepdeksel demonteren en dan zie je wel of dit het probleem is.
Met andere woorden: ik ben de sigaar ! :). Zo'n reparatie zag ik al prijzen voorbijkomen elders van € 1500+
@Harry: het ging behoorlijk snel. Eerst verlies vermogen, niet al te lang daarna toeren weg en waarschuwingslampje voor warmte. Motor is ook afgeslagen. Allemaal binnen 30 seconden ongeveer.
6 jaar
Het klinkt in ieder geval niet goed. k'Heb in de werkplaats 2x mee mogen maken dat deze vriesplug eruit lag. De eerste keer gekozen voor reparatie en dat bleek de slechtste keus....uiteindelijk kon er toch een ander motorblok in.
Al opgelost ??
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar