Peugeot 806: koelvloeistof problemen

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Sinds kort heb ik een peugeot 806. Een fijne ruime auto.
Toch een probleem:
Als ik met koude motor wegrijdt, stijgt de meter van de koelvloeistof temperatuur gestaag naar het rode gebied. Nog net niet in het rode gebied. Op het moment dat de naald het hoogste punt heeft bereikt, zakt deze weer binnen een minuut naar de 90 graden. Daar blijft de wijzer staan. Ook al draait de motor stationair, maak ik veel toeren op de snelweg, of belast ik de motor in hoge versnelling met lage toerentallen.
Er staat veel druk op het koelvloeistof systeem. Voordat ik de dop van het expansievat opendraai, is het reservoir leeg. Als ik langzaam de dop voorzichtig open, ontsnapt er veel lucht. Het niveau stijgt tot aan maximum. Daar blijft het niveau staan, ook met draaiende motor.

Wat kan het probleem zijn? Zijn dit de voortekenen van een lekke koppakking, of is het iets simpelers?
Herkent iemand deze symptomen en wat waren toen de oplossingen en kosten.

Alvast bedankt voor de reacties.

Luuk.

luukpeugeot

Geplaatst door luukpeugeot (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 806? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

wkhoek (0) PRO, 13 jaar geleden

Als de motor op bedrijfstemperatuur is en je hebt de druk laten ontsnappen. Vervolgens rijd je een kilometer of 5, heb je dan wederom overmatige druk in je koelsysteem? Zo ja, dan is de kans groot dat de koppakking lekt. De druk in je koelsysteem is immers niets anders dan het uitzetten van het koelvloeistof en dat was al gebeurt toen de motor op temperatuur was.

Pas wel goed op bij het losdraaien van de dop van je koelsysteem bij warme motor. Zeker als er een lekke koppakking is kun je 'gedouched' worden door kokend koelwater... Bij twijfel kun je beter een oude handdoek over de dop doen alvorens deze los te draaien.

luukpeugeot (0), 13 jaar geleden

Dank voor dit antwoord.
Als ik de lucht heb laten ontsnappen (ik doe dit inderdaad voorzichtig met doek) en weer een stukje rijdt, heb ik weer druk op het systeem.

Wat zijn doorgaans de kosten van het vervangen van een lekke koppaking?
Is dit iets wat ik zelf zou kunnen doen?

Luuk.

wkhoek (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik neem aan dat je bedoelt dat je echt weer overmatige druk hebt. Prijsopgave's zijn altijd lastig, zeker op afstand. Het is een aanzienlijk bedrag waar een ervaren monteur ongeveer een dag mee bezig is. Tevens is er een kans dat de cilinderkop zelf beschadigt is. Deze kan soms gerepareerd (bijvoorbeeld gevlakt), maar soms moet deze zelfs compleet vervangen worden (bijvoorbeeld als deze inwendig gescheurd is).

607 3.0V6 (0), 13 jaar geleden

Voor zover ik er verstand van heb zijn dit helaas wel de tekenen van een lekke koppakking.
Wat ik wel bijzonder vind is dat het systeem weer terug naar vol loopt, je verliest kennelijk geen koelvloeistof (er zit toch geen water in?)
De koelvloeistof zou volgens mij ook vies moeten worden anders, een schuimig bruin laagje komt er dan op de vloeistof te staan.

Loopt de auto wel gewoon goed (niet op drie poten)? Mocht er een lek zijn dan zou de vloeistof toch ergens een cylinder in lekken.
Is je thermostaat niet gewoon stuk? Een systeem dat gaat koken (sneller met water erin) komt gigantisch onder druk te staan, de druk verhoogt wel weer het kookpunt maar toch.

Succes met de diagnose!

Groet,
Marco

luukpeugeot (0), 12 jaar geleden

Het probleem is voor mij althans op de meest simpele manier opgelost: auto verkocht.
Bedankt voor het meedenken.

Luuk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 806 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum