Gisteren begon het lampje van de zelfdiagnose van de motor ineens te branden, zonder voorgaande problemen (behalve de accu die bij vriestemperaturen soms plat gaat als ik niet voldoende met mijn auto heb gereden).
Vandaag reed ik een 3-tal km met mijn auto zonder dat het lampje brandde, maar bij het terugkeren ongeveer 1,5 later, brandde het verklikkerlichtje terug en gaf de koelvloeistoftemperatuur alarm. Temperatuur was boven max. en STOP flikkerde. Toen ik even later de auto terug aan de kant zette, bleef een ventilator in de motor doorgaan ook al stond de auto af. En na ongeveer 5 à 10 min. sprong die ook af. Bij het terug starten van de wagen, was de temperatuur terug in orde, maar bleef het verklikkerlichtje van de zelfdiagnose wel branden.
Nu vraag ik mij af of het kan zijn dan de koelvloeistof niet meer goed is, of bevroren was en daardoor alarm gaf of dat ik met ernstigere problemen zou zitten. En of het dus ook aan de koelvloeistof kan liggen, dat de zelfdiagnose brandt?
En of het kwaad kan om nog met mijn auto te blijven rijden tot ik bij de garage ben kunnen langsgaan?
Mijn auto heeft ongeveer 2 maand geleden nog zijn groot onderhoud gehad, dus had geen problemen verwacht. Maar misschien dat de vriestemperatuur er voor iets tussen zit?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet meer in de auto rijden, je gaat er vast niet ver mee komen en neemt het risico op (dure) gevolgschade, laat er eerst even iemand naar kijken.
Als hij al zo snel te warm wordt heeft hij misschien wel te weinig koelvloeistof (lekkage?).
Hij is erg snel te warm geworden, de ventilator die je hoorde probeert hem dan af te koelen, deze gaat daarmee door, ook als je de motor afzet, tot hij weer koel genoeg is.
Inderdaad maar even naar de garage voor een check van in ieder geval het niveau van koelwater. Er zit aan de achterzijde van het blok een geribbelde hard-kunststof koelwaterslang die wel een door wil slijten op een scherpe randje van de EGR klep.
[quote=Pjotr9136]Niet meer in de auto rijden, je gaat er vast niet ver mee komen en neemt het risico op (dure) gevolgschade, laat er eerst even iemand naar kijken.
Als hij al zo snel te warm wordt heeft hij misschien wel te weinig koelvloeistof (lekkage?).
Hij is erg snel te warm geworden, de ventilator die je hoorde probeert hem dan af te koelen, deze gaat daarmee door, ook als je de motor afzet, tot hij weer koel genoeg is.[/quote]
klopt aleen koelt de motor natuurlijk niet meer af door die vin op het moment dat de waterpomp stopt met draaien.
Tenzij je waterpomp elechtrisch draait misschien.
De zin of onzin van het doordraaien na afzetten motor met conventioneel aangedreven waterpomp is nog steeds een discussiepunt aangezien het ene merk dit niet heeft en het andere wel.
Alleen het koelwater in de radiateur wordt op het moment van een niet draaiende motor gekoeld.
14 jaar
Ik heb nog verschillende vrienden raad gevraagd, en die zeiden allemaal iets anders maar uiteindelijk geen echt ernstige toestanden. Aangezien de temperatuur direct bij het starten te warme temperatuur gaf, dacht mijn schoonbroer dat het misschien aan de thermostaat zou liggen. Ik heb nog gewacht met naar een garage te rijden, aangezien een kennis van mij zowiezo mijn batterij nog ging vervangen. Die heeft verder nog alles nagekeken, en niets gevonden. Ik heb ondertss ook geen problemen meer gehad met te hoge temperatuur of verklikkerlichtje zelfdiagnose. Ik denk dat het gewoon door de kou is geweest en mogelijk dat de verluchtingsopeningen in de motorkap (of hoe het ook mag heten) helemaal dicht zaten met ijs en sneeuw. Nog bedankt voor de adviezen.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar