Ik heb al een tijdje last van het oplopen van de koelwatertemp bij langdurig stationair draaien tijdens het wachten voor verkeerslichten en of het file rijden.
De temperatuur loopt dan op tot zo'n 100 graden op de meter. Dan komen de fan's in beweging en zakt de temp tot 92 graden.
Het koelvloeistof niveau is altijd goed.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
vr gr,
Johan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De meters zijn overigens geen precisieinstrumenten. Na een snelwegrit als ik onderaan de afrit sta met mijn 200D loopt de temp binnen 10 seconden na 100 graden en blijft daar staan totdat ik weer ga rijden. Radiateur is nog koud, thermostaat is nieuw. De voeler zit boven in de kop en de thermostaat onderaan.
Zolang hij niet richting 120 graden gaat en zolang de ventilator aanslaat is er niets aan de hand.
Paul
geen zorgen als de fan's aanslaan en de temp zakt geen probleem
succes jan
De oorzaak is het wegvallen van de rijwind...........
Toch vreemd meer dan 20 graden temp variaties in korte tijd.
20 jaar
e.e.a. is niet normaal zeker als de radiateur koud en je meter staat op 120.dan is het echt tijd om eens iemand met verstand van zaken er naar te laten kijken.Maar kan het zijn dat erlucht in het systeen zit.
succes michael
20 jaar
Bij 120 graden is er inderdaad iets goed mis. Nogmaals de meters kloppen nooit helemaal, zolang koelvloeistof er niet uitspuit is er niets aan de hand -:))
deze 406 heeft 2 koelventlators met 2 snelheden. De lage snelheid komt er in boven de 92 Graden en de hoge snelheid komt er in rond de 100 graden . Afhankelijk van het feit of uw auto met of zonder airco is uitgerust worden de koeventilators bestuurd door een thermo kontakt(zonder airco) of door een elektronisch kastje,bitron genaamt.(met airco) Het lijkt er op dat de lage snelheid van de koelventilators niet werkt. Dit kan dus aan het thermo kontakt in de radiateur liggen of aan het elektronische kastje. Je kunt ook even kijken of ze werkelijk alle 2 werken of dat er maar een ventilator werkt.
Het is wel van groot belang dat het koelsysteem goed werkt, als straks de tweede stand van de koelventilators het ook niet meer doet zijn de poppen aan het dansen,dan krijg je allerlije narigheid zoals een lekke koppakking of zo , dat kan je beter vermijden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar