auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 106: Koppakking lekage bij een Peugeot 106 uit '94

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: ?

Ik heb sinds gisteren een probleem met mijn auto.
De koppakking zou lek zijn (en ja eventueel meer schade?)
Nu is mij verzocht om de koppakking te bestellen zodat iemand dit er in kan zetten, alleen ik heb dus geen idee wat ik dan zou moeten bestellen?
Wanneer ik bij [url=http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-on...]'Mijn autoonderdelen van Peugeot 106'[/url] kijk dan zie ik onder de kop Koppakkingen een hele lijst met onderdelen.

Wat is precies het probleem?
Mijn koelvloeistof lampje ging branden (ik had een week geleden nog alles, olie en koelvloeistof bij gevuld)..........na de motorkap open te maken kwam er allemaal rook uit en spoot uit een (flexibele) buis die aan het motorblok vast zit vocht naar buiten. Aan de onderzijde van het motorblok lekt olie, niet heel veel maar toch een lek.

Iemand die mij zou kunnen vertellen welk onderdeel ik dan zou moeten bestellen? Of is dit te lastig om dat zo te kunnen zeggen?
Alle informatie om mij verder te helpen is welkom........

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Tarkus (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gezien de leeftijd van de auto lijkt het me verstandig eerst maar eens de cilinderkop te (laten) demonteren. Een ervaren monteur kan dan waarschijnlijk de schade overzien, en aan de hand van zijn bevindingen kun je daarna samen met de koppakking ook de andere onderdelen welke nodig zijn bestellen.

Dat er soms motorolie, benzine of ruitensproeiervloeistof moet worden bijgevuld is normaal. Deze vloeistoffen worden verbruikt tijdens het rijden.
Als er koelvloeistof moet worden bijgevuld?? is er ergens een lekkage. De oorzaak daarvan moet worden opgezocht voordat je gaat rijden met een nieuwe koppakking.

Ja ik snap dat olie en vloeistof bijgevuld moeten worden omdat deze gebruikt worden, maar het feit dat ik het nog maar paar dagen daarvoor gedaan had en niet veel rijd met mijn auto kon het nog niet zo zijn dat mijn koelvloeistof al op was (behalve natuurlijk bij lek)
En ja dat er een lek is dat heb ik gezien.........het spoot er allemaal uit via die flexibele buis die aan de motor zit

Jammer dat het zo'n dure reparatie is en ik momenteel nog blut ben hahaha maar ja het is niet anders, bedankt in ieder geval voor de informatie.

Tarkus 0

12 jaar

Het uitspuiten kwam door oververhitting .. het is nog maar de vraag of de plaats waar het uitkwam ook de oorzaak van de oververhitting was...

Ik bedoelde je duidelijk te maken dat als het koelvloeistof niveau in afgekoelde toestand verandert?/ er een probleem met de koeling is wat moet worden gelokaliseerd en daarna gerepareerd.

De koelvloeistof dient ervoor te zorgen dat de warmte welke in de verbrandingsruimte wordt doorgegeven aan de cilinderbussen en de cilinderkop. wordt doorgegeven aan de radiateur. Welke op zijn beurt weer wordt afgekoeld door de rijwind of de wind welke wordt bewerkstelligt door de Fan. Het behoort een geheel gesloten en gevuld systeem te zijn. Dus zonder verlies van koelvloeistof.

Mijn buurjongen is een poolse jongen die veel in auto's heeft gedaan. Ik ben met hem mijn auto wezen halen en hij heeft toen even gekeken.

Zijn bevinding is dat er een band versleten zou zijn waardoor de olie niet de motor in geduwd word? (hij spreekt slecht engels en alleen pools heheh dus tis lastig zaken over auto's te bespreken ivm die technische zaken)

Hij geeft aan dat er olie uit de motor lekt en dat er water in de motor gekomen zou zijn (door slecht onderhoud van de olie/motor?)
Hij schrijft mijn auto af en zegt me ermee naar de sloop te gaan. Ik ben echter nog niet zo ver hehehe en wil toch eerst nog wat meer informatie/inlichtingen hebben, naar de sloop kan altijd nog denk ik dan.

Ik heb de auto gekocht op 4 augustus vorig jaar. Er is mij toen gezegd dat hij motorisch in prima staat was. Als ik nu mijn buurjongen zijn advies moet geloven is de auto dus helemaal niet motorisch in goede staat.
Ik vraag me dan ook af of een gespecialiseerd iemand kan zien of een motor al langer dan 7 maanden problemen heeft en ik dus eigenlijk een ondeugdelijk voertuig heb gekocht omdat dit al bekend was voor ik het kocht en dat niet verteld is tijdens de koop.
Of zou het echt niet mogelijk zijn om te kunnen zien dat dit probleem al langer dan 7 maanden speelt?

Ik ben maar een bijstand moeder en voel me nu dan ook best wel genaaid, ik heb gedacht een goed voertuig te kopen en dat blijkt niet het geval.........ik heb zelf de olie sinds ik hem heb 2 keer bijgevuld, dus het kan niet zo zijn dat het door mij gekomen is dat er te weinig olie in zat. Dus ik weet bijna zeker dat dit al voor mijn koop gebeurd moet zijn.

Ik weet het is een oud autootje en ja voor sommige mensen misschien ook waardeloos............maar voor mij betekent het het verschil tussen thuis vast zitten en nooit weg kunnen (ik woon heel afgelegen) of af en toe de mogelijkheid hebben er even tussenuit te kunnen met mijn dochter, dus ja hij is me best wel wat waard.

Kan een monteur/techneut dus zien of die motor al mankementen had voor 7 maanden terug? Dat is eigenlijk mijn vraag.

Tarkus 0

12 jaar

vraag eens advies aan een nederlandse monteur want wat die pool alemaal klaar maakt, daar begrijp ik niets van, band versleten olie niet in de motor wordt geduwd. nee daar kunnen we niets mee, en wij kunnen niet 7 maanden terug zien of hij toen goed was.
succes ermee

jan5047 0
badge

12 jaar

Oke bedankt.......nou ga morgen wel bij garages langs om te zien wat zij kunnen doen.........ik laat wel weten hoe het afloopt.

Bedankt voor de informatie!

Tarkus 0

12 jaar

Mijn auto is bij de garage geweest en eigenlijk is het nog erger dan al verwacht.
De schade is dan ook zo groot dat ik hem niet meer zal laten repareren en hem weg zal doen en op zoek zal moeten naar een nieuwe.
Het is een behoorlijke miskoop geweest, maar goed al doende leert men zeggen ze.

Bedankt in ieder geval nog voor de hulp!

En wat die poolse jongen had gezegd klopte als een bus.
Hij had gezegd dat de koppakking lek was en hij had het over een band gehad..........die band is de distributieriem en daarvan had hij gezegd dat deze vervangen moest worden. Dat had ik toen niet begrepen wat hij bedoeld had, maar dat was het dus.
Uiteindelijk bleek er nog veel meer niet goed meer te zijn (daar had die poolse jongen niet naar gekeken verder, maar de monteur wel)
Ook had die poolse jongen het gehad over de leiding naar de radiator.
Ook dit begreep ik niet omdat ik toen nog niet al die onderdelen begreep, dit heb ik inmiddels iets meer bij geleerd (nog lang niet genoeg :P)
Maar hij had het wel bij het rechte eind..........dus ja als ik naar een nieuwe auto ga kijken neem ik hem wel even mee

Tarkus 0

12 jaar

Tof Tarkus, dat je het opneemt voor de Poolse jongen. waarschijnlijk een goede monteur. ((((((Jan... Ik heb goed gelezen wat je schreef over de babbelonische spraakverwarring)))))

Op deze site is het soms ook onbegrijpelijk waar men het over heeft. En dan zijn het mensen welke dezelfde taal goed zullen moeten kunnen lezen en schrijven.
Ook ik maak wel eens schrijf fouten en sommigen spellen verkeerd.

Maar wat echt lastig is als men zichzelf tegenspreekt in een bericht, of men doet zich voor als professional, terwijl men eigenlijk leek is.

mvg Cor.

Nog een advies:als je voor een andere auto gaat kijken en je hebt weinig geld,koop een jap.
Niet spannend,maar gunstig voor je portemonnee.
Een starlet van de bouwjaren 97/98 zijn probleemloze autootjes en heb je nog veel plezier van.
Deze autootjes zijn in de regel ook door wat oudere mensen bereden en zijn vaak daardoor nog in redelijk/goede staat.
En laat al dat franse spul van die bouwjaren maar staan,steevast zit er een mengsel storing in.
En je koopt de hartverzakking van een ander.
En je,je koopt dat franse spul ook voor weinig,maar je betaald het dubbel en dwars aan onderhoud terug.

primera p11 0

12 jaar

200% gelijk!!! Franse auto's zijn bagger... op het comfort na dan. Ik rij tegenwoordig mitsubishi... een leuke colt van eind jaren '90 heb je ook al voor onder de 1000 euries... suc6

Roelke79 0

12 jaar

Elke auto heb zijn gebreken jongens
Zijn net mensen
Elke auto heb nu eenmaal onderhoud nodig
Ik ben nu eenmaal opel fan maar heb ook zijn gebreken
De opel van 15 jaar geleden word ook niet meer gemaakt

erik lett 0

12 jaar

Henk,daar ben ik het helemaal mee eens.
Alleen als je niet veel te besteden hebt zou ik niet voor mooi gaan of een hip model.
Maar zou ik gaan voor duurzaamheid.
En duurzaamheid is toch meer iets voor japanse auto's,ze hebben dat zeker in de modellen van de bouwjaren 95 tot 2000.
Niet spannend,maar gewoon goed.

primera p11 0

12 jaar

Helemaal mee eens
Maar je moet geluk hebben ook met japanse
Maar normaal gesproken met een japanse auto,s zit je goed

erik lett 0

12 jaar

[quote=primera p11]Nog een advies:als je voor een andere auto gaat kijken en je hebt weinig geld,koop een jap.
Niet spannend,maar gunstig voor je portemonnee.
Een starlet van de bouwjaren 97/98 zijn probleemloze autootjes en heb je nog veel plezier van.
Deze autootjes zijn in de regel ook door wat oudere mensen bereden en zijn vaak daardoor nog in redelijk/goede staat.
En laat al dat franse spul van die bouwjaren maar staan,steevast zit er een mengsel storing in.
En je koopt de hartverzakking van een ander.
En je,je koopt dat franse spul ook voor weinig,maar je betaald het dubbel en dwars aan onderhoud terug.[/quote]
Ik ben met je eens dat de kwaliteit van Japanse auto's gemiddeld de beste is. Maar gelukkig is het niet zo als je meldt.

ook de kleine peugeots worden meestal door oudere mensen rustig bereden. en de technische problemen ermee zijn niet groter

banden, remmen, akku, koppeling, enz gaan even lang mee.

Ben het er niet mee eens dat Franse auto's bagger zijn.

Rijd zelf al 9 jaar in een Peugeot 306 uit 1996 waar ik, ondanks dat er af en toe wel iets aan moet gebeuren, nog steeds erg tevreden over ben.

Je kunt nou eenmaal niet van een auto verlangen dat deze nooit stuk gaat.

Jeroen1978 395

12 jaar

De mechanische zaken blijven ook meestal wel heel van de fransen,alhoewel ik daar ook zat ellende van gezien heb.
Maar de elektronica is als ze nieuw zijn al een bron van ergernis,en als de jaren gaan klimmen word het er niet beter op.
hoe je het ook wend of keert,de elektronica is vaak bij de oudere franse auto's een drama.
En nogmaals,als je niet veel te besteden hebt,laat dan zulke auto's links liggen.
Maar goed,ik denk dat de TS wel genoeg weet.

primera p11 0

12 jaar

Vreemde conclusie die ik na 30 jaar aan die 'ellende' te werken helemaal niet deel.

Op een Saxo/106 van de oudere bouwjaren zit juist vrij weinig electronica waar bovendien weinig spannends mee gebeurt. Met het verstrijken vd jaren kan de koppakking wel eens olie gaan lekken, voor de rest is de techniek aardig bulletproof. Netjes onderhouden zijn ze net zo betrouwbaar als ieder ander merk, getuige de exemplaren die hier lopen met dikwijls meer dan 2 ton op de teller.
Feit is wel dat die modellen erg geliefd waren/zijn bij de jeugd, hierdoor is de kans op een zoveelste hands verwaarloosd afgetrapt exemplaar iid groter dan bij bvb een vergelijkbare Nissan Micra of een Toyota Starlet.

lummelke 0
badge

12 jaar

Bedankt voor alle extra informatie, ik zal het mee nemen op mijn zoektocht naar een auto
Zolang ik maar lekker in die auto kan rijden zonder al te veel ellende, maakt mij het niet uit welk merk het is
Het is meer omdat ik dit type auto's vooral ken dat ik altijd daarvoor gekeken heb. Ik wil in een auto kunnen zitten..........ik hoef er niet in te liggen hahaha dat doe ik wel in mijn bed :D

Hopelijk gaat het deze keer meer succes worden! Nu nog een goed karretje vinden :D

Tarkus 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.