Peugeot 206: Koppakking vervangen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: et3j4

Ik heb een Peugeot 206 1.4 16v benzine met et3j4 motor waarvan helaas de koppakking olie naar buiten lekt aan de distributie zijde. (schijnbaar een bekent probleem bij deze motoren).
Nu heb wil ik de koppakking zelf gaan vervangen.
Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten ?
Zoals ik het heb bekeken zou ik het in- en uitlaatspruitstuk moeten kunnen laten zitten, alleen de stuurbekrachtigingspomp moet aan de kant, maar ik weet niet of er voldoende ruimte op de slangen zit.
En zijn er markeringspunten voor het op tijd zetten van de distributie ?
Zou de kop gevlakt moeten worden ? (motor loopt goed en blijft netjes op temperatuur)
Jullie advies is welkom!

kr1

Geplaatst door kr1 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (980) PRO, 12 jaar geleden

Is het echt lekken of zweet hij een beetje?
Hoe is het met de technische kennis gesteld , het is niet negatief bedoeld maar het forum staat vol met vragen van mensen die zoiets ook aangepakt hebben en daarna met de brokken zaten.
Haal anders een vraagbaak daar staat alles stap voor stap in beschreven met alle technische details.
Succes

kr1 (0), 12 jaar geleden

Al na een korte rit hangen er druppels aan de carterpan, dus dat kan ik geen zweten meer noemen.
Zal inderdaad eens kijken voor een vraagbaak, maar zijn er ervaringen van monteurs die mij kunnnen vertellen of dus demontage mogelijk is
met in- en uitlaatspruitstuk er nog aan? etc.

harry4203 (315) PRO, 12 jaar geleden

als je een beetje kunt sleutelen is het aardig te doen, wel veel werk. inlaatspruitstuk moet er wel af, uitlaat niet. ik zou voor de distr idd een vraagbaak aanschaffen, altijd handig bij zulk soort klussen.

kr1 (0), 12 jaar geleden

Zou het vlakken van de kop nodig zijn ?
Het is namelijk geen koelvloeistof lekkage van de kop en is altijd
netjes op temperatuur gebleven, of wat is jullie ervaring hiermee ?

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Dat vlakken moet je per geval bekijken . Is er oxidatie of is de kop krom . De keuze is aan jou. Groeten.

kr1 (0), 12 jaar geleden

Heb intussen een beschrijving voor de demontage van de kop.
Nu geeft men aan dat als alle kopbouten eruit zijn je voorzichtig de kop los moet ''jutteren'' omdat de
cilinders zogenaamde ''wet liners'' zijn.
Dit betekent dat het losse cilinderbussen zijn die dus los kunnen komen met als gevolg inwendige lekkage van koelvloeistof naar je olie.
Voor ik er aan ga beginnen zou ik graag jullie ervaring willen weten of deze cilinderbussen makkelijk los raken bij de demontage van de cilinderkop ?

harry4203 (315) PRO, 12 jaar geleden

meestal pak je de kop er zo af, zit niet vastgeplakt. zelf iig nog nooit problemen mee gehad. alleen NIET de motor verdraaien als de kop eraf is.

B@ssie (0), 11 jaar geleden

Hallo,

Zojuist nog wat geplaatst op een oud forum (koppakking nogsteeds lek na 3 x vervangen 16 september 2011 )

Maar zie hier dat het dus ook voor de peugeot 1.4 16V nog steeds een kwaal is "lekke koppakking"

Mijn peugeot is nl nogal vies van de olie, op dit moment kan ik niet zien waar het precies vandaan komt. Wel lijkt het erop dat het boven de krukas vandaan komt ook al is hij hier het smerigst.
Distributieriem ligt overigens nog niet in de olie.

@kr1 wat voor demontage instructie heb je gehaald ik kan nl alleen maar een vraagbaak tot 2000 vinden, of is dit een juiste versie?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.