Mijn Peugeot 406 Coupe heeft weer een nieuw probleempje ontwikkeld waarvan ik denk dat het een dure wordt om te fixen....
Als ik de koppeling helemaal indruk dan hoor ik een soort schurend geluid uit de motor komen alsof er iets aanloopt en het is ook voelbaar in het koppelingspedaal. Ik weet niet wat het is maar ik merk het alleen als de koppeling ingedrukt is. Als je een beetje gasgeeft dan hoor je de toonhoogte ook veranderen en voel je het ook beter in het koppelingspedaal (kleine schokjes). Ik merk ook dat de motor na een beetje gas eerder terugkeert naar het stationair toerental, waarschijnlijk door de extra weerstand van het aanlopen.
De auto rijdt verder prima. Hij trekt normaal op en tijdens het rijden gaat het schakelen verder ook prima. Het enige merkbare is wat bijgeluid als je de koppeling indrukt.
Ik ben een beetje bang dat dit het begin van het einde van de koppeling is. Is er iemand die dit eerder gehad heeft en weet wat er aan de hand is ?
Ik heb een Peugeot 406 Coupe met een 2.0 16v motor uit maart 2001 met 195.000 km op de teller. Het is de EW10J4 motor met de BE4R versnellingsbak.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het druklager is kapot.
Hans
is het geen auto met dubbelmassa vliegwiel?
zoja dan zou ook deze stuk kunnen zijn
Ook ik ga in eerste instantie voor het druklager.
Waarom? Auteur heeft de klacht ALEEN bij het bedienen van de koppeling.
Kapot 2m vliegwiel geeft ook andere symptomen.
16 jaar
een piepend vliegwiel komt eigenlijk alleen voor bij de HDI's.
Mijn vermoeden gaat na een aantal tips toch ook naar een kapot druklager. Ik weet niet of de auto een dubbelmassa vliegwiel heeft. Ik heb wel een paar technische tekeningen gevonden op internet waar het misschien uit af te leiden is:
[img]http://www.peugeotpartscatalogue.co.uk/d...[/img]
[img]http://www.peugeotpartscatalogue.co.uk/d...[/img]
Is dit een dubbelmassa vliegwiel ? Zo ja wat kan daar aan kapot gaan ?
16 jaar
Heb inmiddels gezien dat er hele setjes te koop zijn voor het vervangen van de koppeling. Alle onderdelen die je nodig hebt zitten daar volgens mij wel in. Maar is dit een klusje wat je zelf kan doen ? Ik begrijp dat de assen los moeten, de versnellingsbak er af moet en dat je dan de koppelingsonderdelen kan vervangen ?
Ik heb hier een paar werkplaatshandleidingen gevonden die het proces beschrijven, is welliswaar voor een 307 maar is dezelfde motor en versnellingsbak:
Vernellingsbak uit- en inbouwen: http://www.307online.com.ar/manuales/rep...
Koppeling uit en inbouwen: http://www.307online.com.ar/manuales/rep...
Als ik het zo zie dan is er hier en daar toch wat speciaal gereedschap nodig wat ik natuurlijk niet heb. Zijn er mensen die dit eerder zelf gedaan hebben en weten of dit zelf te doen is ? (zonder speciaal gereedschap e.d.) Ik heb de beschikking over een brug en eventueel een motortakel, verder heb ik alleen standaard gereedschap.
16 jaar
heb nu een jtd(fiat) is zelfde als hdi staan met volgende klacht
tijdens intrappen koppeling een rammelent geluid
eerste conclusie was druklager deze dus vervangen en nog steeds zelfde geluid
bak weer losgehaald was 2 uurtjes werk en vliegwiel gechecked
de tikt als je hem heen en weer haald morgen krijg ik het nieuwe vliegwiel dubbelmassa en zal dan vergeleiken
mijn conclusie op vliegwiel komt dat het geluid uit het vliegwiel moet komen want als ik de koppeling intrap dan rammelt er iets in de bak-koppeling-vliegwiel lijn
bak sluit iik uit omdat als het de bak zou zijn is het geluid verdwenen als je hem in de versnelling zet met ingetrapte koppeling door dat alles stil staat en alleen het vliegwiel nog draait
ps koppeling is ook vervangen dus dat is ook niet het probleeem
blijft voor mij het vliegwiel over
corrigeer mij als ik het fout heb ik leer graag bij:-)
zal de verdere afloop laten weten
[quote=TrafficBandit]Mijn vermoeden gaat na een aantal tips toch ook naar een kapot druklager. Ik weet niet of de auto een dubbelmassa vliegwiel heeft.
Is dit een dubbelmassa vliegwiel ? Zo ja wat kan daar aan kapot gaan ?[/quote]
Dit is geen dubbel vliegwiel.
(@teczwolle, open een nieuw topic, jouw auto heeft een totaal andere motor dan die van topicstarter.)
[quote=teczwolle]heb nu een jtd(fiat) is zelfde als hdi staan
zal de verdere afloop laten weten[/quote]
Dit geval gaat over een benzine motor en betreffende wagen heeft geen dubbel-massa vliegwiel.
sorry cabrio. We lopen redelijk gelijk
Volgende week vrijdag ga ik de koppeling vervangen met een kennis die dit soort dingen vaker heeft gedaan. Ik hoop dat de boel het nog zolang uithoudt. Ik zal wat foto's maken en online zetten. Zijn er nog mensen die goede tips hebben of dingen waar ik op moet letten ?
Ik wou in ieder geval een nieuwe koppelingsset en versnellingsbakolie kopen. Weet iemand wat ik nog meer nodig heb ? (keerringen, zelfborgende moeren etc ?)
16 jaar
De aandrijfaskeeringen links en rechts altijd mee vervangen en soms vervang ik ook het de druklagergeleidebus mee met de daarin de prise as keering. De bus is soms ingelopen door een defekt druklager en de keering gaat soms lekken bij een hoge kilometerstand. In uw gevalzou ik dat dus wel doen met 195 d km op de klok.
Kijk ook even of de bedieningcilinder van de koppeling op de bak niet lek is. De naafmoeren zitten geborgt met verende pennen dacht ik,dus die hoeft u niet te kopen.
Bedankt voor de tip. Dat de druklagergeleidebus ook vervangen moest worden had ik al ergens gelezen maar ik was niet op de hoogte van de prise as keering en aan de aandrijfas keerringen had ik ook nog niet gedacht. Weer wat geleerd, bedankt !
16 jaar
[quote="TrafficBandit"]Gisterenavond had ik eindelijk een paar uurtjes om de koppeling te vervangen. Eigenlijk is het geen doe het zelf klusje want zonder een brug wordt het toch allemaal wel erg lastig. Gelukkig heb ik de beschikking over een brug maar zelfs dan is het nog een flinke klus.
Het begon allemaal met het uitbouwen van het luchtfilter zodat er wat ruimte ontstond om bij de versnellingsbak e.d. te komen. Mijn auto heeft een LPG installatie en eigenlijk had voor het mooi de verdamper ook nog even weg gemoeten. De verdamper zit namelijk precies boven de schakelstangen en die moeten ook los. Aangezien het uitbouwen van de verdamper wel weer heel veel extra werk is heb ik het niet gedaan maar dat heeft me wel de nodige schaafwonden e.d opgeleverd.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
Als je goed kijkt zie je onderin de versnellingsbak. Die moet er uit om bij de koppeling te komen.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
Bovenop de versnellingsbak zit een motorsteun en die versnellingsbak moet er uit. Dat betekent dat de motorsteun dus ook los moet dus je moet er voor zorgen dat de motor op één of andere manier ondersteund wordt. Je kan gewoon een steun onder het blok zetten maar dan kan je de auto niet meer omhoog en omlaag doen op de brug. Vandaar dat ik maar even een doe-het-zelf-motor-ophang-unit geknutseld heb met een paar oude balken.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
Van een stuk draadeind heb ik een haak gebogen die in het motor hijsoog zit. Door de bout vast of los te draaien is het mogelijk om het blok te laten stijgen of zakken. Het is wel een doe-ghet-zelf oplossing maar het werkte wel prima.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
Vervolgens heb ik de auto op blokken gezet bij de steunpunten voor de krik. Helaas heb ik geen twee koloms brug want dan was dat niet nodig geweest maar je moet het doen met wat je hebt en zo kan de brug ook nog op en neer zodat je zowel aan de bovenkant als aan de onderkant kan werken.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
Daarna het spatbord aan de rechterkant en de bodemplaat gedemonteerd zodat je bij de versnellingsbak kan.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
Hier kan je de versnellingsbak zien en nog een hoekje van het subframe. Met een beetje friemelen kan je de bak er onderlangs uithalen.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
Om bij de koppeling te komen moet de versnellingsbak er uit maar aan die bak zitten natuurlijk de aandrijfassen van de voorwielen, die moeten dus eerst los. Om te beginnen moet de olie uit de versnellingsbak en moet de bout aan de onderkant van de wielophanging los. Door de wielophanging dan naar buiten te trekken komt de as los uit het differentieel.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
Hier is de linker as los, de rechter-as is wat lastiger omdat er nog een extra lager op die as zit maar verder is het principe hetzelfde.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
Nu kan de bak losgemaakt worden. Dit is een flinke klus maar goed te doen. Rondom de bouten losmaken, de stekkers losmaken, de schakelstangen losmaken, de zuiger van de koppeling los, bak er uit frunniken en klaar is kees. (In werkelijkheid ben je hier best wel lang mee bezig vooral omdat er overal bouten zitten die lastig te bereiken zijn.)
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
Bij het verwijderen van de bak vielen er al meteen een aantal kogels van het druklager uit dus het was duidelijk dat de druklager goed naar de klote was.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
Eindelijk op het punt aangekomen dat de koppeling zichtbaar is. De schade die het kapotte lager aan de "vingers" van de koppelingsveer heeft aangebracht is duidelijk te zien aan de kale afgesleten puntjes. De koppeling verwijderen is redelijk makkelijk want je hoeft alleen maar een aantal boutjes los te draaien.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
Als de koppeling er af is zie je het vliegwiel wat op de krukas van de motor zit. Gelukkig was het vliegwiel in goede staat dus daar hoefde niets aan te gebeuren. Ook bleek de krukaskeerring niet te lekken ofzo dus die heb ik lekker laten zitten.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
Daarna de nieuwe koppeling gemonteerd en het druklager en de geleidebus vervangen. De geleidebus was misschien niet echt nodig geweest maar ik had er voor de zekerheid maar één mee genomen dus ik heb hem ook maar vervangen.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
En toen moest alles natuurlijk weer in elkaar. Aangezien het al redelijk laat begon te worden heb ik niet meer de tijd genomen om daar al te veel foto's van te maken. Maar het komt er op neer dat je alles wat hierboven staat nog een keer doet maar dan in omgekeerde volgorde. Uitendelijk heeft het me in totaal zo'n zes en een half uur gekost.
Hier nog een paar fotootjes van de oude koppeling en de schade die het kapotte druklager veroorzaakt heeft.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img][/quote]
16 jaar
Mooie oplossing met die houten balken! Heb laatst m'n xantia gedaan op dezelfde manier (zonder brug) en een takel gehuurd; kost toch 6 tientjes!
Mijn koppeling had overigens excact hetzelfde euvel. Die druklagers gaan altijd, terwijl de rest van de koppeling nog prima is; heb zelf overigens ook de hele setvervangen. Gaat wel schitterend mooi soepel zo'n nieuwe koppeling.
16 jaar
Ja, ik had ook niet verwacht dat het zoveel zou uitmaken, een nieuwe koppeling is alsof je weer in een nieuwe auto rijdt.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar