Hallo,
Ik heb een probleem met mijn koppeling.
De koppelingsplaat en druklager zijn in november vervangen, omdat het pedaal erg laag zat en bijna geen vrije slag had. Nadat dit vervangen is, bleef het pedaal (net als daarvoor) erg laag zitten, en op een gegeven moment bleef hij geregeld (vanaf november t/m nu ongeveer 10-15 keer) op de bodem liggen waardoor ik dan niet kon koppelen.
Dan moest ik het pedaal eerst weer omhoog trekken waardoor schakelen wel weer mogelijk was. Soms was het een week of langer goed, en soms gebeurde het vlak achter elkaar.
Juist omdat de bak goed schakelt, dacht ik dat het probleem in de kabel moest zitten. De (zelf stellende) kabel heb ik vandaag vervangen, maar het probleem is zelfs nu nog erger.
Ook nu bleef het pedaal erg laag zitten. De eerste paar keer met het intrappen voelde hij goed aan, maar daarna was het weer hetzelfde probleem. Het is nu zelfs zo erg dat het pedaal helemaal niet omhoog komt door de veerkracht.
Heeft 1 van de experts hier een idee, wat hiervan de oorzaak is en misschien de gouden tip?
Mijn volgorde:
- De kabel achter de hefboom op de bak gehaald
- Het pedaal losgeschroefd
- De kabel uit het kunststof haakje aan het pedaal gehaald
- Kabel uit de doorvoer van het schutbord gehaald
- Nieuwe kabel door de doorvoer van het schutbord
- Kabel in het kunststof haakje geplaatst
- Pedaal weer gemonteerd
- Kabel achter de geleide steun geplaatst
- Kabel achter de hefboom op de bak gehaakt
- Pedaal paar keer in getrapt
Of zou de hefboom op de bak dit probleem kunnen veroorzaken? Iemand die daar ervaringen mee heeft?
Alvast bedankt voor de reacties!!!
Geplaatst door MDG1 (0) PRO , lid sinds 8 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Partner? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
13 Reacties
harry4203 (450) PRO, 1 jaar geleden
Originele kabel en pedaal goed afgesteld?
Beunhaas (515) PRO, 1 jaar geleden
Dit moet in de kabel zitten, ooit had ik ook zo'n zelfstellende kabel, maar sedert die was vervangen door een simpele, goedkope niet-zelfstellende, heb ik geen problemen meer gehad.
MDG1 (0) PRO, 1 jaar geleden
Ik heb nu de kabel los gehaald van de schakelhevel op de bak, en hier en filmpje van gemaakt. Er zit naar mijn idee wel heel veel speling op de hevel.
MDG1 (0) PRO, 1 jaar geleden
harry4203 (450) PRO, 1 jaar geleden
Originele kabel halen, of eentje die niet zelfstellend is uit de tussenhandel. (zoals reeds gemeld)
MDG1 (0) PRO, 1 jaar geleden
Hoi, Gisteravond heb ik een nieuwe manueel bediende kabel (ook de juiste lengte vergeleken met de oude kabel) ontvangen vanuit Duitsland. Vandaag de kabel willen monteren, maar helaas heeft dit ook geen resultaat.
Ik heb de kabel achter het kunststof haakje bij het pedaal gehangen, en daarna achter het vaste punt op de bak en daarna achter de hefboom op de bak. Als ik hem hier achter haak heeft de kabel nog een aantal cm speling voordat hij echt op spanning staat achter de hevel. (Ik heb hier wat filmpjes en foto's van, die ik hier helaas om onduidelijke redenen niet op de site kan uploaden).
Als ik de kabel opspan moet ik hem zo ver opspannen zodat hij van de stelinrichting los gaat, en zelfs dan heeft hij nog iets ruimte. Mensen hier in de groep bekend met dit probleem, of die hier een oplossing voor weten?
Ik kom er even niet meer uit !!!
harry4203 (450) PRO, 1 jaar geleden
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met ik moet em zover opspannen dat ie los gaat. Je schrijft ook in eerste instantie dat het pedaal niet afstelbaar is op mijn antwoord. Het pedaal is 100% zeker bij alle partners afstelbaar dmv het linker m8 boutje van het pedaal welke in een sleufgat zit. Zit de veer ook nog op het pedaal?
Beunhaas (515) PRO, 1 jaar geleden
Even over de koppelingshevel, staat die bij ontspannen kabel in een zodanige stand dat de koppelingskabel goed aangetrokken kan worden?
Anders ga ik toch denken aan een koppeling zelf of drukgroep die gaar is.
STIP911 (10) PRO, 1 jaar geleden
heb je inmiddels al een originele kabel gemonteerd, of een van ate?
heb verscheidene koppelingen vervangen en ook de kabels, nog nooit geen problemen gehad.
bij het monteren van de kabel moet je m wel eerst ontspannen (nieuwe kabel, of nieuwe koppeling) doe je het niet heb je ook een hele korte slag.
ontspannen doe ik met 2 man, een in de auto met een schroevendraaier die het stelmechaniek in drukt bij het pedaal, de andere tijdens het ontspannen de kabel monteert bij de hevel
STIP911 (10) PRO, 1 jaar geleden
gewoon bij een automaterialen zaak informeren, of bij een garage die bij stellantis kan bestellen
harry4203 (450) PRO, 1 jaar geleden
2150CX is iig het origineel bestelnummer, Ate is de 24.3728-0850.2 Als je hierop googled kun je em ook zelf bestellen.
Beunhaas (515) PRO, 1 jaar geleden
Bij die 3th party niet zelfstellende min of meer universele kabels moet je soms wel eens wat kunststofbussen toevoegen of weglaten, het zijn vaak dingen die op meerdere auto's moeten passen....
Zit het pedaal te laag , dan moet je wat weglaten...
harry4203 (450) PRO, 1 jaar geleden
Ik kan alleen mijn ervaring delen met kabels uit de tussenhandel bij dit type auto, en die zijn niet best helaas. Enige die redelijk heel blijft is dan idd ATE.
Geleidehuls https://www.auto-onderdelen24.nl/3rg/928...
En deze hevel: https://www.auto-onderdelen24.nl/blue-pr... ? - MDG1 (0) PRO, 11 maanden geleden