Hallo,
Ik heb een peugeot 206 2.0 gti uit 2003, afgelopen zomer is de koppelingskabel kapot gegaan, auto schakelde verder goed, soepel en zoals ik weet elke andere 206. Deze laten vervangen, auto schakelde weer perfect. Nu 2 dagen terug knapte hij weer... ik naar de peugeot en een nieuwe kabel besteld en er op gelegd. Nu na 400 km met deze nieuwe kabel springt deze ook kapot ? Elke keer als hij kapot springt, knapt hij onder de motorkap bij die hevel? waar je hem inhaakt.
De 206 schakelde verder perfect, niks geks te horen, geen gekraak en geen zwaar pedaal. Kreeg hem ook makkelijk in versnellingen zonder moeite. Toen de kabel kapot was, was ik zo'n 20 km uit huis en ben zonder koppeling naar huis gereden en kreeg hem gewoon in zijn versnellingen(weet niet of dit relevant is)
Heb ik pech met de kabels, wat ik niet denk? of moet ik het ergens anders zoeken ? Via google kom ik op een drukgroep die stuk is alleen dat zou je moeten merken in een zwaar pedaal en of gekraak ? hier heb ik dus geen last van.
Hoor graag wat jullie er van vinden.
Gr, Coen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je zou de hevel kunnen controleren op scherpe randen die de kabel beschadigen.
Zijn er geen scherpe randen, dan kom je al snel uit bij de koppeling zelf die mogelijk te zwaar gaat en dan komje inderdaad uit bij de drukgroep.
[quote=Brum1467]Je zou de hevel kunnen controleren op scherpe randen die de kabel beschadigen.
Zijn er geen scherpe randen, dan kom je al snel uit bij de koppeling zelf die mogelijk te zwaar gaat en dan komje inderdaad uit bij de drukgroep.[/quote]
Bedankt voor je antwoord, de hevel is vrij van scherpe randen, hoe kan ik controleren of het de drukgroep is ? of kan dit alleen visueel met de bak eraf ? de auto schakelt verder prima als er weer een nieuwe kabel aanhangt.. soepel en totaal niet zwaar.
10 jaar
Er zijn niet zoveel andere oorzaken die het breken van de kabel kunnen veroorzaken. Bovendien gaan deze koppelingssets wel vaker stuk.
Om een en ander verder te beoordelen zit er niets anders op dan de koppeling te demonteren.
10 jaar
Voel onder het rijden eens lichtjes met je voet op het koppelingspedaal of je ook trilling voelt? Moet je uiteraard eerst wel weer een kabel monteren :-)
Vaak is het toch een intern probleem, oftewel in de koppeling zelf.
Het komt wel vaker voor Hans.
Zelf ook zo'n geval gehad met een 206. Diverse kabels gemonteerd in die auto, van imitatie tot origineel. Tevens was bij die auto al minimaal 3 keer de hele koppelingset vervangen, ook bij een dealer, maar toch weer na een paar maand de kabel stuk. Precies bij de hevel aan de bak. En ook bij die was er niets bijzonders aan te zien. En ook dat was een 2 liter........... Geen idee wat de oorzaak is geweest. En de koppeling ging echt niet zwaar.
De eigenaar heeft het "opgelost" door de auto maar in te ruilen. Hij was het zat.
Komt zeker wel eens voor en dan met name bij de 2ltr. Ook bij de peugeot partner kan het voorkomen. Zijn vaak de kabels met het gewicht rond de binnenkabel thv de gaffel. Bij ons is toch de ervaring dat het vanuit de koppeling komt.
Is er dan goed gecontroleerd op gangbaarheid van aansluitpunten rond breuk? Met zijn tweeēn. De een bedient de koppeling en de ander kijkt of de kabel soepel over glidt. Wel controleren na drie a vier weken na de montage. Een iets zwaarder lopende koppeling hoeft niet voelbaar te zijn. Helemaal voor de degene die dagelijks met de auto rijdt. Een langzaam zwaarder lopende koppeling " groeit" en de bestuurder groeit mee in dan gevoel. Als er maar een klein afwijking merkbaar is is daar de oorzaak. Kabels kunnen immers niet tegen buigen over een erg korte afstand( paar mm).
10 jaar
Bedankt voor de reactie's allemaal! Ik sprak vandaag de verkoper waar ik de auto 2 jaar en 30.000 km terug kocht. Ik vertelde hem mijn probleem en hij zei dat hun toen destijds de auto binnen kregen met een kapotte koppeling (inruil) hun hebben het hele boeltje vervangen en toen de auto te koop aangeboden...
Ik neem aan dat een koppelings set na 30.000 km niet weer kapot is ? of een onderdeel hiervan ? vooral niet met een rustige en normale rijstijl.
Ik ga een nieuwe kabel bestellen en deze weer monteren, zal deze keer letten op het geen wat voyager hierboven beschrijft. al liep de vorige ook soepel en was er niks gek met schakelen, een zwaar pedaal heb ik ook echt geen last van althans als ik het vergelijk met een andere 206. Maargoed dit is natuurlijk geen nieuwe 206, ik ga denk ik langs de peugeot garage wanneer de nieuwe kabel erin hangt en laat dan iemand van daar koppeling beoordelen.
lijkt mij het slimste wat ik nu kan doen.
10 jaar
Het is opgelost, kabel zit er nu een goede week in zonder te knappen. Het probleem was dat het geen zelfstellende kabel was en het pedaal niet met een vrije slag gemonteerd was. (denk ik) het pedaal heeft nu een vrije slag en kabel blijft na 1000 km heel. Schakelen en pedaal gaan soepel en zonder problemen ook volgens peugeot monteur die er een eindje mee heeft gereden.
Bedankt voor alle aangedragen antwoorden.
10 jaar
Ik geloof je gelijk, maar snap 1 ding niet: in je 1ste bericht zeg je dat je bij de Peugeot-dealer een nieuwe kabel hebt besteld? Ik neem aan dat als deze kabel op chassisnummer is besteld, hier automatisch de juiste kabel, dus met zelfsteller, uitgekomen is.
Ooit met een Picasso gehad, en bleek dat zijn geleiding bus van de primaire as van zijn versnellingsbak zijn tijd heeft gehad en moest vervangen worden.
Gr.
10 jaar
[quote=hans4074]Ik geloof je gelijk, maar snap 1 ding niet: in je 1ste bericht zeg je dat je bij de Peugeot-dealer een nieuwe kabel hebt besteld? Ik neem aan dat als deze kabel op chassisnummer is besteld, hier automatisch de juiste kabel, dus met zelfsteller, uitgekomen is.[/quote]
Klopt is via chassisnummer besteld daar kwam deze kabel uit zonder zelfsteller.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar