Hallo, mijn gti 16v uit 96 heeft als ik met koude motor (na een nacht stilstaan) last van een bijna uitvallende motor.
ik zal proberen te omschrijven wat er gebeurt..
Ik zet de auto op contact, wacht een paar sec en dan start ik de auto
Ik laat hem minimaal 5 seconden lopen, en dan rijd ik weg.
Tot zover gaat alles goed.
Dan als ik een paar 100 meter heb gereden en ik moet weer optrekken na een bocht / kruispunt dan valt de motor bijna helemaal uit. dit duurt zo'n 2 a 3 seconden (hij slaat niet af, hij smoort alleen), en dan pakt ie weer op en is alles weer goed.. voldoende vermogen, en niet bokken of zo.)
verder loopt ie niet 100 % stationair.. hij slaat af en toe een vonkje over lijkt het.. je hoort dat aan de uitlaat, hij ploft een beetje onregelmatig.
dit doet ie ook bij bij onbelast wat gas geven tot ongeveer 2000 tpm daarboven is de loop van de motor heel soepel.
zou dit met elkaar te maken kunnen hebben? en wellicht heeft 1 van jullie dit probleem ook (gehad)
hij is uitgelezen bij de dealer, en ze konden niks vinden wat betreft storingen, alleen de lambdasonde gaf een onderbreking aan. maar volgens de monteur zou dit er niks mee te maken hebben, omdat het een tijdelijke storing was, en hij stond maar 1 x vermeld. De sonde pendelt gewoon netjes op en neer op de computer en ook de temperatuur sensororen geven de juiste weerstanden aan.
De auto heeft geen katalysator meer omdat die stuk was, heb ik hem leeg gehaald. wellicht is de kat stuk gegaan door deze storing?? (onverbrandde benzine in de kat vindt ie niet leuk) Ik vervang de kat ook pas als deze storing verholpen is
verder is hij helemaal orrigineel.
iemand tips??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
lijkt wel op valse lucht in het inlaattraject, controleer alle pakkingen en buizen/aansluitingen eens rondom gasklephuis etc. gebruik een spuitbus met een vluchtige brandbare stof ( remmenreiniger/deodorant/startpilot of iets dergelijks) als de motor harder gaat lopen na het spuiten op bijv een pakking, heb je daar je lekkage gevonden.
Groeten Marcel
dat heb ik al geprobeerd, maar zonder resultaat helaas. tevens lijkt het mij dat ie het dan continu moet doen, en ik het het probleem van het smoren alleen bij een echte koude startheb.
Het zou wel kunnen dat ie door lekkage niet lekker regelmatig wil lopen, maar dan zou ik toch een luchtlekkage moeten kunnen vinden..
16 jaar
ik heb een mogelijke oplossing.. kan iemand het misschien bevestigen?
vandaag even de temperatuursensorstekker (groen van ecu) losgemaakt en de auto liep ineens netjes stationair. Bij het gasgeven liep hij niet netjes, maar dat kan ook niet omdat de gegevens niet correct zijn natuurlijk. Ik heb de sensor doorgemeten met een ohm meter en de waardes zijn wel goed.
zou het toch kunnen dat de temp sensor de boosdoender is??
alvast bedankt
16 jaar
vandaag de lambdasonde vervangen, morgen maar eens kijken wat hij doet met een koude start. Hij lijkt beter te lopen nu, maar dat zal wel inbeeld zijn. warm was het al niet slecht.
stationair is het iig nog steeds niet 100% maar dat zou kunnen dat het zo hoort bij dit type motor.
gr. Rudy
16 jaar
na het vervangen van de lambdasonde. loopt de auto zoals het hoort
Gr. Rudy
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar