Peugeot 207: laadspanning te laag

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5FS, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Ben in bezit van een Peugeot 207 automaat, bouwjaar 2010, km stand 95000.
Onlangs tot 2 keer toe de melding 'storing elektrisch circuit' in het display gezien.
Met een voltmeter meet ik een accuspanning van ongeveer 12,2Volt bij lopende motor. Dit zou volgens het Haynes Owners manual ruim 14V moeten zijn. Ook na inschakelen van gebruikers (verlichting, achterruitverwarming, ventilator, stoelverwarming etc) blijft de laadspanning omstreeks 12,2Volt. Ik heb de accu laten checken en deze is nog in prima staat, Heb vanaf de negatieve pool een extra verbinding gemaakt met het chassis, geen effect. Accupolen gechecked op breuken etc, schoongemaakt. Multiriemspanner werkt naar behoren, geen slip oid. Spanner en riem zijn 6 maanden geleden vervangen. Op de negatieve terminal vd accu zit een blokje (ElctronicBatterySensor, shuntweerstand met een kabeltje), als ik dit kabeltje losneem stijgt de laadspanning met ongeveer een halve volt naar 12,8-13V, echter nog geen 14,2V.
Wat is de functie van de EBS, kan deze de oorzaak zijn ? Ik verdenk nu de dynamo, ook bij gebrek aan andere ideeen.

Paul_206

Geplaatst door Paul_206 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 207? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (1420) PRO, 5 jaar geleden

Wat meet je op de B+ op de dynamo zelf ?

Paul_206 (0), 5 jaar geleden

hi kaleido 1,

exact dezelfde spanning als op de + pool van de accu, te weten 12,2 Volt.

j@n-willem (0) PRO, 5 jaar geleden

Dan is je dynamo defect

Paul_206 (0), 5 jaar geleden

oke, dank voor jullie snelle reactie. Ga ik die maandag demonteren en laten checken bij een specialist.

Paul_206 (0), 5 jaar geleden

heb vandaag dynamo vervangen, helaas dit heeft het probleem niet verholpen. Laadspanning is welliswaar hoger geworden, zo'n 13Volt, maar dus nog steeds niet die 14,2V. Indien ik het kabeltje van de EBS op de negatieve pool losneem dat meet ik wel 14-14,2 Volt. Ik overweeg nu dat kabeltje permanent te ontkoppelen. ik weet echter niet wat daarvan het nadeel is. Heeft iemand een idee wat die EBS doet? Moet de laadspanning eigenlijk wel 14V zijn ?

j@n-willem (0) PRO, 5 jaar geleden

Die 13 volt is dat met verbruikers koplampen airco etc. Of zonder verbruikers, en is je multi meter wel goed? Sommigen heb een een afwijking van 1.5 volt.......
Neem aan dat de melding op je boord computer wel weg is?
Dat kastje kun je naar mijn weten niet verwijderen, maar goed wie ben ik.....
Gr jw

Paul_206 (0), 5 jaar geleden

idd 13V is met verbruikers aan, ventilator, achterruit-verw, verlichting etc. Dus de regelaar lijkt wel te werken. Ik heb ff gemeten met verschillende voltmeters, de ene (chinese) geeft 12,85V en de (recent gecalibreerde) Fluke geeft 13,05V. Wel een verschil dus maar de verkeerde kant op. De melding in het dashboard is idd wel verdwenen dus ik rijd voorlopig gewoon in deze situatie en wacht op een eventueel volgende melding in het scherm. Zal het bij een volgende bezoek aan Peugeot nog wel even aankaarten. Verder laat ik de oude dynamo volgende week toch maar ff testen om te zien wat die (nog) doet. Tenslotte heb ik wel bijna een volt gewonnen.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.