hallo,
onlangs mijn peu uit laten lezen.
hier kwam aan het licht dat de lamnda-sensor en de map-sensor stuk waren.
de monteur stelde tevens vast dat de kat verbrand was.(co>5%)
ik heb er een andere kat onder gezet,de lambda sensor is vervangen,maar de map-sensor was niet nodig,volgens de monteur,
deze deed volgens hem niet zoveel.
bij het vervangen zag ik dat de massakabel voor de uitlaat verrot was.
ik heb nu wel een rustiger lopende motor,maar bij volgas geven gaat nog steeds de diagnoselamp branden.
het volgende wilde ik dan ook vragen.
hoe belangrijk is die massakabel,
is die map-sensor echt niet belangrijk,
moet een storing gereset worden om een goed lopende motor te krijgen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
niet,wel en ja.
1e die massakabel is eigenlijk meer om de uitlaat op te vangen als hij afbreekt de lambdasonde is 4draads en heeft dus zijn eigen massa.
2e de mapsensor is om het vacuum in het inlaatspruitstuk te meten en daarmee dus de belasting van de motor. Belangrijk? ik dacht het wel.
3e om de computer weer SCHOON te laten beginnen en dus alles wat daarvoor gebeurt is te laten vergeten is het belangrijk dat hij wordt gereset. ongeveer 50% van het werkgeheugen van de computer is zelflerend dus als je hem niet reset blijft hij nog minstens 40 starts werken met de verkeerde gegevens, die hij zichzelf heeft geleerd.
sorry oldtimer maar ik wil je graag even verbeteren
die massa kabel voorkomt dat er een spanningsvelds word opgebouwd rond de uitlaat door statische energie.Omdat een lambda sonde een uiterst gevoelig ding is zou dat al een verkeerd beeld kunnen geven van hetgeen de sonde meet.
Verder ben ik het helemaal met je eens
groeten michael
20 jaar
Ook dat is een functie en er zijn er nog wel een paar.
dat is een zonneklaar antwoord,bedankt daarvoor,
de kabel naar de map-sensor was al eens defect,dus ga ik er eigenlijk vanuit dat de computer een eerdere storing aangaf,ik zal hem eerst eens laten resetten,en dan maar eens kijken.
nogmaals bedankt voor de snelle reacties
20 jaar
heb hem vandaag laten herkeuren,co was eerst goed,maar liep bij langer lopen van de motor steeds meer op,dus eigenlijk afkeur,maar na een stevige rit,waarbij opviel dat in het begin de storingslamp bij 80km/h ging branden,later pas bij 160,liep de co waarde terug naar 0,15,goedkeur dus.
lambdasonde en kat zijn vervangen en werkten,alleen de mapsensor nog niet,dus zou deze eventueel een storing kunnen veroorzaken?
en hoe kan het dat het co gehalte nu wel goed is,
na een rit van >160km/h?
was de auto gewoon vervuild?,wij rijden er altijd heel rustig mee en schakelen voor de 3000rpm.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar