Peugeot 106: lampjes branden van koelvloeistof en olie tegelijk

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

halo allemaal
myn vrouw heeft een peug 106 uit 1996 en sins 3 dgn branden de koelvloeistof plus olie lamp
tegelijk ,maar er zit in alle 2 genoeg in
ook slaat de koelfan niet aan
wie weet meschien wat het is
met vrgr rob

speedy306

Geplaatst door speedy306 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Zekering kapot?.

speedy306 (0), 15 jaar geleden

dat kan maar waar ait die dan en waarom gaan de lampjes tegelijk aan

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Zijn alle zekeringen in het zekeringenkastje heel?.
heb je geen boekje van de auto,dan kun je de zekeringen bekijken en zien waar ze bij horen.

speedy306 (0), 15 jaar geleden

hallo vandaag weer die lampjes
toen anwb gebeld,die heeft wat gemeten en uitslag de olie pomp is stuk
nou zou ik willen weten is het vervangen er van moeilijk en als dat gebeurt is moet er nog een speciale olie in ,heb gehoord van spoel olie of zo

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Oliepomp vervangen: olie aftappen, voorste uitlaatpijp demonteren, carterpan-boutjes eruit, carterpan los zien te krijgen. Deze zit met afdichtingskit tegen het motorblok en kan behoorlijk vastgeplakt zitten.
Eenmaal carterpan verwijderd, zie je de oliepomp zitten. Deze zit met 3 boutjes vast.
de 3 boutjes eruit en dan hangt de oliepomp alleen nog aan de (aandrijf)ketting. Oliepomp uit de ketting manouvreren, dit gaat net.
Zonder oliedruk rijden is natuurlijk niet goed en afhankelijk van hoe lang en ver er mee gereden is, en of er motorschade is ontstaan.
Als je de oude olie aftapt, kijk dan gelijk of er een grijze-zilverkleurige waas door de olie zit en ook even onder in de gedemonteerde carterpan kijken.
Verder is het misschien verstandig om te kijken wat er aan de oude oliepomp kapot is. Komt namelijk niet vaak voor (bij Peugeot) dat ze sneuvelen, dus wat is de oorzaak geweest?
Mocht het qua technische kennis te doen zijn, dan zou je nog een hoofdlagerkap los kunnen nemen om de krukas lagerschaal te controleren.

speedy306 (0), 15 jaar geleden

hoi hans4074 bedankt voor je uitleg heb er veel aan geld deze info ook voor een phase 2 ?
en moet ik nu na vevanging nog speciale olie gebruiken
en moet ik de motor na vevaning 10 min warm laten lopen
met vr gr rob

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als je met phase 2 het nieuwe model 106 bedoeld, dan....ja is hetzelfde.
Voor wat betreft gebruik van spoel-olie: Had hier nog geen antwoord op gegeven, omdat je beter eerst eens kunt kijken of je ook slijpsel-sporen aantreft in carterpan of afgetapte olie en eventueel een oorzaak kunt ontdekken voor defect aan oliepomp, er van uitgaande dat ANWB de juiste diagnose heeft gesteld uiteraard!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.