auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 508 2019: Leeglopen accu

Bouwjaar: 2019, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5G06, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 133

Hallo,
Ik hoop dat er iemand hier inzicht kan geven in het probleem van mijn auto.
Sinds aankoop auto (+/-6 mnd geleden) heeft de auto problemen.
Toen ik hem net had deed na 2 maanden de auto helemaal niets meer. ANWB laten komen en gaven aan, accu stuk. Nieuwe accu gekregen onder garantie en toen bleek dat ik veel meer opties had op de auto dan de eerste periode, want blijkbaar als de accu niet genoeg spanning geeft gaan er steeds meer opties uitvallen.
Ongeveer 2 maanden na vervangen van de accu vielen er weer een hoop opties van de auto uit. Dit keer oa camera systemen, display, maar ook niet goed willen starten, geen start/stop, geen automatisch grootlicht etc etc.
Weer naar de dealer gebracht, die hebben er ruim 1 week naar gekeken en 'alleen maar' een software update gedaan en toen zou die het weer moeten doen.
4 weken na deze 'reparatie' begonnen dezelfde klachten weer. Functies vielen uit, auto wilde niet normaal starten (moet echt paar keer flink op die knop duwen). Start/stop doet het niet. Display knippert zo nu en dan. Alarm gaat soms af. Hij geeft een piep. etc.

WEER terug naar de garage. Dit keer hebben ze hem 2 weken gehouden. En wederom zou het probleem opgelost moeten zijn. Dit keer hebben ze een 1e klas accu erin gezet de vorige keer een 2e klas. En een software update...

Ik neem de auto weer mee, met tegenzin want ik zie een nieuwe accu, zelfs een 1e klas accu, niet zitten dat dat het probleem oplost. Maar ik ben zelf geen monteur...
Start/stop doet het nog steeds niet. Auto start niet direct. Dat was binnen de 24u nadat ik hem terugkreeg. Ik heb gebeld en het enige wat ze zeggen is:
"Ja de start/stop doet het niet altijd. Hangt van zoveel functies af. Het is nu te koud voor start/stop. Daar moet je niet op focussen.
En over het niet starten zou komen omdat je hem elektrisch start met een knop en geen contact maakt met een sleutel omdraaien.

Ik vind het eerlijk gezegd onzin dat start/stop het niet zou moeten doen als het koud is. Dan zou je dus maar 6 maanden per jaar van die functie gebruik kunnen maken? En dat de knop niet direct contact maakt maar dat ik 3-5 (net zelfs 7 keer) keer moet drukken voordat ie start zou erbij horen.

Vraag:
1. Klopt het wat ze zeggen dat de start/stop het niet altijd doet en zeker niet in deze koude periode?
2. Klopt het dat je vaker moet drukken op een knop om hem te starten in tegenstelling tot contact maken met een sleutel?

Ik heb meerdere nieuwere auto's gereden die dit soort problemen nooit gehad hebben. Dus zelf geloof ik er weinig van.

Geplaatst door

Smurfje81 (75)

al 1 week lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is toevallig dc B1624_73 opgeslagen? Ik heb de laatste tijd al een paar keer de zekeringkast die voor de accu zit vervangen voor soortgelijke klachten. Dit waren welliswaar een Citroën en een Opel Grandland, maar allebei op de PSA-basis. Genoemde auto's kregen ook de melding "Controleer mistlampen" als de auto weer startte...

RichardMH 135
badge

1 week

Is dat iets wat ik kan nakijken?
Ik krijg van de auto zelf geen meldingen dat dergelijke systemen het niet doen. Dus op die manier is het niet te herleiden in de software (lijkt mij).
Ik heb 1x tot nu toe een foutmelding 'Engine fault, stop vehicle' Maar dat was toen dode accu en was de eerste keer.

Smurfje81 75

1 week

Nee, helaas. Ik herken een deel van deze klachten, oa het niet willen starten, en dan na een paar keer start de motor opeens weer. Zoals ik al zei, paar keer soortgelijk probleem gehad, samen met genoemde dc. En in deze gevallen was het een relais in de zekeringkast voor de accu. Ik zou proberen te achterhalen of deze dc B1624_73 toevallig toch niet gezet is. Als deze niet gezet is dan is feitelijk deze opmerking ook niet van toepassing.

RichardMH 135
badge

1 week

Ok, dankjewel. Ik zal het eens bij mijn eigen garage navragen ipv daar waar ik tot nu toe terug ga voor de garantie.
Maar iig even iets concreters om naar op zoek te gaan.

Smurfje81 75

1 week

Nogmaals, aanvullend, bij beide auto's kreeg ik de melding als deze weer wel kon starten, (dus direct na het niet kunnen starten) controleer mistlampen... misschien is dit herkenbaar?

RichardMH 135
badge

1 week

Nee, ik heb nooit dit soort meldingen gehad. Na tig keer drukken start hij dan uiteindelijk zonder enige melding.

Smurfje81 75

1 week

werking van start/stop hangt van diverse factoren af.... waaronder ook temperatuur. ( tevens e.a. is fabrikant en vaak model specifiek)

auto met knop moet gewoon in 1 keer drukken kunnen starten....doet die dat niet is er meer aan de hand.

het is een complexe casus om suggesties te doen op afstand. (zonder naast de auto te staan)
de klassie software update truc is niet altijd de oplossing....(mits TSB bekend in relatie tot probleem)
Ga naar een diagnose specialist....

Ehombie 315
badge

1 week

Maar het is toch raar dat een start/stop grotendeels van de tijd niet werkt? Dat zou toch niet zo mogen zijn? Zij die diverse factoren dan ook afhankelijk nog van elkaar of dat maakt dan niet uit? Dat als factor A het niet doet en het is koud dan geen start/stop. Of is het meer, als het koud is is de kans aannemelijk dat je geen start/stop hebt?

Dat vind ik dus ook, maar de garage zegt van niet en nemen hem dus nu niet in reparatie...

Wat is TSB? Ik ga eens zoeken op diagnose specialist en kijken wat/hoe. Heb de case ook bij een jurist liggen inmiddels. Nu nog informatief maar dat zal vrees ik niet lang meer duren.

Smurfje81 75

1 week

Een TSB is een technisch service bulletin. Aan de hand van klacht en/of defectcode zou er mogelijk een oplossing bedacht zijn.
Stop/start zou in ieder geval niet mijn eerste zorg zijn als ik diagnose moest stellen aan deze auto...
Het niet starten en uitval van diverse opties zou ik als belangrijkste zien en ook dc's uitlezen... van daaruit verder zien... Mogelijk als dit opgelost is het stop/start systeem ook weer werkt...

RichardMH 135
badge

1 week

Dank voor de verduidelijking voor TBS.

Mee eens over start/stop. Ik vraag mij af of de garage überhaupt iets uitgelezen heeft in de keren dat ik nu mijn auto kwijt ben geweest. Maar ik ben blij met de info hier.

Ik ben niet gek. En jullie geven ook aan dat het een complexe case is. Dat stelt mij iig een beetje gerust.

Smurfje81 75

1 week

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 508 of stel zelf een nieuwe vraag.