L.S.,
(250d.km op de teller) . Prima auto, op een dag plots bij het wegrijden na ong. 30 sec motor en versn.bak vielen in storing, motor begon te stotteren. Uit-aan hielp voor de volgende 30 sec. Als snelheid >50km/h was, kon ik nog (vrijwel zonder vermogen) doorrijden, maar in de bochten en bij stoplichten moest ik de motor uitzetten om weer te kunnen rijden/versnellen.
Bij de dealer geweest: foutcodes P0300, P1336. Bobine vervangen - geen verbetering. Van onderzoek naar de oorzaak door vervanging van modules heb ik afgezien.
Zelf foutcodes uitgelezen met PP2000: P0300, P1336, en dan als ie stottert: van alle 4 cilinders Р0351, Р0352, Р0353, Р0354
en Р1671 van cruise control (daarna komt nog een ESP storing).
Ik heb met PP2000 gekeken, zag dat de koppel van de motor naar de vesnellinsbak soms als negatief getal (?!) wordt doorgegeven (zie foto).
De nokas- en de krukas-sensoren zijn doorgemeten (werkend). De draden van deze sensoren naar de ECU zijn doorgemeten (
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Met een foutcode op elke bobine zou ik 2 dingen gaan controleren:
- De voedingsspanning voor de bobines (slechte contact op zekering of stekker)
- De connector bij de ecu en eventuele connectors tussen bobine en ecu
Daar heb je dan wel een schema voor nodig of iemand hier moet de aansluitingen uitgebreid beschrijven.
Beste oldford,
bedankt voor de snelle reactie! De auto loopt eerste minuut prima. Ook als ie slecht gaat lopen, motor uit - motor aan herstelt het "normaal" lopen voor weer een minuut ofzo. Hieruit trek ik (onterecht?) conclusie dat het geen contact, zekering of geen bobine is.
De connectoren bij de ECU en BSI had ik nagelopen - ze zien er prima uit. Ook sommige draden doorgemeten - zijn ok (hoewel de ECU lijkt vervangen te zijn in het verleden - matcht de VIN niet?)
De auto heeft de afgelopen 2 jaar en 80d.km geen enkel probleem getoond.
Nadere ideeen?
5 jaar
Check de temperatuursensor in de cilinderkop op lekkage. Deze kan lekken en door de capillaire werking van koelvloeistof kan het zelfs in de computer uitkomen met hele vreemde storingen tot gevolg.
Mogelijk hierdoor ook koelvloeistof te voelen aan de bedrading welke onder de rembekrachtiger loopt.
5 jaar
De ECU en BSI zijn droog, alle aansluitingen zijn in orde. Reeds BSI vervangen, zonder resultaat.
Waar moet ik verder zoeken?
Men adviseert de benzine-pomp nakijken, maar ik betwijfel of ie het is: eerst komen de storingen (bij de goed lopende motor), en pas daarna begint ie te stotteren.
Kan het nog iets anders zijn?
5 jaar
Wellicht kent iemand nog een goede specialist op Franse auto's in het Westen? Officiele dealer in Leiderdorp is waardeloos ("Wij kunnen proberen een voor een modulen gaan vervangen om te kijken waar het probleem zit, meer niet").
5 jaar
Bougies.. al wel vervangen.. ik had ook allerlei storingen bij mijn wagen en stortteren klapperen.. en na flink gas geven en even rijden was het weer goed en daarna weer helemaal mis. Soms zelfs met dikke rook... maar bleek bij mij ook bobine en dergelijke... dit heb ik zelf niet vervangen.. maar de Bougies voor een goed type. Ze leken allemaal nog als nieuw.. maar nu eenmaal vervangen. Draait de auto als een zonnetje.
En nu niets meer aan de hand.
5 jaar
Opgelost: ECU+BSI+sleutels vervangen.
Niks anders hielp (alle sensoren, incl. in de versnellingsbak, vervangen).
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar