Hoi,
Ik vroeg mij af of iemand hier kan helpen met mijn probleem/mysterie.
In mijn peugeot begon opeens het motorstoringslampje te knipperen. Dit werd steeds vaker.
Het lampje begint meestal met knipperen na zo'n 10/15 minuten.
Als het lampje knippert loopt de motor op 3 cilinders, en valt daardoor nog wel eens uit als ik geen gas geef en stilsta.
Foutcodes uit laten lezen bij de garage:
-Permanente storing: bediening injecteur3 Onderbreking of kortsluiting met massa
-Tijdelijke storing: Sensor inlaatdruk. Kortsluiting naar plus of circuit onderbroken
-Tijdelijke storing: Bediening injecteur1 Onderbreking of kortsluiting met massa
-Tijdelijke storing: Bediening injecteur3 Kortsluiting met plus of kortsluiting met massa
-Tijdelijke storing: Bediening injecteur4 Onderbreking of kortsluiting met massa.
(injecteur 2 is wel oke?!)
Bougies/bobines zijn goed.
Injectors zijn doorgemeten, alle vier zijn ze rond de 14 ohm.
Lambda sensoren zijn doorgemeten en oke.
Garage denkt dat het aan de bekabeling ligt.
Dit lijkt vreemd omdat het elke keer pas na 10/15 minuten gebeurt. En omdat na het resetten van de foutcodes de auto weer een dag/halve dag goed loopt.
Iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De garage zou best eens gelijk kunnen hebben. Controleer vooral de bekabeling die vlak bij de motor loopt - die wordt namelijk door de lopende motor opgewarmd, wat verklaart waarom het pas na 10-15 minuten gebeurt.
succes!
Mijn 1e gedachte is ook de bedrading en dan met name stekkers (overgangsweerstand).
En dan wel een stekker waar zowel de injectors op zitten als de map-sensor, Om mee te begijnen de stekker van de motor-computer.
Doorrijden met dit probleem kan je je katalysator kosten en die zijn duur.
Het knipperende lampje geeft waarschuwt je ook daarvoor.
Top ik zal even kijken!
Volgende week donderdag ga ik pas naar de garage ..
8 jaar
Hoe kan ik die bekabeling het beste doormeten?
8 jaar
komen na wissen al deze storingen terug? denk eigenlijk dat je gewoon een defecte injector hebt. je schrijft dat ie na een kwartiertje op 3 cil gaat lopen, kijk dan eens welke cilinder er niet meer mee doet.
Ja, elke keer na het wissen komt de storing terug. Het lopen op drie cilinders is niet constant, af en toe komt dit voor. Het begint vaak pas erg te worden na een half uurtje. Kan het zijn dat ondanks het doormeten van de injector deze alsnog defect is?
8 jaar
Garage zegt dat het de computer is en dat alles motorisch gezien in orde is. Ook zeggen ze dat ik er gewoon mee door kan rijden en er geen schade zal ontstaan.
8 jaar
En als de katalysator dan toch sneuvelt? Krijg je dan een nieuwe van die garage?
ALS de computer defect is dan kunnen er de gekste dingen gebeuren, dus dan kun je nooit zeggen dat er geen schade zal ontstaan.
Andere dealer zoeken voor een 2nd opinion. Computers zijn best prijzig.
Dit was de peugeot garage.. Ja wordt duur grapje dan. Ook konden ze niet met zekerheid zeggen dat het de ECU was..
Ook hebben ze nu weer andere foutcodes uitgelezen..
Ga denk ik inderdaad even naar een andere garage ook.
8 jaar
Tegenwoordig brandt trouwens het lampje constant, hij rijdt dan een stuk beter dan wanneer het lampje knippert. Echter knippert ie nog wel af en toe, dit is dan ook wanneer hij heel even op 3 cilinders gaat rijden, maar bijna niet meer gehad.
8 jaar
Post hier dan de uitgelezen foutcodes, liefst compleet met nummer en foutomschrijving.
Die "andere" foutcodes die de Peugeot garage (dealer?) uitlas zijn ook interessant.
Foutcodes die gisteren gelezen zijn:
-Tijdelijke storing. Sensor inlaatdruk. Kortsluiting naar plus of corcuit onderbroken
-Tijdelijke storing. Bediening injecteur1. Onderbreking of kortsluiting met massa.
-Tijdelijke storing. Bediening injecteur3. Kortsluiting met plus of kortsluiting met massa
-Tijdelijke storing. Bediening injecteur3. Kortsluiting met plus of kortsluiting met massa
-Tijdelijke storing. Bediening injecteur4. Onderbreking of kortsluiting met massa.
-Tijdelijke storing. Aansturing verwarming voorste lambda sonde
-Tijdelijke storing. Bediening verwarming lambdasonde na katalysator
8 jaar
Met uitzondering van de 1e storing op de inlaatdruk sensor (map-sensor) kunnen alle andere storingen veroorzaakt worden door het wegvallen van een 12 volt voeding. Het is logischer en waarschijnlijker dat er 1 draad een kontaktprobleem heeft, dan 6 draden.
Geen nummers bekend? Want voor mij kloppen de toevoegingen niet allemaal. De 1e keer is het Onderbreking of kortsluiting met massa.
De andere keer is het kortsluiting met plus of kortsluiting met massa. Die 2e maakt nogal een verschil waar je zoeken moet als het kortsluiting met plus is. Bovendien kan de computer heel eenvoudig daar onderscheid in maken.
Heb geen nummers nee
8 jaar
Ik dacht dat het ook met de Peugeot apparatuur mogelijk moet zijn om die nummers te zien.
Maar dat weten de Peugeot experts hier wel. Ik hoop dat die een antwoord kunnen geven.
Anders wordt het na het uitlezen en NIET WISSEN van de fouten nog een keer (of eerst) uitlezen met een EOBD scanner (die wordt ook gebruikt bij de APK) en diegene die ik ken laten wel nummers zien.
Ik weet niet of de garage zelf de nummers heeft of niet. Maar hij is dus gereset en liep voor even weer perfect. Nu beginnen de klachten weer =(.
ECU laten diagnosticeren kan denk ik beter niet via de dealer als tussenpersoon, aangezien dit duurder gaat worden lijkt me?
8 jaar
Je bedoelt dat de ECU getest gaat worden door b.v. actronics? Dat MOET via een tussenpersoon (garage).
actronics werkt niet voor particulieren.
Voorlopig denk ik niet aan een ecu fout. Ik denk eerder aan een bedradingsfout of een slecht kontakt of slecht relais.
Er zijn meer bedrijven heb ik gelezen. Wel raar dat de garage dan niks in de bedrading vond toch? Kan ik dit zelf nog checken ofzo?
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar