Hallo,
Mijn 206 1.4 Gentry op G3 loopt vaak (maar niet altijd) onregelmatig stationair. Op gas wat erger dan op benzine en ook alleen met een warme motor. Het toerental schiet dan tussen 900 en 700 RPM heen en weer, soms met uitschieters naar 500 RPM. De auto staat dan ook wat te 'schudden'. Hij is echter nooit afgeslagen. De distributieriem is circa 20.000 KM geleden vervangen. Toen zijn ook gelijk de koppakking en een paar kleppen of klepstoters (dat weet ik niet meer precies) vervangen. Het probleem is recent en niet direct na de reparatie ontstaan.
Nu heb ik al flink gegoogled en in dit forum gesnuffeld. Kleppen stellen komt voorbij, maar ook iets over een lambda-sonde, luchtmassameter, vacuumpomp, etc...
Heeft iemand enig idee wat de meest voor de hand liggende oorzaak is en/of hoe ik mogelijke oorzaken kan uitsluiten? Ow... als vrouw heb ik de zeldzame eigenschap dat ik niet bang ben voor vieze handen of technische termen :-)
Alvast bedankt voor jullie reacties
Groetjes, Valeria
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo
Het lijkt mij een probleem met de luchtmassameter. Deze kun je testen door stationair met warme motor de stekker van de luchtmassameter los te trekken, als het stationair toerental dan niet veranderd doet de luchtmassameter niets. Voor het testen van de lambdasonde moet hij toch worden uitgelezen.
Bedankt voor je reactie MeindertS. Nou, ik heb de stekker -van wat ik dacht dat het de LMM was- losgetrokken en er gebeurde helemaal niets. Hij bleef onregelmatig lopen. Toen ik de stekker er weer in deed liep ie ongeveer 5 seconden goed en toen pruttelde het weer.
Maar daarmee is het verhaal niet af... Ik ben vandaag namelijk bij de garage geweest die de auto 8 jaar in onderhoud heeft gehad. En volgens de betreffende garagehouder heeft deze 206 beslist GEEN luchtmassameter en moet ik ook vooral niet zeuren over een onregelmatig toerental ("mwoah, volstrekt normaal met een gasauto"). Hij heeft 'm vorige maand verkocht, met een lekke koppakking, aan een handelaar. De pakking is dus geen 20.000 km geleden maar zéér recent vervangen en aldus de garagehouder zouden toen ook gelijk de kleppen gesteld moeten zijn. De handelaar beweerd dat er bij de reparatie ook gelijk een paar kleppen vervangen zijn.
somebody.... please WHELPPP :-(
Heeft dit ding nu wél of géén LMM?
- zo ja, is het dan dat ronde geval, met stekkertje er aan, halverwege in de buis tussen luchtfilter en inlaat?
- zo nee, wat kan dan de oorzaak zijn? Kleppen toch niet (goed) gesteld? En moet ik dat ook aan iets anders kunnen merken? Er is namelijk totaal geen vermogensverlies: het ding rijdt als een tierelier. Alléén stationair met warme motor én op gas loopt ie niet lekker. Koud is er niets aan de hand en op benzine is het probleem minimaal te merken.
14 jaar
Citroën Saxo met 1.4 van 2001 heeft inderdaad een map-sensor. Wat is de motorcode? Staat op positie 6 t/m 8 van het chassisnummer.
Het toerental van de motor wordt bepaald door de hoeveelheid lucht die de motor kan aanzuigen. Als je rijdt dan wordt dit door de stand van de gasklep (luchtklep eigenlijk dus) bepaald. Als je het gaspedaal indrukt opent de gasklep en krijgt de motor meer lucht waardoor het toerental en vermogen zal toenemen. Als je het gaspedaal loslaat dan sluit de gasklep zich en als er verder niets voor geregeld zou zijn dan zou de motor gewoon afslaan doordat er geen luchttoevoer meer is.
Het is niet zo handig als de motor afslaat als je het gas loslaat en de oplossing die daarvoor gevonden is is de stappenmotor. De stappenmotor is een plunjer die in een extra luchttoevoer kanaal naar het spruitstuk zit. (een soort van bypass om de gasklep) Als de computer merkt dat er geen gas meer wordt gegeven (via de gasklep positie sensor) dan wordt automatisch de stappenmotor aangestuurd om er voor te zorgen dat er genoeg lucht via het bypasskanaal naar de motor vloeit om er voor te zorgen dat hij niet afslaat. De stappenmotor is dus bij stationair toerental het onderdeel wat het toerental regelt.
Als je problemen hebt met het stationair toerental is de stappenmotor het meest voor de hand ligende onderdeel om mee te beginnen. Er zijn wel meer mogelijke oorzaken maar die liggen minder voor de hand. Ik zou beginnen om de stappenmotor gewoon een keer goed schoon te maken, soms kan vervuiling er voor zorgen dat de plunjer die op de stappenmotor zit blijft "plakken". Als dat het geval is dan zou dat een goede verklaring kunnen zijn voor je problemen. Uit elkaar halen en schoonmaken met wat ontvetter doet dan wonderen.
Ik hoop voor je dat het zo simpel is. Als ik hoor dat de koppakking vervangen is en dat er kleppen vervangen zijn dan zou het ook wel kunnen dat er veel meer aan de hand is. Maar goed, als de auto voorheen goed reed en nu niet meer dan zal het wel meevallen.
14 jaar
goed advies, en doe zeker ook de klepspeling contr/afstellen. die gaan op lpg erg snel te strak staan bij deze motoren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar