Peugeot 106: lucht in leiding en geeft af en toe zelf gas

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5 diesel

Hallo allemaal,

ik zit met een probleem, mijn auto geeft af en toe zelf gas onder het rijden lijkt net of iemand gas bij geeft. de toerental blijft soms hangen op ca. 1500-1800 dan gaat het van zelf over erg irritant. stationair loopt de motor ca. 1000 toeren.

ik zag dat er lucht in de leiding zat heb de slang van de balletje naar de filter vervangen en een andere dieselfilter die lekte iets. maar het probleem blijft zich nog voor doen. ik zie nog steeds luchtbellen in het systeem.

Wie o wie kan me helpen.

peugeot 106d

Geplaatst door peugeot 106d (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Als de gaskabel gerafeld is kan die blijven steken.. (is met stilstaande motor te controleren. Ook kan de hefboom op de brandstof pomp blijven hangen door een inwedig gebrek.. De lucht heeft er denk ik niet zo veel mee te maken..

De brandstof pomp zuigt aan de toevoerleiding. Deze loopt via het fiter naar de tank. de aansluiting zit boven op de tank. in de tank gaat de leiding naar de bodem..
Als er ergens een klein lekje is/ wordt daardoor lucht aangezogen, Omdat bijna alles hoger ligt dan de tank, loopt er bij stilstaande motor geen brandstof uit.
kritische plaatsen zijn, aansluiting boven op de tank, en afdichting bovenkant van het filter. of indien aanwezig ontluchtingsboutje op het filter.

De luchtbellen zijn in het zuiggedeelte groot (onderdruk) en in het oersgedeelte klein (overdruk) er zijn altijd wel belletjes te ontdekken...

peugeot 106d (0), 11 jaar geleden

de gaskabel komt gewoon normaal terug. onder her rijden voel ik soms dat er in eens gas word gegeven. soms als ik stil sta dan loopt de motor van zelf op na 1500-1800 toeren.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Bij behoorlijk (te)veel lucht in de brandstofpomp raakt de gedeeltelijke hydraulische regeling in de war.
Dus toch eerst maar zorgen dat de lekkage hersteld wordt..

Sorry Waar ik om 17,06 uur oersgedeelte schreef bedoelde ik persgedeelte te schrijven

peugeot 106d (0), 11 jaar geleden

Dankje wel voor je snelle reactie cor.
als het probleem zich voor blijft doen dan zet ik er een universele brandstoffilter tussen en kijken wat hij dan doet. ik kan nergens een lekkage vinden wat apart is.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Maak de slang los op de tank en zet er een poosje een beetje druk op. minder dan 0,5 bar.. Lek komt nu wel boven.. Behalve als er een soort snelkoppeling ergens in die leiding zit.. Door de constructie van de afdichting lekt deze wel naar binnen maar nooit naar buiten... (constructiefout) of niet omdat men wist dat later toch in alle modellen een pomp in de tank geplaatst zou zijn..en er nooit onderdruk in de leiding meer zou zijn.

peugeot 106d (0), 11 jaar geleden

ik heb het probleem gevonden. hij lekt bij de sensor achter op brandstoffilterhuis. kijken of ik die sensor er heel uit kan halen of zo'n onderdeel wel te krijgen is.

peugeot 106d (0), 11 jaar geleden

Ik heb de sensor er heel uitgehaald. Na een hele strijd. De rubberenringen waren overleden.
Bij peugeot hadden ze de ringetjes niet en nooit gezien :s. Bij een universele garage hadden ze ze wel liggen mss niet van peugeot maar wel van dezelfde diameter en dikte.
Rubbertjes gemonteerd en goed ingevet en sensor er ingedrukt borgring er voor en klaar geen luchtbelletjes en toerental gaat niet spontaan meer omhoog.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.