Auto laten uitlezen en dan zie ik dat de luchttemperatuur op -38 graden staat terwijl de buitentemperatuur 20 graden is en de motor warm is. Zie foto. Wat kan de oorzaak zijn?? Graag een reaktie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou me meer druk maken over de motortemperatuur met 161 graden Celsius.
Zeker als je dashboard (andere topic) 70 tot 90 graden Celsius aangeeft.
Ik denk dat je in dit geval een ander uitleesapparaat moet gebruiken. De oorzaak is dus slechte software in de Solus.
Alleen al op dit scherm zijn er 7 parameters (op 1 na allemaal dus) zeer discutabel/foutief.
De koelventilatoren draaien normaal gesproken ofwel op lage snelheid, dan wel op hoge snelheid, of ze staan uit.
Maar tegelijk op lage snelheid en hoge snelheid gaat niet.
De dynamo zou 215 graden Celsius zijn, en de thermostaatregeling zou op 146% staan.
De aircodruk zou 25,5 (bar??) zijn.
Voor zowel de dynamo temperatuur als de aircodruk is dit de maximaal mogelijke waarde die in 1 byte past.
Dat is hexadecimaal FF, of te wel 255 decimaal. De formule voor de temperatuur is de waarde - 40 graden.
Wel zeer discutabel.
N.B.: Stond de Airco op dit moment aan? Zo niet dan zijn alle 8 parameters discutabel/foutief.
Bedankt voor je snelle reaktie. Deel 2 van je bericht snap ik. Maar de temperatuurschommelingen zijn voor mij een raadsel. De motor wordt warm en loopt naar de 90 graden. Als de motor warm is moet de temperatuur toch op 90 graden blijven staan. Nu gaat, als de motor warm is, de wijzer naar de 80 graden om vervolgens weer terug naar de 90 graden tijdens het rijden. Dit is niet constant maar wel regelmatig. Inmiddels zijn de waterpomp, thermostaat, snaar waterpomp en aandrijving waterpomp vervangen maar geen resultaat.
5 jaar
Sensor ?
Sensor luchtinlaat is vervangen maar probleem blijft.
5 jaar
Ik zou eerst eens beginnen met uitlezen met fatsoenlijke apparatuur, bij voorkeur die van de dealer.
Nu worden er mogelijk conclusies getrokken n.a.v. de waardes op een schermafdruk die compleet waanzin zijn.
Uiteindelijk zal dat goedkoper zijn dan als maar onderdelen vervangen die niet defect zijn, zoals je sensor "luchtinlaat".
N.B.: Welke sensor bedoel je daar mee? De map sensor?
Ja de map sensor.
5 jaar
Ik heb de auto uit laten lezen bij de dealer en daar werd mij verteld dat er geen problemen en/of storingen geconstateerd zijn ondanks mijn verhaal.
Schermafdruk is niet van de dealer. En de map sensor is uiteindelijk niet vervangen maar de oude is teruggeplaatst
5 jaar
Wat was de reden dat je de auto heb laten uitlezen in het begin , waren er problemen of was het zo maar?
Ik weet niet wie er uitlas met die Solus, maar ik zou daar niet meer heen gaan.
Hun uitlees apparatuur werkt niet op deze auto en kennelijk hebben ze er ook niet echt verstand van.
Ik lees nergens dat ze commentaar op je koelvloeistof temperatuur van 160 graden Celsius hadden.
Heeft diegene nog wat gezegd over je initiele vraag, wat de oorzaak van de inlaat lucht temperatuur van -38 graden Celsius was?
Ik heb de auto uit laten lezen(bij de dealer) omdat mogelijk achter het probleem te komen.
5 jaar
Hallo Oldford, dus zoals je al eerder stelde geeft de Solus een verkeerd beeld. Maar bij de dealer hebben ze de auto uitgelezen en daar bleek dat er geen problemen/storingen zijn.
5 jaar
Misschien heeft de dealer wel gelijk en is er niets fout.
Maar iemand las deze auto uit met een Solus. Dat is geen apparaat wat de buurman heeft gezien de prijsklasse.
Dus ben je ergens naar toe gegaan voor een 2nd opinion.
Voorlopig zijn er flink wat onderdelen vervangen en dat zal best wel wat gekost hebben.
Zelf zeg je daarover: Inmiddels zijn de waterpomp, thermostaat, snaar waterpomp en aandrijving waterpomp vervangen maar geen resultaat. Ook de mapsensor is al geprobeerd, maar ik denk dat dat naar aanleiding van de lucht temperatuur van -38 was.
Wie kwam er op het idee om de waterpomp, thermostaat, etc. te vervangen?
Het probleem van de schommelende temperatuur wijzer, hoe lang bestaat dat al? Sinds de aankoop?
Is er al eens proef gereden met aangesloten dealer apparatuur om te zien welke koelvloeistof temperatuur er gemeten wordt?
En bij welke temperatuur een koelfan wordt aangestuurd en weer gestopt.
Met de Solus hoef je het niet te proberen, want dan denk je dat de motor elk moment kan ploffen en het koelsysteem volledig leeg is. Dan kun je nog beter een EOBD/OBD2 scanner proberen, alleen zie je dan niet wanneer de koelfan aan en uit gaat.
De mapsensor was idd nav -38. Het probleem van de schommelende temperatuur is sinds 3 maanden. Daarvoor stond de wijzer altijd vast op 39 graden tijden het rijden.
5 jaar
Ook heb ik de radiateur laten controleren maar daar bleek dat de doorstroming goed was evenals de temperatuur in en uit de radiateur.
5 jaar
Maar nogmaals wat was de reden van uitlezen , misschien lees ik er overheen ?
De reden van uitlezen bij de dealer was om zo eventueel achter het probleem te komen. Maar dat leverde niets op.
5 jaar
En wat was het probleem dan?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 3008 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar