Peugeot 3008: werk wijze startmotor 3008 vervangen

Bouwjaar: 2019, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Hallo

Ik heb problemen met start motor 3008. Ik heb het getest door van af onder de auto te meten of er spanning was . Zowel op beide polen van de start motor kon ik spanning meten.
Heb daarna geprobeerd of startmotor wel liep door op sleutel pool spanning( bendix) op te zetten. Alleen een klik was hoorbaar.
Dus vanuit gegaan dat startmotor defect is.
Nu wil ik startmotor demonteren. Vanaf onderkant zou ik waarschijnlijk de bouten los kunnen draaien. Maar ik weet niet of er voldoende ruimte is om het ook vanaf onderkant uit te halen. Of moet het via de bovenkant??? waarschijnlijk moet ik dan luchtfilter box en andere componenten die ik tegen kom ook demonteren.
Dus mijn vraag zijn er mensen die al ervaringen hebben met het uitbouwen van een startmotor uit een 3008.
Het zou fijn zijn als ik tips kan ontvangen. Alle adviezen zijn welkom.

gr. chris

Chrisgolf

Geplaatst door Chrisgolf (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 3008? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

j@n-willem (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik geloof niet dat er A veel mensen ervaringen, hebben met startproblemen jaar 2019. Of B dat mensen/monteur(s) startmotor*s hebben v.v. van hetzelfde bouwjaar 2019......
Dus ik denk dat je dat moet aanpassen,of naar je dealer want immers garantie.
Gaat het om een 1.6 benzine met of zonder turbo.
Of een diesel 1.6. Of 2.0
Gr jw

Chrisgolf (0), 5 jaar geleden

Sorry is een foutje gemaakt met bouwjaar van 3008 het moet zijn 2009 ipv 2019

gr chris

Chrisgolf (0), 5 jaar geleden

het gaat om een 1.6 benzine zonder turbo van bouwjaar 2009 en handmatig versnellingsbak
Maar volgens mij zal het niet zo veel uitmaken denk ik???

j@n-willem (0) PRO, 5 jaar geleden

Startmotor moet via de onderzijde, 1 bout via de boven kant. Die zit net naast de beugel van de kabel boom, over de versnellingsbak. De andere 2 via de onderzijde en de kabels ook, lucht filter bak kan blijven zitten. De aanzuig buis ernaar toe en de voorste resonantie demper wel los halen en de + kabel accu ook uiteraard....
Succes ermee, Gr jw

Chrisgolf (0), 5 jaar geleden

hallo Jan Willem

Bedankt voor advies. Ik heb eergisteren een nieuwe accu geplaatst en alles getest en auto startte direct zonder probleem. Na een paar minuten auto stilgezet en alle gereedschap weggezet. Na een halfuur auto weer gestart om een boodschap mee te gaan doen......... geen rond draaiende startmotor. Alleen maar een klik geluid van de startrelais of bendix. Met startkabels en accu van een andere auto geprobeerd te starten ook alleen maar een klik geluid. Daarna gisteren startmotor getest. Er was spanning op de kabel. Geprobeerd om direct op pool van sleutel kabel spanning op te zetten en geen ronddraaiende startmotor. Alleen maar een klik. Ik heb het idee dat waarschijnlijk startmotor oorzaak is van het leegtrekken van accu.

wat een crime om een startmotor uit te krijgen. Totaal geen ruimte zonder weghalen van obstakels. Daarom ben ik heel blij met jouw advies.
Ik zal als het klaar is terugkoppelen.

gr. chris

Chrisgolf (0), 5 jaar geleden

Jan Willem

Nog een vraag hoe haal je voorste resonantie demper af?? Vanaf onderkant auto kan ik één moer zien.
Of is het een klik systeem?? Ik heb accu kunnen plaatsen zonder demper te demonteren.

Gr. chris

j@n-willem (0) PRO, 4 jaar geleden

Zit net bóven, de chassis balk een druk lipje goed kijken. Met een lamp, als je een foto stuurt kan ik hem aanwijzen. Anders Google of ándere mediums,

Chrisgolf (0), 4 jaar geleden

Hallo Jan willem

Auto start weer als vanouds. Even een update. Ik was ervan overtuigd dat startmotor defect zou zijn. Gemeten met multimeter was er spanning van 12, 5 V aan de pool direct verbonden met accu. En daarna stuurdraad gemeten met spanning van gedraaide sleutel. Ook daarna stuurdraad pin onder spanning gezet via pool waar 12,5 V spanning was gemeten. Alleen maar een click gehoord. Dus diagnose startmotor defect. Via You tube wat video's bekeken van Scanner Danner en overal was zijn advies om altijd onder load een starter te meten.
Omdat zo'n starter een hoog amperage aan stroomsterkte vraagt om goed de starterkrans te kunnen voortbewegen. Ik heb dit niet gedaan maar direct met een dikke startkabels en een volle accu onder de auto de + van de accu op de +pool van de startmotor verbonden. De - kabel direct op behuizing van de startmotor. Daarna met een kabel en een clipje de stuurdraad pin voorzien 12 V spanning. Tot mijn verbazing begon de starterkrans te draaien. Dus diagnose startmotor is niet defect, maar een grondkabel of aansluiting is niet juist verbonden, vuil of verroest. Ik heb alle grondkabels nagelopen en geen breuk kunnen ontdekken. Maar wel alle aansluitpunten losgemaakt en schoon gepoetst met staaldraad. Een test gedaan en alles liep zoals het hoort.
Even een tip mocht je zoiets ook zelf willen doen. Zorg ervoor dat de versnelling in zijn vrij staat, want auto gaat echt vooruit als startmotor draait.

gr.chris

kaleido 1 (1620) PRO, 4 jaar geleden

Zeker een goed advies , kan naar af lopen , bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 3008 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum