close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 205: Magneti Marelli injectie - motor houdt soms in.

Bouwjaar: 1993

Hallo allemaal,

mijn auto had problemen met inhouden van de motor en schokken na een reparatie van mijn versnellingsbak. Ik heb de foutcodes van de injectie uitgelezen en die bleken te zijn: 31 (Lamda system control), 33 (MAF/Throttle switch/MAP sensor), 52 (Lamda system control). Bij een Magneti Marelli G6.11 welteverstaan. De vacuumslang naar de MAP bleek uitgedroogd en gescheurd en die heb ik dus vervangen en de unit gereset. Hij liep een stuk beter, maar er blijven problemen: op de snelweg houdt de motor soms plotseling in (remedie: terugschakelen naar 4 en flink toeren maken, het controlelampje gaat dan ook weer uit). Als de motor koud is loopt hij goed, als hij warm is op zich ook (behalve dan op de snelweg) maar daartussen hapert de motor als ik het gaspedaal ver indruk. Ik heb de weerstand van de temperatuursensor gemeten bij koude en warme motor maar die is niet abnormaal. De weerstand van de gaskleppositiesensor is ook normaal. De output van de lambdasensor is constant 0,9 V dus het lijkt erop dat het mengsel te rijk is. Verder stinkt de uitlaat behoorlijk. Vragen: hoe herken je een defecte lamda sensor ? Wat is de invloed van een verkeerd mengsel op de katalisator, brandt deze zichzelf weer schoon als het mengsel in orde is en kan dat die stank veroorzaken ? Verder nog suggesties ?

Alvast bedankt,
Paul.

Geplaatst door

Paulus8631 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste Paul,

Gelukkig heb ik al mijn notities nog aangezien ik in het verleden veel met Peugeots 205 heb gesleuteld, hier een aantal tips:foutcode 31>Mengselregeling>Waarschijnlijke oorzaak:Bedrading,verkeerde brandstof,verwarmde lambdasonde,lek uitlaat,brandstofdruk,injectorregeling,klep actieve- koolstoffilter,brandstofdampafzuigsysteem,compressie,luchtfilterverstopt,onstekingssysteem,motorregelmodule.
Foutcode 33>Sensor absolute druk inlaatspruitstuk>Waarschijnlijke oorzaak>Bedrading,sensor absolute druk inlaatspruitstuk,slangen verstopt/lekken,motorregelmodule!
Foutcode 52>Mengselregeling>Waarschijnlijke oorzaak>zelfde als foutcode 31! Ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes!!!

fikshetzelf 0

20 jaar

Voor mijn gevoel heb je een massadraadje vergeten op de versnellingsbak, maar ja, ik heb dan ook niet overal lijstjes van bijgehouden.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Hoi Oldtimer (en Eddy),

dat advies heb je me een paar maanden geleden al eens gegeven en toen heb ik de massadraad al gecontroleerd (ik heb er maar 1 gevonden) en die was keurig aangesloten. De draden van de lamdasensor waren ook okee, op de verwarming komt 12V spanning te staan en de weerstand van de gloeispiraal is niet oneindig. Ik heb de unit uit laten lezen bij de Peugeot dealer en die gaf me de storingsdiagnose van de Bosch unit, alleen tekst zonder de nummers, zodat ik een tijd bezig ben geweest de verkeerde dingen te 'repareren'. Vandaar dat het een tijd geduurd heeft.

Hoe dan ook: het mengsel is duidelijk veel te rijk: de bougies zijn zwart, op de lamda senor zit ook zwarte uitslag, het verbruik is te hoog, de lamdasensor zit constant aan zijn hoogste waarde. Kunnen jullie me misschien vertellen wat daarvan meestal de oorzaak is ? Dan controleer ik dat eerst.

Paulus8631 0

20 jaar

vacuumsensor, lekkende injector, te hoge benzinedruk of een luchtlek rond de lambdasonde.Zo niet dan is de injectiecomputer stuk.Is het co al eens gemeten achter in de uitlaat?Die hoge waarde van de lambdasonde hoort hij eigenlijk terug te regelen, is er al eens naar de injectietijd gekeken, in millisec.

oldtimer 0
badge

20 jaar

De diagnose was goed, de slang was fout. Ik dacht dat ik de slang van de MAP sensor vervangen had maar het was een andere. Die was ook verrot, maar het blijft stom natuurlijk. Hoe dan ook: het loopt allemaal weer als en zonnetje en de lamda sensor gedraagt zich ook weer zoals het hoort. Ik heb meteen maar een paar meter vacuumslang gekocht om alles te vervangen. Bedankt voor de reacties en misschien tot de volgende keer.

Paulus8631 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.