Dag technische mensen,
Kortgeleden schafte ik me een mooie 306 aan. Comfortabel! Rijdt goed. Maar het ding blijkt toch wel iets te mankeren.
De spiegelverwarming links werkt niet. Is dit een draadbreuk? Hoe kom ik erbij? Is het veel werk?
De lenzen van de mistlichten vóór beslaan van binnenuit. Hoe kan ik die demonteren? Ik hoorde van een andere eigenaar van een 306, dat Peugeot destijds een remedie heeft voorgeschreven tegen dit euvel. Weet iemand welke?
De kachelventilator laat zich niet fatsoenlijk regelen: hij reageert onvoorspelbaar op de draaiknop (de ene keer draait hij zoals ie hoort te draaien, de andere keer in het geheel niet. Hij loopt ook onregelmatig, afwisselend snel en langzaam). Hoe kan ik dit verhelpen? ik ben erin geslaagd om de afdekplaten van de middenconsole te verwijderen, maar ik zie niet hoe ik iets kan doen aan het mankement. Wil iemand me op weg helpen?
Deze auto is uitgerust met een "regensensor". Die werkt niet goed. De ruitenwissers komen weliswaar in beweging, maar ze schokken. Soms blijven ze ook hinderlijk in het gezichtsveld stilstaan. Ik heb geen idee wat ik hieraan zou kunnen doen.
Han
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Spiegel: Ik zou eerst het spiegelglas vervangen, deze kan je bij de meeste auto's gewoon voorzichtig! eraf trekken. (niet veel werk dus)
Mistlamp: de schroefjes van de lampunit ziten waarschijnlijk gewoon achter het omringende afdekkapje, deze kan je er af wippen met een 'plasitc lepel', of voorzichtig met een schroevendraaier. Over de remedie weet ik niets. Maar vraag dat gewoon aan de dichtsbijzijnde dealer, of bel de importuer ff.
Wissers: Loopt het motortje wel door en gaan de armen niet mee... dan zou je de stangen opnieuw moeten aandraaien (onder de paravaanplaat)
suc6
Dag Blijegeit,
Vriendelijk bedankt voor je reaktie.
Ik begrijp niet, waarom ik het spiegelglas zou moeten vervangen. Daaraan mankeert op het oog niets.
Die dealer ga ik bellen voor die mistlampen. V.w.b. de wissers: die zitten niet los. Ze doen het prima, behalve in de stand "auto", waarbij de regensensor wordt benut.
Heb je ook nog suggesties voor die kachelventilator?
Groet,
Han
20 jaar
In het spiegelglas zit verwarmingselement gemonteerd, die zit met 2 draadjes vast. als je de spiegel ahw helemaal naar binnen zet dan zie je ertussendoor een soort van veertje zitten ,die even loswippen dan kan het glas eraf en kun je op de draadjes meten of er spanning op komt als je de motor laat draaien en de achterruitverwarming aan staat(dan doet hij het nl.)als er wel spanning komt moet je inderdaad het glas vervangen.Volgens mij moet je voor het demonteren van deze ovale? mistlampen de voorbumper demonteren, de remedie bestaat uit het afkitten met silicone kit van de glasrand en het achterdeksel.De regensensor zal wel stuk zijn.en de kachelventoilator is afhankelijk wat voor een kachel erin zit is het een klimaatcontrole (airco) of een gewone simpele kachel?
Hartstikke bedankt Oldtimer Jansen.
De mistlampen zijn inderdaad ovaal met aan de binnenkant een platte zijde. Ik ga ze afkitten. Je uitleg over de spiegel is erg duidelijk. Ik ga meten op de manier waarop je dat beschreef. Ik heb overigens begrepen dat draadbreuk in de verbindingen tussen het portier en de carosserie bij dit model nog al eens voorkomt. Heb ik dit goed?
De enige vraag die overblijft is over die kachelventilator. Het gaat om een simpele airco, géén climat control. Die airco werkt overigens niet en ik heb al een afspraak gemaakt met een STEK-garage om die na te kijken. Is er een verband tussen de kapotte airco en het bizarre gedrag van de ventilator? M.a.w. doet de fan het weer normaal als de airco is gerepareerd?
Groet,
Han
20 jaar
Die draadbreuk komt wel voor maar niet veel hoor.Eerst even simpel meten is het gemakkelijkste.De simpele ventilator heeft een blokje met vaste weerstanden en die zijn heel of stuk dus dat kan geen invloed op het onevenwichtig lopen van de ventilator ook het niet werken van de airco heeft geen invloed op de ventilator. dus ik denk aan versleten koolborstels van de motor of een vervuilde regelschakelaar,vierstanden, in het bedieningspaneel.
Bedankt Oldtimer Jansen,
Ik weet genoeg en ga aan de slag.
Vriendelijke groet,
Han
20 jaar
Beste mensen,
Bedankt. Het volgende is gedaan: spiegelglas vervangen, kachelmotor vervangen inclusief regelpaneel, regensensor vervangen, ruitenwissermotor vervangen, mistlampen dichtgekit.
De auto is als nieuw!
Han
20 jaar
Oh ja, de airco is ook nog gerepareerd. Die bleek leeg te zijn.
Han
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar