Peugeot 306 xsi 2,0: schokken, niet stationair, te rijk lopen

Bouwjaar: 1995

Wij hebben een 306 xsi 2,0 uit 1995. Hij heeft eerst op gas gelopen, maar rijdt nu alleen nog maar op benzine. Na heel veel eraan opgeknapt te hebben, rijdt hij nog steeds niet goed. Hij draait niet stationair en schokt tijdens het rijden, vooral bij lagere toerentallen. Daarbij verbruikt hij te veel benzine, waardoor hij nu 1 op 6 rijdt. Het lijkt alsof hij te weinig zuurstof krijgt en dus een verkeerde verbranding heeft.
Wanneer hij warm is rijdt hij nog slechter, waardoor de motor soms uitvalt. Een xsi is natuurlijk een snel model, maar op het moment heeft hij gewoon niet de trekkracht die hij zou moeten hebben.

De dingen die wij al hebben opgeknapt aan de auto zijn:

- gaskleppenhuis
- cilinderkop is gereviseerd, gevlakt
- nieuwe kleppen, gesteld
- stappenmotor
- lambdasonde
- mapsensor
- bougies en kabels
- oliefilter
- luchtfilter
- nieuw computer
- alle slangen gecontroleerd

Zoals wel duidelijk is te zien, hebben we echt alles al geprobeerd en zit er zo ongeveer een nieuwe motor in. We zijn echt ten einde raad en hopelijk heeft iemand misschien nog een idee wat het zou kunnen zijn.

Vriendelijke groet,

Meike

Meike

Geplaatst door Meike (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

sarabande99 (0) PRO, 20 jaar geleden

controleer destand van de distributie t.o.v. de krukas

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Denk daarbij om het verhaal van het verdraaien van het hart van de poulie t.o.v. het afstelgat.(zie andere items op dit forum)

autobalk (0) PRO, 20 jaar geleden

zijn de injectoren gecontroleerd?

Meike (0), 20 jaar geleden

De injectoren zijn nog niet gecontroleerd. Zou het kunnen zijn dat deze erg vervuild zijn door het gebruik van LPG? En wat zouden we nu het beste kunnen doen, eerst de auto laten uitlezen bij de peugeotdealer, of eerst de injectoren laten reinigen? Dit moet toch gebeuren in een ultrasoon bad? En kan alleen de officiele peugeot dealer dit of zou een specialist dit ook kunnen?

Alvast bedankt,

groetjes Meike

Meike (0), 20 jaar geleden

De distributie riem kan het niet zijn, want we hadden dezelfde problemen ook al voordat de kop er af is geweest.

autobalk (0) PRO, 20 jaar geleden

Reinigen kan bij een bosch-service of soms een materialenzaak
Vraag ook een testrapport en plaats de gegevens op p-car

Meike (0), 20 jaar geleden

We hebben de peugeot toch maar naar de dealer toegebracht, waar hij uitgelezen wordt. Zij zeiden alleen dat het niet mogelijk was om alleen uit een eerste test te kunnen zien waar het probleem zou kunnen zitten. Klopt dit? Ze zouden toch een globaal beeld hieruit moeten kunnen trekken over waar het probleem zou kunnen zitten?
En is het beter om nieuwe injectoren erin te laten zetten of zou het voldoende genoeg zijn om ze alleen te laten reinigen?

groetjes Meike

petertje8912 (0) PRO, 20 jaar geleden

wat is de km stand?? je kunt ze het beste laten ultrasoon reinigen en dan doen ze die ook testen dan weet je toch of ze goed zijn . nieuwe kosten nl ca 100 euro bruto per stuk reinigen kost ca 12 euro per stuk,bij ex-gas autos worden ze vaak gereinigd om problemen op te lossen ja

Meike (0), 20 jaar geleden

De kilometer stand is 197.000 ongeveer, hij heeft dus al aardig wat gelopen, maar aangezien alles aan de motor zo'n beetje opgeknapt is zou hij het weer perfect moeten doen. Als je ze laat reinigen, gaan ze dan weer lang mee of moeten ze dan binnen korte tijd weer opnieuw nagekeken worden. Dit zeiden ze namelijk bij de dealer.

groetjes Meike

petertje8912 (0) PRO, 20 jaar geleden

ze zijn goed of ze zijn niet goed,binnen korte tijd weer nakijken heb ik mijn ???? bij

Meike (0), 20 jaar geleden

Inmiddels hebben we de 306 uit laten lezen bij de officiele peugeot dealer. Zij hebben een algemene test gedaan en dus verdere diagnose gesteld. Zij beweerden niet uit 1 test globaal op te kunnen maken waar het probleem in zou zitten. Uit het test rapport bleek dat er een storing zit in de elektronische eenheid injectie/inspuiting, met de code erbij MM8P. Tevens stond eronder in kleine letters: tijdelijke storing, werking mengselregeling.

Naar aanleiding hiervan vroeg ik aan hun of het aan de injectoren zou kunnen liggen. Dit wilden zij in eerste instantie niet toegeven, maar uiteindelijk bleek het toch mogelijk te kunnen zijn.
Is er misschien iemand die hier ook uit op zou kunnen maken dat het aan de injectoren kan liggen, of is er misschien iemand die nog een ander idee heeft?

Wel heb ik er al een fles injector-reiniger in gedaan, maar dit heeft geen effect gehad.

Dan nog een vraagje, is er misschien iemand in de omgeving Den Haag die veel verstand heeft van peugeots en het misschien de moeite waard zou vinden, aan de hand van dit hele verhaal, eens een keer te kijken naar deze wagen.
Wij weten het namelijk echt niet meer, en zo niet dan gaat ie echt de deur uit.

groetjes Meike

autobalk (0) PRO, 20 jaar geleden

Is de bobine ook gecontroleerd of die niet doorslaat?
En de slang van de mapsensor is die niet ergens ingescheurd?

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.