Peugeot 206 2002: Meters gaan op en neer

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: KFW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Hoi,

Ik heb sinds dit jaar mijn eerste auto (Peugeot 206 uit 2002, 1.4L). Nu ik het probleem dat mijn meters op en neer gaan. Zie dit filmpje:
https://youtu.be/Bzac1Jo0Zx0

STATIONAIR
Als de motor stationair rijd (in elke versnelling en in de neutraal) klinkt de motor stabiel en doen de meters het ook normaal.

IN HOGERE TOEREN
Zodra ik hoger in de toeren ga (rond de 1800rpm+) gaan alle meters op en neer, maakt de motor ook een ander geluid en het vermogen van de dashboard lampen en koplampen gaat omhoog en laag (ze worden minder fel en dan weer feller vergelijkbaar dus met de meters).

GAS LOS
Zodra ik het gas los laat en bijvoorbeeld voor het stoplicht sta, voel ik de auto bokken tot dat hij weer stationair rijdt en dan doet alles het weer normaal.

OBD
Ik had het met de OBD doorgemeten en die gaf foutcode P0136. Dit leek een lambda sonde te zijn. Maar ik dacht niet dat dit het probleem zou zijn voor mijn motor. Heb toch maar beide sondes eruit gehaald en één vervangen (de sonde boven de katalysator). Die ene had ik vervangen aangezien die een lagere weerstand had (3 Ohm) en dat scheen voor wat ik las aan de lage kant te zijn. Maarja... Probleem niet opgelost, maar moet wat proberen :,-)

PRATEN MET MENSEN
Na met wat mensen gepraat te hebben heb ik een paar dingen gehoord:
- Dynamo
- Bougies

Misschien iemand anders een idee of iemand die dit ook een keer heeft gehad?
Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Mvg,
Niels

TripleNL

Geplaatst door TripleNL (0) , lid sinds 8 maanden geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

8 maanden geleden - kaleido 1

Gezien het reageren van je verlichting , denk aan dynamo/spanningsregelaar of een slechte massa .
Sluit eens een startkabel aan tussen min van de dynamo en een metalen punt op de motor en kijk eens of dat verschil maakt.

8 maanden geleden - TripleNL

Hoi kaleido 1,

Vandaag even je punt nagekeken (met een vriend van me die monteur is). Gek genoeg gaven de dynamo en accu beide genoeg spanning. Bij opstarten was het wel wat laag (11,7V), maar na even een klein proefritje (15,0V).

8 maanden geleden - harry4203

11,7 volt,(ook bij opstarten wat je daar ook mee bedoeld), is te laag, en 15v is te hoog. neem aan dat de "monteur" dat ook wel bevestigd?

8 maanden geleden - TripleNL

11,7V was de spanning van de dynamo naar de accu bij koude start stationair.
Die vriend van me bevestigde jouw reactie, dat het inderdaad niet klopt. Ik ga dit weekend een andere dynamo ophalen. Mocht dit inderdaad het probleem zijn geweest, laat ik het weten.
Bedankt voor de reactie!

7 maanden geleden - TripleNL

Goedemiddag,
Het probleem is opgelost. Na het nodige er eerst uit te moeten sleutelen, heb ik dynamo vervangen. Ik heb de auto weer getest en hij werkt weer perfect.
Bedankt voor jullie hulp Kaleido en Harry!

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.