auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot Boxer: motor houdt in bij constant rijden

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Begin 2010 kocht ik een Peugeot Boxer 290C 2.0 minibus met lichte voorschade. De toenmalige kilometerstand was 31.000. Na herstel merkte ik direct dat de motor inhield bij constand rijden met 2600 t/m (zowel bij warme als koude motor). Er is bij dat toerental ook een licht ploffend geluid in de uitlaat te horen. Omdat ik de auto bij een handelaar kocht en van een groot bedrijf is geweest is het niet mogelijk om te achterhalen of dit probleem ook al voor de schade aanwezig was. Af en toe gaat het motorlampje branden en wordt code P0170 opgeslagen. Ik heb een OBD-tester gekocht met Frans-specifieke software en kan daarmee de code wissen.
De auto is een aantal keer bij de Bosch-garage geweest en daar is de gasklepsensor vervangen omdat deze aangaf slechts 70% te kunnen openen. Later is na een rooktest de lekke uitlaatspruitstukpakking vernieuwd. Geen resultaat. Toen bleek dat er een bout in dit spruitstuk niet goed vastgezet kon worden. Dit is ook hersteld, maar geen resultaat.
Zelf heb ik de bougies vernieuwd en de weerstand van de bougiekabels gecontroleerd. Ook heb ik de massastekker onder de linker koplamp vernieuwd omdat deze door de schade ook licht beschadigd was. Vervolgens heb ik de injectoren laten reinigen. Olie en oliefilter zijn ook vernieuwd. Niets heeft geholpen.
De auto wordt niet zo heel vaak gebruikt en onlangs had ik na twee weken stilstand de volgende problemen: motor liep op drie cilnders en kwam daar ook niet uit. Na een paar dagen opnieuw geprobeerd en toen liep de motor weer goed. Foutcodes P0300 en P1337 waren opgeslagen. Dit laatste probleem is dus "vanzelf" weer overgegaan maar het inhouden is gebleven. Mijn garage weet het niet meer en zelf kom ik er ook niet uit. Heeft iemand tips voor mij? Ter informatie nog de vogende opmerking: het inlaatspruitstuk moest ik n.a.v. de schade vervangen. Dit nieuwe spruitstuk heeft een ectra vacuumaansluiting (die op de oude niet op zat). Op deze aansluiting heb ik een slang met bout erin gemonteerd en deze is lekt volgens mij niet. De Peugeot-dealer die het spruitstuk leverde bewwert dat dit zeker het goede spruitstuk is. Alvast hartelijk dank voor uw reacties.

Geplaatst door

atg01 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De klachten - licht inhouden, ploffen in de uitlaat - komen overeen met je eerste foutcode, de P0170 - verkeerd mengsel.
Op de een of andere manier is er mogelijk toch iets met je mengsel aan de hand.
Eenvoudig vast te stellen met je tester: wat is de waarde van de fuel trim (Long Term Fuel Trim in EOBD/OBD2 mode)?

Wat doet je benzineverbruik op dit moment?

oldford 0
badge

12 jaar

Hallo Oldford, dank voor uw reactie. De long term fuel trim geeft momenteel 5,5%. Overigens is er zojuist een pending code bijgekomen: er wordt naast de P0170 ook P0131 weergegeven. Dit lijkt iets met een labdasonde te maken te hebben. Overigens brandt het motorlampje nu niet. Het benzineverbruik is vanaf het begin dat ik de auto heb ongeveer 1 liter op 7,7 km. Naar mijn gevoel behoorlijk hoog, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal...

atg01 0

12 jaar

P0131 O2 Sensor Circuit Low Voltage Bank 1 Sensor 1 - Een laag voltage op de signaal draad van de lambda sonde.
Een beetje kip of ei probleem - is het mengsel te arm en krijg je daarom die codes?
Of is de uitlaat lek, wordt het signaal verstoord en is het verbruik daardoor te hoog?
1 op 7,7 is niet echt laag, maar het is een bus. Hoeveel lading ligt er normaal in en wat voor ritjes doe je?

4-gas test kan hier uitsluitsel geven. Is er Zuurstof in de uitlaat over of niet?
Anders is het mogelijk een probleem met de lambdasonde of de bedrading daarvan, dan wel het mengsel is echt te arm.

Long Term Fuel Trim hoort ideaal 0% te zijn. Dus er is een afwijking op dit moment.
5,5% is ook niet wereld schokkend, maar als die niet hoger wordt dan krijg je die P0170 weer niet.
Als je de mogelijkheid hebt onder het rijden meten/loggen. Meten alleen met 2 personen doen vanwege de veiligheid.

oldford 0
badge

12 jaar

De betreffende auto is een 9-persoonsbus voor verhuur. Ik verhuur 'm meestal aan wat oudere mensen die een dagje uitgaan. Vaak is er dan nauwelijks bagage. Ik heb zo'n zelfde bus met een 2.5 ltr dieselmotor en die gebruikt 1:10 dus het verbruik van de benzinebus zal wel redelijk normaal zijn.
In de loop van deze week zal ik tijdens het rijden een meting doen. De tester kan dan een log maken. Verder vraag ik de garage de 4-gas meting te doen. Daarna meld ik mij graag weer met de resultaten.

atg01 0

12 jaar

Vanmiddag heb ik tijdens het rijden een log gemaakt met de EOBD-tester. Er zijn 60 frames vastgelegd waarvan ik er een paar hieronder plaats.
------------34------------
DTC_CNT 1
FUELSYS1 CL
FUELSYS2 --
LOAD_PCT(%) 23.9
ECT(°C) 79
SHRTFT1(%) -11.7
LONGFT1(%) 5.5
MAP(kPa) 73
RPM(rpm) 2407
VSS(km/h) 55
SPARKADV(°) 23.0
IAT(°C) 6
TP(%) 27.8
O2SLOC B1S12--B2S----
O2B1S1(V) 0.485
SHRTFTB1S1(%) -10.9
O2B1S2(V) 0.815
SHRTFTB1S2(%) 99.2
OBDSUP EOBD
MIL_DIST(Km) 4
------------35------------
DTC_CNT 1
FUELSYS1 CL
FUELSYS2 --
LOAD_PCT(%) 18.8
ECT(°C) 79
SHRTFT1(%) -20.3
LONGFT1(%) 3.9
MAP(kPa) 46
RPM(rpm) 2532
VSS(km/h) 57
SPARKADV(°) 20.0
IAT(°C) 6
TP(%) 22.7
O2SLOC B1S12--B2S----
O2B1S1(V) 0.760
SHRTFTB1S1(%) -3.9
O2B1S2(V) 0.080
SHRTFTB1S2(%) 99.2
OBDSUP EOBD
MIL_DIST(Km) 4
------------36------------
DTC_CNT 1
FUELSYS1 CL
FUELSYS2 --
LOAD_PCT(%) 15.3
ECT(°C) 78
SHRTFT1(%) 4.7
LONGFT1(%) 3.9
MAP(kPa) 47
RPM(rpm) 2495
VSS(km/h) 57
SPARKADV(°) 31.0
IAT(°C) 6
TP(%) 23.1
O2SLOC B1S12--B2S----
O2B1S1(V) 0.355
SHRTFTB1S1(%) 8.6
O2B1S2(V) 0.115
SHRTFTB1S2(%) 99.2
OBDSUP EOBD
MIL_DIST(Km) 4
------------37------------
DTC_CNT 1
FUELSYS1 CL
FUELSYS2 --
LOAD_PCT(%) 16.1
ECT(°C) 78
SHRTFT1(%) 9.4
LONGFT1(%) 4.7
MAP(kPa) 51
RPM(rpm) 2513
VSS(km/h) 58
SPARKADV(°) 24.0
IAT(°C) 6
TP(%) 23.1
O2SLOC B1S12--B2S----
O2B1S1(V) 0.320
SHRTFTB1S1(%) 9.4
O2B1S2(V) 0.160
SHRTFTB1S2(%) 99.2
OBDSUP EOBD
MIL_DIST(Km) 4
------------38------------
DTC_CNT 1
FUELSYS1 CL
FUELSYS2 --
LOAD_PCT(%) 12.5
ECT(°C) 77
SHRTFT1(%) 10.2
LONGFT1(%) 2.3
MAP(kPa) 38
RPM(rpm) 2521
VSS(km/h) 59
SPARKADV(°) 40.0
IAT(°C) 6
TP(%) 20.4
O2SLOC B1S12--B2S----
O2B1S1(V) 0.845
SHRTFTB1S1(%) 0.0
O2B1S2(V) 0.165
SHRTFTB1S2(%) 99.2
OBDSUP EOBD
MIL_DIST(Km) 4

Na het starten werden er overigens weer direct foutcodes opgeslagen: P0131 (stored) en P0170 (pending). Wat mijzelf opvalt is de SHRTFTB1S2(%) die op 99.2% staat. Begrijp ik het goed dat dit de brandstofregeling is door de laaste lambdasensor? Wordt dit misschien veroorzaakt door een verstopte katalysator (weinig km's gezien het bouwjaar) of zou deze lambdasensor defect zijn? Ook zie ik grote verschillen in de SPARKADV-regeling, maar dat is micchien wel normaal. Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

atg01 0

12 jaar

Als eerste de 99.2% bij SHRTFTB1S2(%). Dat is een weergave fout van de tester.
99.2% (0FFH rauwe waarde) is een uitzondering en er zou moeten staan: Niet In Gebruik of Not Used. Geen enkel probleem dus.

Ik vind de motor wat aan de koude kant tijdens het rijden: 77 graden is te laag. Sensor of thermostaat misschien?
Katalysator is niet nieuw meer. Want ik zie de achterste sensor meereageren met de voorste sensor.
SPARKADV (Ontstekings vervroeging) gedraagt zich min of meer normaal. In ieder geval zoals Peugeot het bedoeld heeft.

Ik zie geen reden voor de fout P0131 of misschien als gevolg daarvan de P0170. Hier zijn de waardes van de voorste lambda sonde goed.
Ook de fuel trim doet hier niet gek.
Er staat bij jou een foutcode. Dat zie je aan de gereden afstand met Mil Aan (MIL_DIST).
Maar is dat ook P0131? Want die hoort niet bij het starten gezet te worden. Of was die er al voor het uitzetten van de motor?

oldford 0
badge

12 jaar

Dank voor uw duidelijke uitleg. Als de auto voor de 4-gastest naar de garage gaat zal ik ook de lage temperatuur laten controleren. Of dit ook de oorzaak is voor het inhouden bij 2600 t/m kan ik me niet goed voorstellen... (maar ik ben geen automonteur natuurlijk).

Ik dacht dat het aantal foutcodes af te lezen was aan DTC_CNT (=1). De MIL_DIST staat bij stilstand op 0 maar lijkt per gereden kilometer op te lopen als de tester aangesloten zit.

Voordat ik vandaag de motor startte zaten er geen foutcodes in. De foutcode P0131 is dus bij het starten gezet. Het viel mij op dat de accu wat zwak was en de sartmotor vrij langzaam ronddraaide. Misschien is dit de reden dat de spanning op de lamdasonde laag was..? Ook liep de motor direct na de start even op drie cilinders. Wellicht is dat ook een oorzaak voor de gezette code?

atg01 0

12 jaar

Je hebt gelijk. DTC_CNT = 1 zegt ook dat er een fout is. Maar nog niet welke.
Lees de Freeze Frame informatie uit. Dan zie je wanneer de foutcode is gezet (hopelijk).

Alles is mogelijk met software en eventueel hardware tegenwoordig.
Maar een lambdasonde begint pas te werken bij een bepaalde temperatuur.
Bovendien heeft de sonde geen voeding nodig (althans niet dit type) om een signaal te maken.
Laag accu voltage mag dan een aanwijzing zijn, het kan niet de fout P0131 veroorzaken.
Ook kan/mag/hoort de fout niet TIJDENS het starten gezet te kunnen worden.
Kontrole met uitlezen: FUELSYS1 = OL (Open Loop). Als de sonde werkt krijg je pas CL (Closed Loop) en dan pas kan P0131 gezet worden.

Na de start op 3 cylinders lopen (met een warme motor en sensor) kan wel de oorzaak zijn.
Dan komt er een hoop zuurstof in de uitlaat. Wel heel vreemd dat er dan geen misfire foutcode gezet wordt.
Hoe vol is de benzinetank? Onder een 1/4 tank kan de misfire-detectie uitgezet worden. Of een ecu die DENKT dat de tank leeg is.
Ik denk dat hier de oorzaak/aanleiding ligt van je probleem. Misschien een probleem met een klep of met de klep-bediening.
Dealer zou moeten weten of er met deze motor problemen met de kleppen zijn. Tankinhoud kan met dealer-apparatuur gelezen worden.

oldford 0
badge

12 jaar

Omdat het een verhuurbus betreft is de brandstoftank meestal vol als de auto op de zaak staat. Zo ook tijdens de test; geheel afgetankt.

Het is mij niet geheel duidelijk wat u met "een klep of klepbediening" bedoelt. Gaat het hier over de in- en uitlaatkleppen? Ik heb bij een probleem van iemand anders wel eens iets gelezen over "plakkende" klepstelen bij een Peugeot-motor. Die motor liep pas na grondige reiniging (flushen) weer op alle cilinders. Dat zou het (soms) slecht lopen van mijn motor na de koude start wel kunnen verklaren. Voor het inhouden lijkt mij dit niet de oorzaak.

Het is waarschijnlijk verstandig om in dit geval de Bosch Car Service te verlaten en mij bij een Peugeot-dealer te melden. In het verleden heb ik daarmee niet zulke goede ervaringen opgedaan. Men probeerde maar iets door het vervangen van onderdelen. Oldford, ben je misschien zelf werkzaam bij een Peugeot-dealer of weet je een betrouwbaar adres? Het maakt mij niet zoveel uit waar ik ervoor naar toe moet. Alvast bedankt!

atg01 0

12 jaar

Uiteindelijk heeft een diagnosespecialist het probleem gevonden en opgelost. Toen ik de auto met een lichte voorschade kocht moest ik ook een nieuw inlaatspruitstuk monteren. Blijkbaar heeft er in dit spruitstuk een plastic dop gezeten, zo'n type dat onder een tafelpoot zit ter bescherming van de vloer. Bij de montage heb ik dat niet gezien. Tijdens het rijden is deze dop gaan "zweven". Telkens blokkeerde hij een injector waardoor de motor nooit mooi kón draaien. Het is een hele dure dop geweest maar ik ben blij dat het probleem uiteindelijk is opgelost!

atg01 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.