Beste collega's
heb hier een probleem met een Peugeot 307 2.0HDI met RHS motor. Motor komt af en toe niet op toeren/slaat af
vooral als het kouder is. Het probleem is dat de vacuum gestuurde vlinderklep dan helemaal wordt afgesloten.(zie plaatje)
Waar dient deze klep precies voor? de meningen lopen uiteen hierover . . . .
[url=http://img844.imageshack.us/i/vlinderkle...][img]http://img844.imageshack.us/img844/702/v...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
Iemand een idee waarom deze zo spontaan word dichtgetrokken??
Vacuum slangen al nagezien en bedrading doorgemeten naar ECU.
Iemand??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Deze auto heeft 2 vlinderkleppen. Die met de peil zorgt voor een drukverlaging in het inlaatspruitstuk waardoor de uitlaatgassen makkelijker terug aangezogen kunnen worden. Er zit er nog 1 op die zorgt er voor dat de samengeperste inlaatlucht via de intercooler gaat of niet. Normaal gezien gaan ze door de intercooler maar tijdens het regeneratie proces van het roetfilter verandert de klep van stand en wordt er een soort bypass geopend waardoor de intercooler omzeild wordt. Dit wordt gedaan om de uitlaatgastemperatuur omhoog te krijgen waardoor het roetfilter makkelijker regenereerd wordt.
Wat betrefd uw probleem, ik denk dat de selenoid die de vlinderklep (met peil) bedient met meer of minder vacuum blijft hangen waardoor de klep geheel dichtgetrokken wordt.
Om het zeker te weten moet je eigenlijk de testapp. er op zetten en in de live data kijken hoeveel % de selenoide aangestuurd wordt.
Gaan wel eens vaker stuk hoor die selenoids. Ook die van de turbo.
Groeten, PT nieker
Beste PT nieker,
Bedankt voor de info. De selenoide-klep hebben we al vervangen en dit heeft geen resultaat opgeleverd.
Wel heb ik gister nog wat meer los gehaald en ben ik nog een vlinderklep aan de achterzijde tegen gekomen
welke helemaal vastzit. (de klep die jij beschrijft?!) Nu heb ik begrepen dat als het koud is de eerste klep (op de tekening)
wordt dichtgezet en de andere klep opengaat zodat de motor warmere lucht aanzuigt. (lucht niet via intercooler)
Dat zou betekenen dat de motor dus inderdaad niet genoeg lucht krijgt omdat de achterste klep dicht/vastzit.
Ken jij dit principe? En staat de achterste klep in ruststand open of dicht?
Ja dat is de klep die ik beschreven heb, de werking ook. Ik was blijkbaar vergeten om te melden dat de intercooler ook bij koude motor kortgesloten wordt. De kleppen werken dus als het ware samen.
Oftie in rust open of dicht staat zou ik eigenlijk niet weten, ik denk open.
Klep achter het inlaatspruitstuk vervangen, deze zat vast. Klant rijdt al weer
paar maanden, probleem opgelost!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar