De reparatiekosten blijven maar oplopen en het probleem is nog steeds niet verholpen, dus ik probeer het maar eens bij jullie. Mijn prachtige 307SW spuugt flink wat rook uit als ik gas geef. Niet zozeer bij hoge toeren, maar als ik het pedaal flink intrap. Uitstoot varieert van een beetje tot een dikke walm, grijs-/zwartkleurig. Dit probleem werd de laatste maanden steeds erger, en de auto begon op een bepaald moment ook in te houden, te stotteren, alsof ie op drie cilinders loopt. Het probleem wordt alsmaar erger.
Inmiddels hebben mijn eigen (vrije) garage en de Peugeot-garage het volgende geprobeerd om het te verhelpen:
* Roetfilter vervangen. Was helemaal volgelopen. Het roken was daarna minder, maar het gestotter kwam al snel weer terug.
* UGR-klep vervangen. Hielp wel iets, maar na een week (ong 900 km) was het probleem weer op het oude niveau.
* Turbo vervangen, op advies van Peugeot-garage. Hielp niets.
* Na een probleemrit vrijdag de auto laten uitlezen bij Peugeot. Vier storingen: Ontvangen waarde olietemperatuur en rijsnelheid niet correct, temperatuursignaal vóór roetfilter temperatuur te hoog, en... roetfilter zeer vervuild (62%). Dat filter is dus net vervangen.
Waar mijn monteur nu aan denkt: een computerstoring (hij vraagt zich af of mijn auto wel regenereert), of toch iets motorisch (verstuivers?).
Heeft iemand een idee? Waar moeten we het gaan zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zitten er verder geen storingen in de auto ? Laat eens een globale test doen om te kijken of er geen storingen in het systeem van de eolys toevoer of de ABS zitten die hiermee verwant zouden kunnen zijn.
Kijk ook eens of bij stilstaande motor het drukverschil in de het roetfilter wel 0 is, die drukverschilsensor die de vervuiling van het roetfilter meet gaat ook nog wel eens, en dan blijft hij regenereren.
eolys laten peilen is zeker aan te raden
anders zou ik nog denken aan de commonrailsensor of hogedrukpomp
deze willen ook wel eens problemen geven maar tot op hede is het meer met stotteren en slecht lopen
hoe dan ook hij spuit teveel diesel in ten op zichte van het lucht (dit lijkt zo uit het verhaal weet, moet dus wel zeker zijn dat dit het inderdaad is)
dus ook luchtmassameter verwisselen en kijken of het helpt
echter heb ik nog nooit een kapote lmm gehad bij deze motoren en anders moet hij een storing geven
bij hogedrukpomp en commonrail sensor (is complete commonrail, sensor niet los te vervangen) zijn er problemen gegeven zonder een storing in het systeem
ik zou eerst dan vertuivers testen door een lektest uit te voeren
zo kom je achter of verstuivers niet inwendig lekken (denk het niet ivm teveel diesel in uitstoot lijkt te zitten)
je zou ze op kunnen sturen en elke verstuiver laten testen
als je verstuiver kapot is, commonrail en/of hogedrukpomp gaat laten vervangen (als blijkt dat probleem hier van komt)
denk dan ook aan brandstoffitler
het heeft nog weleens geholpen om deze te vervangen (zoals net ook deze zal het niet zijn omdat hij meer dan genoeg diesel te krijgt en naar mijn mening teveel)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar