Bij plotseling gasgeven (laag toerental) merk ik dat de motor van mijn auto af en toe hikt. De motor draait wel normaal stationair.
Motor loopt overigens niet continu op 3 cilinders (het is af en toe een hik). Wel trilt motor af en toe meer dan gebruikelijk (zeker in vgl met mijn 406). Dit kan ook ouderdom/slijtage zijn.
Op de snelweg (volgas) geen problemen (kan ook zjin dat het dan niet opvalt ivm hoger toerental?)
Heb het volgende gecontroleerd:
Verdeler + rotor --> in goede staat (geen corrosie).
Bougiekabels zitten goed vast (geklikt) op bougie en verdeler. Geen optische schade aan kabels (kabels en verdeler zijn twee jaar geleden vervangen).
Kabel tussen bobine en verdeler vervangen.
Wat ik me afvraag is of dit een probleem met de bobine kan zijn (kan dit af en toe een hik veroorzaken?) of dat ik het meer in de mechanische richting moet zoeken (kleppen/koppakking?)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
spuit eens wat water met bv een plantenspuit over de bougiekabels. Dat ze 2 jaar geleden vv zijn wil niks zeggen. meestal is schokken met gasgeven wel een ontstekingsprobleem.
Bobine zou kunnen,maar dan loopt hij meestal stationair ook niet lekker.
Heb wat tests gedaan:
Waternevel (plantenspuit) --> maakt geen verschil
Bougiekabels bewogen --> maakt geen verschil
Heb een stuk volgas in 5e versnelling gereden, dit gaat prima.
Wat me opvalt is dat de motor in het algemeen onrustig loopt. (zonder hikken maar heb het gevoel dat continu het gas een beetje losgelaten wordt en bijgegeven wordt).
Heb ook de volgende test gedaan: Antenne van het dak gehaald en autoradio op AM gezet. Gevolg is dat het electrisch systeem goed te horen is via de radio.
Wat me opvalt is dat naast het normale patroon (meer gasgeven, leidt tot hardere pulsen; meer toeren leidt tot meer pulsen) van ontsteking af en toe hardere tikken te horen zijn (kan dit de computer zijn die iets mist of wat probeert te compenseren?).
Met wat googelen kwam ik een aantal potentiele "daders" tegen:
- gasklep positie sensor (TPS): http://www.buzzle.com/articles/symptoms-... (een aantal symptomen komen overeen)
- bobine
- lambda sensor
- bougies + kabels + rotor + verdeler
Wat extra informatie:
- Motor loopt koud beter dan warm (starten gaat prima).
- Het probleem treedt met name op als ineens een ruk aan de gaskabel gegeven wordt.
- Het gaat om een XU9M (DDZ) motor met Fenix 1B injectie systeem waaraan niets(?) af te regelen valt. Volgens horen zeggen is het uitlezen van storingen nogal probematisch (injectie computer zou geen geheugen hebben en alleen met actuele data werken).
Ben het spoor een beetje bijster (obv de "radio test" denk ik aan een ontstekingsissue, anderzijds ook een probleem met mengel (reactie op plotseling gasgeven).
Ik ga kijken of ik een andere bobine kan vinden (deze zijn vlgs mij makkelijker te vinden dan een tps sensor). Ik hou me aanbevolen voor tips!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar