auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 407: Motor stottert na koude start

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: RFN, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Ik ben sinds het begin van dit jaar in het bezit van een Peugeot 407 sw 2.0 16v benzine met motorcode EW10j4 RFN uit augustus 2005.

Ik ervaar 1 probleem;
Na een koude start stottert / loopt de motor onregelmatig gedurende ca. 2 minuten, Hierna loopt de motor goed en netjes.

De auto heeft ondertussen 2 weken bij de garage gestaan, waar ik de auto (met bovaggarantie) heb gekocht. In eerste instantie zijn de bougies vervangen. Later is er een rubber van de motorophanging vervangen (wat dit met het probleem te maken heeft weet ik niet, maar goed...). Afgelopen week is er (op advies van een peugeot-dealer) het inlaatspruitstuk gereinigd, en is er een flacon 'injectie reiniger' aan een volle tank brandstof toegevoegd. Tevens heb ik 2 flacons meegekregen. Volgens de garage is de oorzaak van het probleem 'slechte benzine'. Eerlijk gezegd geloof ik niet in deze oplossing en zie ik het meer als symptoombestrijding. Ik heb ook nog geen verbetering kunnen merken.

Wie kan er antwoord geven op mijn vragen;
1) Komen deze problemen meer voor bij deze motor? (EW10j4 RFN)
2) Waardoor worden de problemen veroorzaakt?
3) Wat is de oplossing?

Wie kan mij de oplossing aandragen? De auto bevalt mij verder namelijk prima...

Geplaatst door

R.Dalhuizen (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo R. Dalhuizen .
Ik wil voor u wel even in de Peugeot database kijken als u mij de laatste 8 cijfers van het chassisnummer doorgeeft .

Dag Rene,

Bedankt voor je reactie. Het chassisnummer is VF36ERFNB21081609.
zou mooi zijn als je ernaar wil kijken,

Bedankt alvast!

R.Dalhuizen 0

8 jaar

Hallo , als 1e moet ik u het advies geven om de auto te laten uitlezen , het liefst bij een Peugeot dealer . Dit ivm de gerelateerde Pcode,s .
Dan zie ik ook dat uw auto 11 jaar oud is , wat inhoud dat uw distributieriem vervangen moet zijn . Er is een mogelijkheid dat bij deze reparatie de timing niet helemaal juist is afgesteld ( bekend probleem bij deze motor ) echter is hierbij bijna altijd wel een P code aanwezig .Alleen hierover gaan al 3 items bij Peugeot . De door de Peugeotdealer opgegeven mogelijke oplossing van de brandstof is ook absoluut geen onbekende hierin. Toch maar even uitvoeren .
Tevens kan de dealer bij het uitlezen ook even controleren of er een software update voor uw motor EBE ( elektronische bedienings eenheid ) aanwezig is.
Ook moet er even gekeken worden naar de motor temperatuursensor . Uiteraard moet er een meting van temperatuur worden uitgevoerd met een koude motor , maar tevens dient er gecontroleerd te worden of de stekkerverbinding op de sensor wel schoon is . Deze sensor wil namelijk nog wel eens een inwendige lekkage vertonen.
Hopende u hiermee op weg te hebben geholpen .

Groeten Rene.

Dag Rene,

De distributieriem is begin dit jaar inderdaad vervangen. Het onregelmatig lopen deed de motor tijdens de proefrit ook even. Ik vermoed dat dit het probleem dus niet zal zijn. De auto is uitgelezen (niet bij Peugeot), maar volgens de garage zijn er geen foutcodes naar boven gekomen. Temperatuursensor is volgens de garage ook gecontroleerd (heb ik niet vermeld in mijn omschrijving). Ik zal je punten (timing distributieriem, software update en stekkerverbinding temperatuursensor) als mogelijke oorzaken doorgeven.

Nog 1 vraag; Ik heb van een kennis begrepen dat de klepstoters (het vergaan van de coating o.i.d.) van deze motoren dergelijke problemen ook kunnen veroorzaken (ook bij citroen/fiat/lancia met dezelfde motoren). Klopt dat? Zo ja kan de garage dit uitsluiten?

R.Dalhuizen 0

8 jaar

Hallo , ja , uw kennis heeft wel een punt aangehaald .
Echter moet hier aan worden gedacht als alle eerder genoemde aandachtspunten uitgesloten zijn .
En dan nog bied een andere motorolie hiervoor soms ook een oplossing .
Mijn ervaring / oplossing hierin was het verversen en opnieuw vullen met 0w30 in plaats van de voorgeschreven 5w30 .
Maar inderdaad , onjuist werkende hydraulische klepstoters kunnen een onregelmatig draaiende motor veroorzaken .

Rene,

bedankt voor uw reactie. Ik ga eerst de benzinetank met injectie reiniger (bijna) leeg rijden. Daarna neem ik contact op met mij garage en zal ik alle voorgenoemde punten voorleggen.

Ik zal de afloop hier op problemcar melden. Ik hoop dat mijn 'car' straks geen 'problems' meer heeft...., zoals al gezegd verder een prima auto...

R.Dalhuizen 0

8 jaar

Bekent probleem beginnen met motorflush,indien geen oplossing 16 klepstoters vervangen.

Erikvdb 0

8 jaar

Het probleem is uiteindelijk opgelost. De klepstoters vervangen en het probleem is blijvend opgelost!

Bedankt voor het meedenken!

R. Dalhuizen

R.Dalhuizen 0

8 jaar

Jullie input heeft mij erg geholpen bij het overleg met de garage waar ik de auto heb gekocht.

Uiteindelijk zijn de klepstoters onder garantie vervangen.

Gr. R.Dalhuizen

R.Dalhuizen 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.