Peugeot 106: Motor twijfelt en houd in bij klein beetje gas geven.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,

De motor van mijn 106 hapert als ik een klein beetje gas geef..
het is dan net alsof hij twijfelt over wat hij moet doen... hij hikt dan of houd in maar soms begint hij ook te stotteren.. Het is met name bij een beetje gasgeven en laagtoerental. Ook loopt hij stationair niet zuiver, klinkt alsof hij wisseld tussen 3 en 4 poten.

Ik loop een beetje vast met het zoeken naar het probleem.
Wie heeft er voor mij suggesties wat ik nog zou kunnen doen of proberen?

Ik heb het volgende al gedaan/vervangen:
- Bougies vervangen
- Bougiekabels vervangen
- Brandstoffilter vervangen
- Gasklephuis schoongemaakt
- Gasklep-positie sensor nagekeken
- Stappenmotor schoongemaakt
- Alle stekkers en connectoren schoongemaakt met contactcleaner en ingespoten met contactspray
- Lamdasonde vervangen
- ECU 45min van de stroom
- Vacuum slangen nagekeken
- Overige bedrading gecontroleerd op beschadigingen

alvast bedankt,
vr.gr. Simon

ohja het gaat om een Peugeot 106 1.6 8v Rallye'97

Mulsim

Geplaatst door Mulsim (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Mulsim (0), 15 jaar geleden

Deze morgen het luchtfilter vervangen voor een nieuwe.
MAP sensor gecontroleerd.
maar helaas ook allemaal zonder enig resultaat...

is er iemand die een idee heeft wat het probleem kan verhelpen?

Knarf6329 (0), 15 jaar geleden

Benzinedruk ok?

Mulsim (0), 15 jaar geleden

benzine druk tegen de 3bar.. moet volgens mij voldoende zijn. de motor kan ook gewoon op volle toeren draaien zonder problemen. het gaat echt om het "lage" toeren gebied <2500rpm.

als de druk niet goed was zou hij ook belast niet door klimmen daar de 6000rpm lijkt mij, en dat doet hij wel

martijn v o (0), 15 jaar geleden

acceleratiepomp?

Mulsim (0), 15 jaar geleden

nope.. brandstof toevoer lijkt niet mis mee te zijn..

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

heb je hem al eens laten uitlezen ?

oldtimer (0) PRO, 15 jaar geleden

injectoren laten controleren injector nr 3 gaat wel eens stuk doordat het slangetje van de ruitensproeier lekt en er ruitensproeiervloeistof op valt

Mulsim (0), 15 jaar geleden

heb hem al laten uitlezen, maar daar ben ik niks wijzer van geworden alleen een paar euro's lichter.

injector nr3? ok zal ik daar eens naar laten kijken. kan ik dat ook zelf doen misschien?

oldtimer (0) PRO, 15 jaar geleden

door goed naar de tik van de verstuiver te luisteren (lange schroevendraaier blad op de injector en oor op het handvat)

Mulsim (0), 15 jaar geleden

ok ik ga morgen gelijk luisteren..

het is misschien maar een gekke ingeving maar kan het ook temaken hebben met de klepspeling? dat de kleppen gesteld moeten worden?

oldtimer (0) PRO, 15 jaar geleden

komt eigenlijk niet voor

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

[quote=Mulsim]ok ik ga morgen gelijk luisteren..

het is misschien maar een gekke ingeving maar kan het ook temaken hebben met de klepspeling? dat de kleppen gesteld moeten worden?[/quote]
Als je niets anders vind kun je dit misschien toch beter even kontroleren.
Mocht dit goed zijn kun je eventueel nog de kompressie meten.
Ondanks goede klepspeling kan er ook een klep lekken.
Inderdaad, Oldtimer niet voor de hand liggend, maar alle andere mogelijkheden zijn al zo'n beetje genoemd.

Mulsim (0), 15 jaar geleden

ok iemand misschien ook tips voor mij hoe ik zo kan zien of ik eventueel een lekke koppaking of kop heb?

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.