Peugeot 106: motor valt stil bij indrukken koppeling

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 multipoint injectie

hallo, heb onlangs deze wagen 2dehands gekocht dus ik weet niet precies de historiek. Maar vandaag was ik aan het rijden, en telkens ik moest stoppen, dus ik schakel terug, dit ging allemaal perfect, maar steeds viel de motor uit als ik het koppelingspedaal ingedrukt hield toen de wagen zo goed als stil stond.

om te verduidelijken, ik heb een paar keer getest, tijdens het rijden hebk de koppeling ingedrukt en hem gewoon laten uitrijden met de koppeling ingedrukt dus, dus normaal blijft hij dan hangen op stationair toerental, maar telkens viel de motor dus stil...ik heb het niet getest zonder de koppeling in te drukken.

het rare was dat het achteraf dan plots weer opgelost was

wat zou de oorzaak kunnen zijn? ligt dit aan de "stappenmotor"? dat lijkt me wel raar omdat de stappenmotor enkel te maken heeft met het gaspedaal lijkt me of toch niet?

alvast bedankt

shadowlands

Geplaatst door shadowlands (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

als de stappenmotor ook het stationaair toerental regelt heeft dit wel ermee te maken
maar dat wil zeggen dat het drive-by-wire is
ik denk dat hiervoor een aparte motor voor zit (maar durf het niet hard op te zeggen)

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

Er zijn verschillende 1.4 motoren bij Peugeot.
Met een motorcode weten we welke. Motorcode kun je vinden in het chassisnummer op plaats 6, 7 en 8.
Volgens mij heeft deze nog een ouderwetse gaskabel en ligt het dus aan de stappenmotor.

shadowlands (0), 15 jaar geleden

motorcode was KFX met opties C en E dus CKFXE (TU3JP)

shadowlands (0), 15 jaar geleden

iemand?

teunla (0), 15 jaar geleden

Hoi, ik heb hetzelfde probleem bij mijn 205 singlepoint injectie uit 89. ook een 1.4.
Kan het misschien zijn dat je motor een lek in het vacuum heeft? dat schijnt wel eens de oorzaak te zijn... verder moeten de massapunten van de auto goed contact maken, het kan zijn dat er ergens iets geoxideerd is.

succes, Teun

shadowlands (0), 15 jaar geleden

waar kan ik controleren voor dit vacuum?

en welke massapunten kan ik controleren?

bedankt

teunla (0), 15 jaar geleden

Hoi,

het vacuum is het luchtgedeelte van de motor. als je er nog niet zoveel verstand van hebt is een echte controle lastig te doen. ikzelf ben ook geen expert en heb een veel oudere auto dan jij. Wat je kunt doen is kijken naar losse slangetjes, scheurtjes in slangetjes en "sissende geluiden". voor de massapunten: volg vanaf je accu de geel groene kabels naar het chassis. daar waar ze vastzitten mag geen oxidatie aanwezig zijn. volg de "plus"kabels naar je motor onderdelen en kijk waar verdere massapunten (ook groen gele kabels) op de motor zitten. (bij een 205 midden op de motor en aan de passagierszijde op het blok.

verder heb ik ook last van een versleten koppeling en heeft mijn auto een tijd stilgestaan, de jouwe ook?

succes! (kijk anders even op de clubsite van peugeot; http://www.vandansik.nl/phpBB2/index.php... daar staat veel handige informatie.

shadowlands (0), 15 jaar geleden

probleem is wel dat het niet constant voorvalt...(gelukkig maar) dus moeilijk te testen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum