Hallo,
Allereerst wil ik mij graag even voorstellen aan leden op dit forum. Mijn naam is Tom en sinds september 2016 in het bezit van een mooi Peugeot 407 SW. Mooie auto qua smoelwerk en een heerlijke auto om in te rijden, zeker met de automatische versnellingsbak eronder.
Inmiddels paar kleine dingetjes gewijzigd en wat onbeduidende storingen verholpen. Niets bijzonders
Tot aan nu!!!
Het probleem heeft zich voor het eerst geopenbaard in september 2017. Op het dashboard ging het o zo bekend oranje lampje branden van het motormanagement . Op het display op de middenconsole verscheen de melding. 'storing in de motor. Laat deze verhelpen'. De auto ging op dat moment slechter lopen ( laag toerental en lage snelheid terugschakelen om uiteindelijk motorisch uit te vallen.
Ik heb toen mijn simpele AUTEL AL319 aangekoppeld om de opgeslagen codes uit te lezen. Volgens de OBD werden er 2 fouten gedetecteerd ( geen pending codes !) en wel: de P0351 en de P0352.
Mij is gezegd dat het aan de bobine lag. Nieuwe bobine besteld van het merk Bobine Valeo type 245098 en deze geplaatst. Foutenmeldingen gewist. Starten en lopen!!!
Echter, sinds vorige week weer dezelfde foutmeldingen als hierboven. Fout eruit gehaald maar het starten lukte niet meer ( Accu trok zelfs leeg na ± 5 startpogingen, deurvergrendeling deed vreemd en ook de spiegels klapten niet meer in...alsof er meerdere relais tegelijkertijd iets wilden doen. Nieuwe accu erin!! Weer starten en lopen. Weer (pfff) na 500 meter in de foutmeldingen ( wederom dezelfde meldingen
Auto naar Peugeot-dealer om uit te lezen. Conclusie: computer leest wel stuk of 10 fouten. Er zal ergens sluiting zitten, meest aannemelijk in de Massa. Garage verder niets laten doen. Alles doormeten zou flinke en tijdrovende klus a € 100 per uur opleveren ( + evt. vervanging van defecte onderdelen.
De auto staat nu nog 'dood' bij de Peugeot-dealer ( wordt zaterdag opgehaald) Moest naar buiten worden geduwd omdat 'hij niet meer gereset kon worden' ( vreemd verhaal)
Ik heb een heel diagnoserapport uitgeprint meegekregen.
Een kennis van mij wil dit wel doen alleen hij weet niet goed waar hij moet beginnen en heeft elektrische schema's nodig om te weten waar ieder pennetje/pengat voor dient.
Mijn vraag:
1) iemand die richting kan geven waar als eerste te gaan zoeken/straten?
2) iemand die ons aan elektrische schema's zou kunnen helpen of weet waar deze te vinden.
Bijgevoegd tref je prints van het foutrapport aan.
Hopelijk kan iemand mij helpen met tips /advies/ elekt. schema's
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Tom .
Te hoge ( ? ) koelvloeistoftemperatuur en vele storingen .
Dit kan duiden op een defecte koelvloeistof temp. sensor .
Deze willen nog wel eens inwendig lekken en hierdoor ontstaan vaak vreemde en vele storingen .
Dus ik zou als eerste de stekker hiervan demonteren en goed in de stekker als mede de sensor kijken of deze vochtig is .
No : 8
Hallo René,
Ik heb niets bijzonders kunnen ontdekken op de temperatuurmeter op het dashboard ( stonden niet abnormaal hoog of zo. Uiteraard kon ik ook op grond hiervan niet bedenken dat de temperatuur te hoog (?) zou kunnen zijn.
Maar ik ga zaterdag de koelvloeistof temp. sensor eens visueel checken.
Ik zal u terugrapporteren wat ik dan heb aangetroffen of dit inderdaad (of mogelijk) de veroorzaker van het probleem is . (Of niet natuurlijk) Indien er idd sprake is van lekkage / vochtophoping ( corrosie ?), zal ik een nieuwe sensor bestellen en monteren.
en uiteraard de zaak 'gereset' te krijgen ( ook al omdat de Peugeot-dealer er nadien helemaal niet meer in kon!)
Voor dit moment bedankt voor uw hulp
6 jaar
Hoi Tom,
Voel ook even of de kabel welke onder de rembekrachtiger doorloopt nat is (koelvloeistof). Zo ja, dan zal er zeer waarschijnlijk koelvloeistof tot in de motor ebe zitten wat de vele storingen idd kunnen veroorzaken.
6 jaar
Hallo Dick407sw,
Ook die kabel zal ik inspecteren. Als ik dit dan zo lees Dan heb ik mogelijk ( ook )lekkage van koelvloeistof (?). De motor ebe hierdoor mogelijk defect geraakt en dan ook aan vervanging toe?
Hoe dan ook ... ik zal eerst uw advies van kabel-check moeten uitvoeren.
Alvast voor het geboden advies. Ik houd u op de hoogte wat er uit de inspectie komt.
6 jaar
Hallo René,
Vandaag de 407sw opgehaald en meteen maar eens even gekeken naar de koelvloeistofsensor ( No.8). In zowel in de sensor zelf als in de stekker geen vocht en/of koelvloeistof aangetroffen. Beiden zijn schoon en kurkdroog.
6 jaar
Hallo Dick407sw,
De kabel ( en rest ) onder en nabij de rembekrachtiging geïnspecteerd. Niets bijzonders aangetroffen. allemaal mooi droog. Niets wat er ook maar enigszins op wijst dat er koelvloeistof naar motor ebe is gevloeid.
6 jaar
Vandaag eens op speurtocht geweest naar mogelijke oorzaken van de storingen.
Gisteravond de massa van de accu er eens afgehaald om de computer eens 'helemaal leeg te krijgen' en enige vorm van communicatie te verkrijgen. Dit heeft gewerkt. Computer is weer benaderbaar.
Alle zekeringen in het motorcompartiment doorgemeten. Geen bijzonderheden. Alle stekkers ontkoppeld en gecontroleerd op vocht, corrosie en breuk. Ook hier geen bijzonderheden. ook de ( nieuwe) accu is OK.
Op het display wordt gemeld dat de auto in de ECO-modus verkeerd.
Foutmeldingen P0351 en P0352 er uit gehaald en getracht de motor te starten. Zonder resultaat. Foutmeldingen komen terug en auto komt (weer) in de eco-modus.
Toch een aantal zaken die puzzelen.
De ontsteking ( foto 1 ontsteking Peugeot 407sw) maakt licht ratelend geluid bij het 'op contact zetten'. Vraag is of dit normaal is en dit vervolgens dan ook problemen op de bobine kan veroorzaken?
Ander opmerkelijk iets is een nogal scherpe hoge toon die gehoord wordt uit het grijze kastje op foto 2/3 ( Gasklephuis). Dit hoge geluid is alleen hoorbaar als wederom het contact er op staat. Zodra de lichtgrijze stekker ( met de oranje draad) wordt losgekoppeld verdwijnt deze hoge toon.
In de rapportage die ik met mijn vraagstelling / probleemdefinitie heb meegestuurd, constateer ik een erg hoge koelvloeistoftemperatuur ( 132 C )
René had dit ook reeds geconstateerd.
Ondanks dat de koelvloeistofsensor geen sporen van lekkage vertoond, kan de sensor toch kapot zijn en al die storingen veroorzaken?
6 jaar
P0351
Informatie bobine 1 : Kortsluiting met massa of kortsluiting met plus of onderbreking.
P0352
Storing aansturing bobine 2 - 3 : Kortsluiting met massa of kortsluiting met plus of onderbreking.
1135 = bobine
1320 = motor ECU
PSF 1 = zekering / relais kast motorruimte.
Bedradingen ( belast , bv met een 21W lamp er tussen ) doormeten .
Zekeringen had u al gecontroleerd.
En een bobine wil ook nog wel eens de geest geven .
Eco modus is normaal , motor moet eerst aanslaan voordat dit ( vanzelf ) verdwijnt .
Motortemperatuur controle komt wel als de motor weer draait .
Eerst de P code,s verhelpen .
Dag René,
Helder betoog en duidelijk wat ( eerst )te doen. Dan gaan we het maar eens proberen zoals u voorstelt om te zien of het 'm hierin zit.
Tja, maar 3 bobines is een half jaar zou toch wel erg ( lees: teveel) van het goede zijn toch? Maar alles is mogelijk.
U hoort van mij (pas woensdag kan ik er weer mee aan de slag).
6 jaar
Dag René,
Bedrading stekker bobine geeft andere kleuren aan dan op uw tekening. Op tekening is de kleur Bruin ( Marron), in de stekker treffen we aan roze, groen en oranje draad aan.
De zekering PSF1 / F10 doorgemeten doorgemeten. Geeft geen spanning ( zekering op zich is goed). Zekering F10 eruit gehaald gecontroleerden en herplaatst. Motor gestart en sloeg aan ( draaiende motor). Op moment van draaiende zekering wel spanning!
Na ± 5 minuten stationair draaien verschillende foutmeldingen ( aantal van andere aard dan voorheen; P0141, P0135 en P2144 ( zie bijlage) maar ook de bekende P0352 .
Motor bleef ondanks foutmeldingen wel stationair draaien echter niet echt regelmatig ( met één enkele keer een forse dip),
Motor van contact en fouten gewist en opnieuw gestart. Vervolgend 10-15 min stationair gedraaid zonder foutmeldingen.
Vervolgens voorgenomen een proefrit te maken. Automaat in de 'Drive'gezet en prompt verschijn de melding ESP/ASR op het display en sloeg de motor onmiddellijk af. Uitgelezen. Nu alleen de melding van P0352
( de melding van ESP?ASR heb ik overigens al vaker gehad vlak voordat auto naar Peugeot-dealer is gebracht.
Wat ons voorts nog opviel is een ratelend geluid in een oranje/bruin kastje ( vacuümpompje?? zie foto ). Het ratelen is met tussenpozen. wel of geen ratelen...motor liep er niet anders door. Het voel gewoon op.
Ik stuur tevens een paar shots van live data mee. Misschien voegt dit nog informatie toe.
6 jaar
Dag René,
Bedrading stekker bobine geeft andere kleuren aan dan op uw tekening. Op tekening is de kleur Bruin ( Marron), in de stekker treffen we aan roze, groen en oranje draad aan.
De zekering PSF1 / F10 doorgemeten doorgemeten. Geeft geen spanning ( zekering op zich is goed). Zekering F10 eruit gehaald gecontroleerden en herplaatst. Motor gestart en sloeg aan ( draaiende motor). Op moment van draaiende zekering wel spanning!
Na ± 5 minuten stationair draaien verschillende foutmeldingen ( aantal van andere aard dan voorheen; P0141, P0135 en P2144 ( zie bijlage) maar ook de bekende P0352 .
Motor bleef ondanks foutmeldingen wel stationair draaien echter niet echt regelmatig ( met één enkele keer een forse dip),
Motor van contact en fouten gewist en opnieuw gestart. Vervolgend 10-15 min stationair gedraaid zonder foutmeldingen.
Vervolgens voorgenomen een proefrit te maken. Automaat in de 'Drive'gezet en prompt verschijn de melding ESP/ASR op het display en sloeg de motor onmiddellijk af. Uitgelezen. Nu alleen de melding van P0352
( de melding van ESP?ASR heb ik overigens al vaker gehad vlak voordat auto naar Peugeot-dealer is gebracht.
Wat ons voorts nog opviel is een ratelend geluid in een oranje/bruin kastje ( vacuümpompje?? zie foto ). Het ratelen is met tussenpozen. wel of geen ratelen...motor liep er niet anders door. Het voel gewoon op.
Ik stuur tevens een paar shots van live data mee. Misschien voegt dit nog informatie toe.
6 jaar
nieuwe poging om foto's mee te sturen ( site werkte niet goed met uploaden foto's)
6 jaar
We wachten " even " op de foto,s .
En de elektrische schema,s zijn via uw chassisnummer bij Peugeot opgevraagd .
Heb geïnformeerd bij beheerder Problemcar. Er is idd een technisch probleem m.b.t. uploaden foto's ...wordt aan gewerkt is mij verteld.
Foto's volgen z.s.m.
6 jaar
7
6 jaar
Dag René,
Zie hierboven de toegezegde upload van foto's
6 jaar
Hallo Tom .
Dat " vacuumpompje " is de elektroklep van het absortievat voor benzinedamp afzuiging . ( zie tekening )
Dit hoort af en toe te tikken ( openen / sluiten /openen /sluiten ) .
Het hoort niet te ratelen .
Haal de twee slangen los van de klep en sluit ze af ( bv met een boutje )
Wis alle storingen , maak een flinke proefrit en controleer daarna weer op storingen .
P.S , zie op AMT ook nog geen aanvulling .
Hallo René en dick407sw,
Het probleem is opgelost. De storingen kwamen voort uit een slecht functionerende zekeringskast ( de BSM) in de motorruimte.
Zekeringskast vervangen door een nieuwe, orginele BSM en alle meldingen verdwenen als sneeuw voor de zon. Gereden en geen enkele onrechtmatigheden kunnen constateren en ook geen foutmeldingen meer gehad.
Via andere sites het vermoeden van een slechte zekeringskast gevonden.
M.n. een gelijktijdige melding van de foutcodes P0351 en P0352 blijkt specifiek te gelden bij een slecht werkende BSM op te treden. M.n. de eerste versies BSM's blijken hier last van te hebben. PSA heeft vervolgens gemodificeerde versies van de BSM geplaatst. Mogelijk had ik nog een eerste en daarmee slecht exemplaar.
Blijft wel vreemd dat een officiële Peugeot-dealer dit niet als een eerste verdacht heeft aangemerkt of heeft getest.
Hoe dan ook... ik kan weer vrolijk - en hopelijk voor langere en onbezorgde tijd- rond tuffen!
Bedankt voor jullie meedenken en adviezen.
Tom
6 jaar
Hoi Tom .
Fijn dat het ( eindelijk ) is opgelost .
De termen welke Peugeot gebruikt zijn ook een beetje verwarrend .
Een BSM is hetzelfde als een PSF1 ( zoals in het elektrisch schema benoemt )
Ik had u ook gevolgd op een andere site ( benyy ) en had de berichten ook gelezen .
Ben ook nog eens in de historie van Peugeot gedoken om te kijken of hierop vroeger misschien een terugroepactie oid heeft plaats gevonden .
Niet dus .
Fijn weekend en bedankt voor uw feedback .
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar