close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306 HDI 2.0: Multiriem

Bouwjaar: 2001

In april tijdens vervangen dist. riem ook multiriem laten vervangen. Ik had zelf geen opdracht gegeven om looprollen multiriem te vervangen en dat is toen ook niet gebeurd.

Nu, November, 20.000 Km later, spanrol, aandrukrol en krukaspoelie aan gort (Overal Ijzerslijpsel!) en multiriem zelf stuk. Ik heb echt maanden lang nix gehoord. Afgelopen 2 weken nam ik wel wat geratel waar. Dat verdween bij warme motor, dus ik besteede er geen aandacht aan... Ineens was alles stuk.

Hoe kan dat nou. Wat is nou de failure mode dat deze dure repartie veroorzaakt? Multiriem te strak afgesteld? looprollen die als eerste stuk gaan en daarna de rest meenemen? Of begon het juist bij die krukaspoelie?

Mijn airco werkt al maanden niet meer. Ik verdenk een lek bij radiateur. Maar nou zag ik dat de aircopomp ook op de multiriem zit. Kan een aircopomp vast geslagen zijn en toen iets in gang hebben gezet?

Ik ben weer 600 euro lichter. Toegegeven, auto rijdt nu wel weer als een peugeot 2.0HDI tje. (Deze keer heeft een peugeot dealer gerepareerd)

Geplaatst door

Buggyfreak (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat is de kilometerstand nu ?

T luteijn 0
badge

18 jaar

aircopomp heeft een vrijloop koppeling,

zijn de looprollen daadwerkelijk meevervangen? of aleen op de nota gezet en niet vervangen?

arie549 0
badge

18 jaar

Maar de vrijloop koppeling heeft wel een lager waar de v.riemschijf om heen draait en die kan wel stuk.

j.romijn 0
badge

18 jaar

Bij deze HDI motoren gaat de trillingsdemper van de krukas poulie soms wel eens stuk. Je kunt eigenlijk niet precies zeggen waneer ze stuk gaan. Bovendien is het geen goedkoop onderdeel. Als dat nog eens bovenop de prijs van een distributieset monteren komt wordt het allemaal wel erg duur.
Maar goed trillingsdemper gaat dus stuk en agv daarvan gaan ook de looprollen stuk of waren misschien gewoon ver versleten. Het lager in de compressorkoppeling wordt volgens mij niet vaak preventief vervangen en ook niet samen met de looprollen.

T luteijn 0
badge

18 jaar

De kar heeft inmiddels 216.000 gelopen.

Ik heb zaterdag gekeken. Aircopomp zelf draait nog vrij en ik zie dat de poelie zelf op die aircopomp-vrijloopkoppeling gewoon meedraait. Lijkt dus toch de krukaspoelie te zijn, die de looprollen heeft meegenomen. Het geheel klinkt nu wel weer erg netjes, loopt mooi, geluid van gierende riemen en geen piep/kraak/jankgeluiden...

T luteijn, klopt, peug dealer had het over 200 euri materiaal voor de krukaspoelie.

Buggyfreak 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.