Motor gestopt onder het rijden op de snelweg en niet meer aan de praat te krijgen. Volgens klant ging dit samen met geratel?
Storing uitgelezen: tijdelijke storing geen overeenkomst druk.
Weinig ervaring met sofim motor, dus info hierover opgezocht
Meting gegevens belangrijke variabelen 1 en 2 enz. gecontroleerd.....hogedruk veel te laag = ca. 2 bar.
Drukregelaar achter op pomp gaat tijdens starten naar 80%. Losnemen stekker van druksensor op de rail zou noodwaarde op moeten leveren waarop motor aan zou slaan als deze sensor defect zou zijn, maar
Lage druk gedeelte geeft brandstof bij contact aan.
Brandstoffilter vervangen.
Retourmeting op verstuivers/injectors gedaan, maar hier komt helemaal geen brandstof.
Hoge druk leiding achterzijde pomp losgenomen en gestart........weinig brandstof ca. gelijk aan lagedruk.
1ste conclusie: hd pomp defect. Pomp laten testen: conclusie pomp oké.
Pomp weer gemonteerd, maar probleem natuurlijk niet verholpen.
Remmenreiniger in inlaattraject, slaat motor hier wel op aan en blijft lopen tot remmenreiniger verbruikt is, dus distributie van tijd, of krukas,- c.q. nokkenas-sensor lijken in orde.
Het vreemde is dat als je de pomp los van de motor op handkracht draait, de brandstof ca. 5 meter ver spuit!?
Gereviseerde pomp te leen gekregen van bedrijf waar pomp voor controle geweest is.........probleem blijft.
Het lijkt alsof de pomp geen aandrijving krijgt. De ellende is dat tussen distributie en pomp een gedeelte zit met tandwielen voor o.a. aandrijving vacuumpomp.
Vacuum wegtrappen door rempedaal div. keren in te trappen en daarna starten levert wel vacuum op.
Wie helpt ons met een goed idee.......de onze zijn een eind op.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb je probleem gelezen want, ik had nog nooit van een sofim motor gehoord.
Ik weet helaas niet de oplossing maar, een sofim motor is gewoon in Nederland een Diesel?
Hahaha die woorden van onze zuiderburen.
Dat is een commonrail versie.
Hans
Moi,
SOFIM is een Italiaans merk/fabriek die oa voor IVECO/FIAT bouwt.
Groet,
Bert
16 jaar
we zijn wat wijzer geworden alleen de topicstarter niet.
Wie helpt hem.
[quote=toezicht]we zijn wat wijzer geworden alleen de topicstarter niet.
Wie helpt hem.[/quote]
Ik zit inderdaad vol ongeduld te wachten op een reactie. Kan geen hap door m'n strot krijgen, en slaap vast weer slecht vannacht..................
Sofim>> Franse afkorting voor socety, franco ,italiano, motor. Ik spel het geloof ik niet helemaalg oed. Het is een frans-italiaanse samenwerking . De motoren zitten in reault,peugeot fiat en iveco
[quote=peugeottechnieker]Sofim>> Franse afkorting voor socety, franco ,italiano, motor. Ik spel het geloof ik niet helemaalg oed. Het is een frans-italiaanse samenwerking . De motoren zitten in reault,peugeot fiat en iveco[/quote]
en geven DOORGAANS motorisch weinig problemen!
Hans,heb je synchronisatie ? (cilinder herkenning?) ?
Kan ik in/onder meting gegevens niet vinden, maar ga er van uit dat dit oké is, omdat de motor wel loopt op remmenreiniger.
Even afgezien van synchro correct of niet........op het moment dat ik de stekkers van uitschakeling 3de plunjer en drukregeling op h.d.pomp los leg, zou er toch in ieder geval met een rotgang brandstof uit de losgenomen hogedruk leiding achter op de pomp moeten spuiten.
Ik krijg ook alleen storingen door het losnemen van de div. stekkers.
Na weer vastzetten van de div. stekkers en wissen van de storingen, blijft het storingsvrij, ook bij langer doorstarten.
Starttoerental is in orde.
ik weet niet of ie hiervan een fout zou weergeven, maar heb je de fps al eens ingedrukt?
[quote=jeroenmonteyne]ik weet niet of ie hiervan een fout zou weergeven, maar heb je de fps al eens ingedrukt?[/quote]
Jeroen, neem aan dat je hier de "brandstof uitschakel kogelknop" mee bedoeld? (mooi woord he) Ja ingedrukt en ook doorgemeten.
Wordt de pomp aangedreven door tandwielen? dan moet je controleren of het tandwiel die de pomp aandrijft wel meedraait of dat je hem kan tegenhouden (hij ratelde immers bij uitvallen).
Als dat goed is, kan je controleren of de pomp wel wordt vrijgegeven (misschien een brandstof-afsluit-schakelaar).
Tandwieloverbrenging van de hd pomp vandaag gecontroleerd........is in orde.
Als de brandstof-afsluit-schakelaar kapot zou zijn of uitgeslagen is, komt er ook geen brandstof van het lage druk circuit, dit even gecontroleerd.
Uiteindelijk als laatste ultieme poging.........de injectors/verstuivers maar eens gedemonteerd.
De laatste die er uit kwam, kwam eruit zonder neusje! Waar het neusje gebleven en of dit schade heeft aangericht is nog niet bekent.
Denk je dat dat de oorzaak is ??
Mankeerd eigenlijk nooit wat aan deze motoren. het enige wat ik een paar keer heb meegemaakt is een kapotte luchtmassameter en één keer een motor ebe maar die konden we toen ook niet meer bereiken met de diag.
Ik ben wel benieuwt.
Oh ja en laatst een keer een verwarming van de carterontluchting waardoor de zekering eruit sprong en de snelheidsmeter en cruisecontrole het ook niet meer deed.
Of het de oorzaak is?.............Ik heb vandaag diverse diesel(pomp)specialisten telefonisch benaderd over dit probleem en eigenlijk toch verschillende antwoorden gekregen.
De laatste gaf aan dat het "normaal" was dat, als je de leiding aan de achterzijde van de pomp losneemt en dan start, er nagenoeg geen brandstof komt, dus gelijk aan ongeveer lage druk.
Dit druist een beetje tegen de (mijn) logica in!? Maar hij gaf het advies om toch de verstuivers/injectors eens te demonteren en, als er uitwendig niets aan te zien was, ze te laten testen.
Retour-lek meten, of juist zoals in dit geval helemaal geen retour, zou volgens hem niet inhouden dat een verstuiver/injector dan überhaubt goed hoeft te zijn.
Er is in ieder geval gelukkig iets gevonden. Of de definitieve oplossing er komt is nog maar de vraag, de klant overweegt inruil.
't zou natuurlijk kunnen als je geen drukopbouw hebt omdat een verstuiver aan de voorkant lekt dat alles dicht blijft.
Is het toevallig een lange hoge boxer ?(zoek ik nog prive voor ombouw naar camper.)
Nee geen lange hoge, maar een korte lage helaas! Qua kilometerstand wel een mooie:ca 75.000km.
Wel 2 dwars-dakdragers! Misschien een tentje bovenop??
Het resultaat tot zover: omdat de boxer toch gerepareerd moest worden, zijn we begonnen met demontage cilinderkop om te controleren wat het afgebroken stukje verstuiver-neus heeft aangericht.
Na demontage van het kleppendeksel lag daar allereerst een klepstelplaat (dit zijn échte platen!) in 2 stukken naast de stoterbus uitlaatzijde. Deze 2 stukken hadden behoorlijk huis gehouden bovenin de kop.
Na losnemen van de uitlaat voorpijp...........alu.slijpsel in grote hoeveelheden in het uitlaatspruitstuk.
Kortom: afgebroken klep en een klepsteel in 2 stukken in de zuiger en kop gedrukt en een gat in de zuiger met flinke groeven in de cilinderwand, turbo heeft ijzer gevreten en is ook verwoest.
Behoorlijk op het verkeerde been gezet dus!
man man man, er zijn ook plezantere dingen
nou ja, weet je tenminste weer even wat je de komende tijd doen moet."sterkte".
Wel knap dat ie dan nog wel op remmenreiniger kan lopen?!
16 jaar
Op 3 cilinders lopen gaat ook hoor. Alleen door die afgebroken injector kon de pomp waarschijnlijk geen druk meer opbouwen waardoor de motor niet start....
De motor liep inderdaad wel op remmenreiniger maar dan wel op 3 cilinders. Stom natuurlijk, maar het was de cilinder bij de distributie. Omdat de luchtinlaat waar we de remmenreiniger inspoten, aan de andere kant zit, dachten we dat de remmenreiniger niet ver genoeg kwam om em op 4 cil. te laten lopen, dus hier verder niet echt iets achter gezocht.........
Oorzaak van de ravage is nog steeds niet echt duidelijk. Het afgebroken neusje inclusief naaldje kwamen eigenlijk ongeschonden uit de cilinder.
2de hands complete motor is onderweg.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar