close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 407: Nieuwe omschrijving van oud probleem. Trage peugeot 407

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI automaat

De auto is van 2006 met 220000km op de teller, dus net ingereden. Het probleem is dat ik geen vinger achter het probleem kan krijgen.

Ik zal de klachten proberen te beschrijven.
1. Stationair loopt de auto niet lekker. Het lijkt net of hij bij elke krukasomwenteling weer op gang moet komen. Beetje als een oude tractor.
2. De auto komt niet op gang boven de 70 a 80. Als je wilt optrekken dan mist hij duidelijk vermogen. 160 is de maximum snelheid na 8 kilometer. Je voelt dat het blok kantelt of begint te trillen/resoneren boven de 130 km/h. Het verbruik lijkt mij ook aan de hoge kant met 1 liter / 14 kilometer.
3. Verstuiver 1 (vanaf distributie) trilt zoals een mobiele telefoon en verstuiver 2 trilt wel maar in mindere mate. (verstuiver 3 en 4 werken in rust)

Tussen 0 en 70 a 80 trekt de auto prima en het lijkt net of de auto in gaat houden vanaf 70 a 80.

Er staat 1 storingsmelding, namelijk P1351 - Glow relay circuit - relay not controlled / no glow supply. Bij Peugeot Bunnik werd mij aangegeven dat het probleem niets te maken zou hebben met de storingsmelding en dat ik me daar niet druk over hoefde te maken. Dit heb ik derhalve ook niet getest.

Wat heb ik getest en gedaan tot nu toe:

A:
Vacuüm getest op diverse plaatsen in het systeem.
1. Voor de turbo (achter de motor) ;
2. Voor de klep van de aansturing van de turbo (linksboven het blok als je ervoor staat, zwarte klep met 3 aansluitingen) (uiteindelijk klep vervangen);
3. Voor de klep van de aansturing van de vlinderklep van de overbrugging/bypass van de intercooler (linksonder het blok, rode klep met twee aansluitingen);
4. Voor de klop van de aansturing van de vlinderklep van de inlaat vanaf de intercooler;
5. Op de vacuümpomp rechtsboven het blok.
In alle gevallen was de onderdruk meer dan 850mBar, dus volgens mij meer dan voldoende. Ik heb overigens ook voldoende remdruk, en je voelt bij het starten ook dat de rembekrachtiging het rempedaal aantrekt.

B:
De functionele werking van de turboklep getest. Deze loopt mooi vrij en is na vacuüm makkelijk te bedienen en te bewegen.

C:
Verstuivers zijn getest met een retour-meting en deze gaven dezelfde hoeveelheid terug. Verstuivers zijn vervolgens ook bij Drentse motorenrevisie getest en waren helemaal volgens specificaties zonder uitzonderingen. Wat mij opviel dat was dat er twee verstuivers behoorlijk veel aanslag vertoonden bij het verwijderen uit het motorblok (bloemkooltjes). Dit was van cilinder 1 en 4.

D:
Inlaatdruksensor schoongemaakt
Temperatuursensor schoongemaakt

E:
Brandstoffilter vervangen. Filter was niet nieuw meer maar geen ernstige aanslag. Geen rommel in het opvangbakje waar het filter in zit. (In mijn oude 307 lag altijd wat slijpsel maar hier niet)

F:
Luchtfilter vervangen, deze was wel vies maar ik heb ze wel eens erger gezien.

G:
Luchtmassameter is vervangen bij Peugeot Bunnik maar dit heeft het probleem niet opgelost. Auto loopt niet beter.

H:
Functionele werking van EGR bekeken en de klep doet het prima. Voor de zekerheid heb ik hem afgedopt en je voelt dat de auto iets sneller reageert bij gas-geven vanuit stilstand. Verder geen veranderingen dus klep gaat er weer uit. Ik had hem er tussen gezet om disfunctionerende werking EGR uit te sluiten.

I:
Relais van gloeisysteem eruit gehad (onder BSI) en contact zijn niet gecorrodeerd of kapot. Functionele werking kan ik niet testen, want ik heb geen data.

J:
Gecontroleerd op lekkages van olie o.i.d.

K:
Controle van connector verbindingen, alle zichtbare connectors los gehad en contacten/terminals geïnspecteerd (vroeger bij elektronica-fabrikant in de auto-industrie gewerkt, dus slechte,verbrande of verwarmde connectors kan ik wel herkennen). Ook BSI / zekeringkast bekeken. Alle zekeringen verwijderd en gecontroleerd op werking in de motorruimte.

De vragen:
1. Heeft iemand nog ideeën wat de storing kan veroorzaken?
2. Hoe kan ik het relais testen van de gloeibougies?
3. Welke weerstandswaarde moeten de gloeibougies hebben?
4. Heeft iemand een tekening van de pin-bezetting of signalen die eroverheen moeten gaan?
5. Kan een defecte gloeibougie de rijeigenschappen zo zwaar belasten dat de auto loopt zoals beschreven bij klachten?

Geplaatst door

lenni (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste, gelieve het bij 1 topic te houden betreffende dit onderwerp.
Hou het voor de mensen die u eerder hebben voorzien van informatie goed overzichtelijk.
Dit bevorderd doorgaans een snelle oplossing.
U kunt door posten in het al bestaande nog actuele topic:

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Dit nieuwe topic komt hiermee te vervallen.
Moderator Problemcar.

moderator 0
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.